W piątek, 28 lutego, królować będą propozycje teatralne. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (ul. Bogusławskiego 1) zobaczymy „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” - spektakl dyplomowy IV roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie w reżyserii Agaty Dudy-Gracz.
To dwadzieścia żywotów uznanych za święte, połączone w fabularną opowieść zderzającą legendy z prozą życia - bohaterskie i chwalebne czyny mieszają się tu z ludzką małością i banalnością. Bohaterami spektaklu są postaci znane głównie z sakralnych wizerunków, opowiadające widzom swoje dramatyczno-groteskowe historie, które doprowadziły ich do świętości.
Losy świętych, żyjących w różnych epokach i na różnych szerokościach geograficznych, zinterpretowane zostały na nowo, okazując się niezwykle aktualne. Agata Duda-Gracz przygląda się im z dzisiejszej perspektywy, opierając jednocześnie całość spektaklu na poetyce obrzędu, rytuału i święta. Ciekawa jest forma spektaklu - przestrzeń inscenizacji stanowi teren zwiedzania, przełamując tym samym klasyczny podział na scenę i widownię.
Początek o godz. 18:00. Bilety: 30-40 zł.
Teatr Zielony Wiatrak zaprasza natomiast w piątek do Teatru w Blokowisku, mieszczącego się w klubie Plama (ul. Pilotów 11), na spektakl „Bas Kol” (tytuł można przetłumaczyć jako „Głos córki” lub „Córka głosu”) w reżyserii Marka Branda.
To spektakl poetycki oparty na tekstach poetek żydowskich, pisanych w jidysz i tłumaczonych na język polski przez kobiety. Ukazuje sieć korelatów pomiędzy kobiecą psychiką, jej uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi, specyficznym sposobem percypowania rzeczywistości - a kobiecym pisarstwem, życiem i obecnością jej podmiotowości twórczej. W kobiecej poezji jidysz, możemy ujrzeć i niemal dotknąć równie bolesnej inność i opisu przemocy wyższego rzędu - przenikającej te wszystkie stratyfikacje pionowo - przemocy wobec Innej.
- Przedstawienie „Bas Kol” jest próbą zaprezentowania złożonego charakteru tej pięknej poezji, bez definiowania jej. Raczej wskazaniem kilku kierunków, a co za tym idzie zadanie pytań i pobudzenie do poszukiwań. Jest próbą powrotu, sprawdzenia od czego, tak naprawdę staramy się uwolnić, próbą retrospekcji i spojrzenia w twarz naszej starzejącej się nowoczesności, kiedy była jeszcze dzieckiem - tłumaczy reżyser.
Premiera spektaklu miała miejsce podczas VII edycji festiwalu Kultury Żydowskiej Zbliżenia w 2019 roku. Wersja, którą zobaczymy w piątek, jest drugą - poszerzoną o dodatkowe teksty.
Występują: Ewelina Damps, Izabela Terek-Jopkiewicz. Scenariusz i scenografia: Jakub Skrzypczak; muzyka: Jan Ignacy Wiśniewski.
Początek o godz. 19:00. Bilety: 20 zł.
Także w piątek, w Operze Bałtyckiej (al. Zwycięstwa 15) premierowo zobaczymy balet „Sen nocy letniej” na podstawie komedii Williama Szekspira.
Realizacja Opery Bałtyckiej w reżyserii i z choreografią Gray'a Veredona, pod kierownictwem muzycznym Anny Duczmal-Mróz, inspirowana jest łódzką wersją baletu z 1985 roku. Dzieło Szekspira, będące punktem wyjścia inscenizacji, skupia się wokół dramatu kochanków - Hermii i Lizandra - którzy szukając w ateńskim lesie ucieczki przed nieprzychylnym ich miłości ojcem dziewczyny, mieszają się w codzienność leśnych duchów z Pukiem na czele. Otrzymujemy więc balet... komiczny z mitologią w tle.
