Otwarcie dworca kolejowego we Wrzeszczu

Przedstawiciele PKP informują, że już od czwartku, 30 listopada, od godz. 8.00 pasażerom udostępniony jest dworzec kolejowy. W ostatnich dniach przenoszono sprzęt do obsługi pasażerów z dworca tymczasowego do nowej przestrzeni, organizowano też pracę w nowym miejscu. Budowa nowego dworca trwała 2 lata.
28.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu oszklone drzwi i część ściany budynku, a także elewacja wykonana z ciemnej blachy
Budynek dworca PKP zostanie udostępniony pasażerom lada dzień
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Dziewiąty w kraju, drugi w Gdańsku

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, Dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najbardziej obleganych w Polsce. W 2022 roku obsłużył 10,78 mln pasażerów, co dało mu dziewiąte miejsce wśród najważniejszych dworców kolejowych w kraju i drugie w Gdańsku. Tuż przed nim uplasował się Dworzec Gdańsk Główny - zajął na liście ósmą pozycję, obsługując 11,39 mln pasażerów. 
Przebudowa wrzeszczańskiego obiektu rozpoczęła się jesienią 2021 roku i miała potrwać do końca 2022 r., ale prace przedłużyły się o blisko rok. Wszystko jednak wskazuje na to, że przed nami już ostatnie dni kupowania biletów w specjalnym kontenerze na dworcu tymczasowym.

Dworzec dostępny dla każdego 

Nowy budynek dworca we Wrzeszczu zwraca uwagę swoją nowoczesną bryłą. W miejsce dotychczasowych rozproszonych dobudówek, o różnym kształcie i kolorze, powstała spójna całość. Elewację wykonano ze stali i szkła, co ma podkreślić industrialny charakter bryły dworca. Najbardziej reprezentacyjną jego częścią jest wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie stworzono wielkoformatowe przeszklenie, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
Wewnątrz, zbudowano przestronny hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni będą mieli gdzie usiąść w oczekiwaniu na pociąg. Zamontowano tam gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na perony można się dostać, pomijając hol, specjalnym wejściem umiejscowionym mniej więcej w środku budynku. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony, umiejscowiono toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Dworzec będzie bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wdrożono usprawnienia, takie jak, m.in.: ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia, a przy kasach biletowych zamontowano urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych. Są tu też toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano stojaki rowerowe.
na zdjęciu budynek z oszklonymi drzwiami, widać też ciemną blachę na elewacji budynku
Budowa nowego budynku dworca we Wrzeszczu trwała dwa lata
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zieleń i panele fotowoltaiczne na dachu

Na dachu budynku nasadzono zieleń na powierzchni blisko 400 mkw. Na połać dachu trafiły gotowe maty wegetacyjne składające się z mchów, rozchodników i ziół, czyli roślin niewymagających i odpornych na susze. W okresach pozbawionych opadów zieleń będzie podlewana za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących, zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona jest deszczówka. Na dachu, oprócz zieleni, umieszczono 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”.
 
Przy okazji otwarcia nowego budynku, PKP nie planuje żadnej oficjalnej fety. Wszystko wskazuje na to, że dworzec, po prostu, zostanie udostępniony pasażerom "z dnia na dzień", kiedy wszystko będzie już gotowe.
 
Przebudowa obiektu we Wrzeszczu to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 13,2 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

TV

Być mistrzem