Dwa nowe ronda w ciągu ul. Chrobrego. Koniec przebudowy między Zaspą a Wrzeszczem

Pół roku trwała przebudowa ulicy Chrobrego na odcinku między ul. Ciołkowskiego / Pstrowskiego oraz ul. Leszczyńskich / Grudziądzką. Oba skrzyżowania mają teraz formę rond. Do zrobienia zostały ostatnie prace wykończeniowe. Inwestycja na granicy Zaspy i Wrzeszcza to jedna z wielu realizowanych przez prywatnych inwestorów w ramach tzw. umów “szesnastkowych”.
07.08.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać nowe rondo z wyraźnym oznakowaniem, w tym znakiem drogowym wskazującym ruch okrężny oraz znakiem ustąpienia pierwszeństwa. W tle znajduje się betonowy mur o geometrycznym wzorze oraz otaczająca go zielona przestrzeń z drzewami.
Skrzyżowanie ulic Chrobrego, Ciołkowskiego i Pstrowskiego. Od teraz z rondem
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Ulicą Niepołomicką jeździmy gładko. Remont jezdni zakończony przed czasem

Czym jest umowa szesnastkowa?

Prywatni przedsiębiorcy budujący osiedla mieszkaniowa, obiekty handlowe czy też magazyny, muszą dostosować zastany, sąsiadujący z ich inwestycją układ drogowy do nowych wymagań wynikających z powstania nowych budynków.

Obowiązek taki nakłada na inwestorów artykuł 16 Ustawy o drogach publicznych. Od numeru tegoż artykułu, podpisywane przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Wydział Projektów Inwestycyjnych UMG umowy z prywatnymi przedsiębiorcami noszą nazwę umów „szesnastkowych”.

- Zadaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w przypadku umów “szesnastkowych” jest jedynie wskazanie prac, które muszą być zrealizowane w danym miejscu. Inwestor, na podstawie uzgodnionego projektu, realizuje, finansuje roboty i odpowiada za ich terminowość - podkreśla Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ

Długie Ogrody na nowo. Ruszył konkurs na koncepcję zagospodarowania

Na zdjęciu przedstawiono rondo w centrum miasta, otoczone nowoczesnymi budynkami mieszkalnymi oraz zielenią miejską. Rondo posiada oznakowane przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe oraz jest w pełni zintegrowane z otaczającą infrastrukturą drogową.
Rondo na skrzyżowaniu z ul. Leszczyńskich i Grudziądzką, widoczny nowy skwer i droga rowerowa w ciągu ul. Grudziądzkiej
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Co zmieniło się przy ul. Chrobrego?

W przypadku 370-metrowego odcinka ul. Chrobrego inwestorem był deweloper Robyg. Jego zadaniem była nie tylko budowa dwóch rond, które pozwolą upłynnić ruch samochodowy na dwóch skrzyżowaniach. Na całym obszarze wymieniono chodniki, a w ciągu ul. Grudziądzkiej powstała droga rowerowa. Utworzony został również i obsadzony zielenią skwer na rogu ul. Leszczyńskich / Chrobrego.  

Docelowa organizacja ruchu już funkcjonuje, łącznie z komunikacją autobusową. Trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe. Mogą występować jeszcze niewielkie i krótkotrwałe utrudnienia.

Na zdjęciu widzimy przejście dla pieszych na ulicy, z charakterystycznymi białymi pasami i oznaczeniami dla osób niewidomych na chodniku. W tle znajduje się zielona przestrzeń z drzewami oraz betonowy mur z geometrycznym wzorem.
Nowe przejście dla pieszych przez ul. Ciołkowskiego, w stronę Cmentarza Ofiar Hitleryzmu na Zaspie
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Chrobrego to nie wszystko

W różnych dzielnicach Gdańska realizowane były lub są w tym roku jeszcze inne “szesnastkowe” inwestycje drogowe, są to m.in:

  • przebudowa skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze na rondo; prace potrwają do końca sierpnia br.
  • z końcem lipca zakończyła się budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Piekarniczej i Lema. Ostatni etap prac w tym miejscu, który potrwa do końca września, obejmuje: dokończenie budowy ciągów pieszych, przepięcie gazociągu, likwidację dróg tymczasowych oraz uporządkowanie terenów zielonych.
  • Z pierwszymi dniami sierpnia wdrożono docelową organizację ruchu na przebudowanym odcinku ul. Powstańców Warszawskich między ul. Legnicą a ul. Płowce. Wymieniono chodnik od strony osiedla „Perspektywa”, wykonano także nową nakładkę bitumiczną jezdni wraz z wyspami segregującymi ruch, na skrzyżowaniu z ul. Legnicką przejście dla pieszych i przejazd rowerowy zyskały wyniesienie.
  • W drugiej połowie lipca zakończyła się przebudowa fragmentu ul. Popiełuszki, polegała na poszerzeniu jezdni i budowie nowego skrzyżowania z ul. Jaracza oraz na przebudowie sygnalizacji świetlnej i utworzeniu wyspy segregującej ruch. 


ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ
 

“Szesnastkowe” statystyki

Tylko w 2023 roku GZDiZ podpisał łącznie 75 “szesnastkowych” umów drogowych o łącznej wartości blisko 80,5 mln zł.

Warto wiedzieć, że sygnowanie umowy w danym roku, nie oznacza, że inwestycja w tym samym roku zostanie zrealizowana. Część umów dotyczy kolejnych lat, a ich zapisy przeistoczą się w przebudowane drogi w miarę postępów w oddawaniu do użytku głównych inwestycji, np. poszczególnych budynków mieszkalnych.

 

TV

Zamach na Kutscherę. Dekonstrukcja mitu. Waldemar Stopczyński