Więcej: Dyrygentka Anna Duczmal - Mróz: "Sen nocy letniej” to muzyka o uczuciach, o emocjach
W ten weekend „Sen nocy letniej” wystawiany jest w piątek, 28 lutego, o godz. 19:00 (premiera), w sobotę, 29 lutego, o godz. 18:00 i w niedzielę, 1 marca, o godz. 17:00. Bilety: premiera 100-140 zł, pozostałe dni 50-90 zł.
A miłośników nietuzinkowego kina w swoje progi zaprasza Stacja Orunia GAK (dawny Dworek Artura, ul. Dworcowa 9), gdzie w piątek i sobotę, 28-29 lutego, odbędzie się filmowe wydarzenie InShort Film Festival - The Best of 2019 in Poland.
Podczas dwóch wieczorów zobaczymy najlepsze filmy zgłoszone do konkursu InShort Film Festival 2019 - międzynarodowego i międzykulturowego festiwalu integrującego niezależnych twórców filmów krótkometrażowych, wszystkich możliwych gatunków. Działają w Londynie ale prezentują filmy z całego świata. Celem InShortFF jest pomoc wschodzącym filmowcom w dotarciu do szerokiego i międzynarodowego grona odbiorców. Festiwal promuje różnorodność oraz wymianę i dialog międzykulturowy.
W programie znalazło się 28 filmów krótkometrażowych z 15 różnych krajów, prezentujących innowacje, umiejętności i śmiałe głosy międzynarodowych zespołów filmowych z różnych stron świata. Jak co roku także publiczność będzie mogła wybrać swojego faworyta spośród zwycięzców i przyznania The Best of InShortFF IN POLAND Nagroda Publiczności.
Początek projekcji o godz.19:00. Wstęp wolny, ale ze względu na ograniczoną ilość miejsc obowiązują bezpłatne zaproszenia. Rezerwacja zaproszeń odbywa się pod adresem e-mail: stacjaorunia@gak.gda.pl, w zgłoszeniu należy podać numer telefonu kontaktowego oraz datę wybranego dnia projekcji.
Program: InShort Film Festival. Najlepsze filmy krótkometrażowe ze świata - w Stacji Orunia
W Gdańskiej Galerii Miejskiej - w oddziale Galeria Güntera Grassa Gdańsk (ul. Szeroka 37) można oglądać nową wystawę. Swoje prace prezentuje tam Agnieszka Polska - artystka z Lublina, mieszkająca i tworząca w Berlinie.
Na wystawę „The Demon's Brain” składają się wielkoformatowe prace wideo oraz instalacja dźwiękowa. Jest to pierwsza indywidualna wystawa artystki w Gdańsku. Powstała w ramach „Nagrody Galerii Narodowej” - prestiżowego wyróżnienia przyznawanego w Niemczech, które artystka otrzymała w 2017 roku. Po raz pierwszy została zaprezentowane publicznie w Muzeum Sztuki Współczesnej - Hamburger Bahnhof w Berlinie na przełomie 2018 i 2019 roku, teraz po raz pierwszy pokazywana jest w Gdańsku.
„The Demon's Brain” opowiada historię średniowiecznego posłańca, którego zadaniem jest dostarczenie listów do Mikołaja Serafina, zarządcy polskich kopalni soli. Napisane po łacinie listy, datowane na XV wiek, są autentyczne - zawierają informacje o wczesnych strukturach kapitalistycznych intratnego przemysłu wydobywania soli, funkcjonującego w ramach ówczesnego feudalnego Królestwa Polskiego. Sama jednak postać posłańca - młodego mężczyzny na białym koniu - i opowieść powstała wokół niego, są... fikcyjne. W tej opowieści posłaniec nie dociera na miejsce, jego koń ginie po drodze, on zaś pozostaje sam w apokaliptycznym krajobrazie. Historia staje się dla artystki pretekstem do podejmowania wielu innych wątków, m.in. niszczenia środowiska i wyzysku.
Prace można oglądać w ten weekend w godz. 12:00-18:00 (pt.-niedz.). Wstęp wolny.
Więcej: Agnieszka Polska: The Demon’s Brain. Wystawa uznanej artystki po raz pierwszy w Gdańsku