Narracje 2024 w listopadzie w „Uzdrowisku Niedźwiednik”. Co już wiemy o tym pomyśle?
Maja Murawska to historyczka sztuki, kuratorka, producentka i badaczka, która głęboko wierzy w ideę działań partycypacyjnych, współorganizacji i międzysektorowego działania. Jest autorką artykułów naukowych i tekstów do katalogów z zakresu sztuki współczesnej. Kuratorowała i współkuratorowała wystawy indywidualne (“Hanna Nowicka. Perypetia”, 2023) i zbiorowe (m.in. “Stan Wyjątkowy”, 2020). Producentka dużych przedsięwzięć wystawienniczych, takich jak 30 lat Paszportów Polityki, czy międzynarodowej wystawy pokonkursowej Baltic Horizons w Sopocie. Pracowała w Dziale Sztuki w Muzeum im. dr. Mikołaja Łęgi w Grudziądzu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Obecnie działa w zespole kuratorskim NOMUS w ramach Muzeum Narodowego w Gdańsku i pełni funkcję Dyrektorki artystycznej projektu Turning the Tide, współtworzonego przez partnerów z Polski, Szwecji, Grecji, Austrii, Holandii i Szkocji, odpowiadając za realizację serii międzynarodowych i lokalnych rezydencji artystycznych.
Karolina Połom jest absolwentką psychologii społecznej oraz historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, której głównym obszarem zainteresowań jest sztuka współczesna i jej związki z antropologią, psychologią, socjologią, kulturoznawstwem. Interesuje się pochodzeniem artystów, ich zależnością z kulturą, miejscem. Poszukuje szczegółów, wyjątkowości i ważnego przekazu. Jest współzałożycielką i prezeską Fundacji ByWA, zajmującej się wspieraniem rozwoju i promowaniem kultury i sztuki osób artystycznych, będących w trakcie edukacji artystycznej i po ukończeniu dyplomu, a także innych zdolnych osób twórczych, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu sztuk wizualnych, nowych mediów oraz designu i wzornictwa. Organizuje akcje charytatywne, kuratoruje wystawy. Jest działaczką społeczną i zaangażowaną obserwatorką sztuki. Była związana Państwową Galerią Sztuki w Sopocie) gdzie zajmowała się komunikacją, promocją i relacjami zewnętrznymi. Obecnie, zawodowo związana z Centrum Sztuki Galerią EL w Elblągu.
Uzasadnienie
Kuratorki NARRACJI 2025 na Aniołkach wyłoniła komisja w składzie: Anna Królikiewicz, Anna Mituś i Piotr Sikora - przedstawiciele środowisk twórczych, Barbara Sroka – po. Dyrektora Instytutu Kultury Miejskiej, oraz Andrzej Zagrobelny – Kierownik Gdańskiej Galerii Miejskiej 2.
W wyniku głosowania, bezwzględną większością głosów, komisja wskazała zwycięską koncepcję „Aniołki. Pod powiekami” autorstwa Mai Murawskiej i Karoliny Połom. Uzasadnienie werdyktu wskazuje na kompleksowe ujęcie dzielnicy Aniołki. Podkreślony został również udział mieszkańców w tworzeniu festiwalu:
Koncepcja „Pod powiekami” zgłoszona przez duet kuratorek – Maję Murawską i Karolinę Połom bardzo holistycznie traktuje dzielnicę Aniołki. Porusza zarówno wątki historii przeszłej, jak i odnosi się do teraźniejszych problemów społecznych. Aktywizuje lokalna społeczność dzielnicy Aniołki zauważając jej inicjatywy i włączając je w program festiwalu. W bardzo przemyślany sposób kształtuje mapę lokalizacji festiwalowych, uwzględniając istotne punkty dzielnicy, ale też odkrywa ją dla widzów festiwalu zagłębiając się w jej tkankę.
Koncepcja
W wybranej koncepcji kuratorskiej czytamy:
Zamykając oczy, widzimy historie i wydarzenia, których byliśmy częścią lub świadkami. Te zdarzenia wciąż w nas żyją, nie możemy wyprzeć ich z pamięci. Ukrywają się głęboko pod powiekami, a zarazem pod cienką warstwą skóry. To od nas zależy, czy otworzymy oczy i pozwolimy naszym wspomnieniom wyjść i dotknąć świata zewnętrznego. (...) To czego doświadczyliśmy, co przeżyliśmy, pozostaje w nas na zawsze, tak jak w ziemi i w murach dzielnicy Aniołki wciąż znajduje się bagaż jej trudnej historii. (...) pozwolimy na uwolnienie historii i wspomnień, na współbycie w przestrzeni.
16. odsłona Festiwalu NARRACJE. Instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej odbędzie się 7-8 listopada 2025 roku. W tym roku, 15-16 listopada 2024 roku NARRACJE zagoszczą na gdańskim osiedlu Niedźwiednik w Brętowie.
Więcej informacji na stronie www.narracje.eu oraz na Facebooku.
Oprac. AO