Wiadukt budzi skojarzenia ze starożytnymi rzymskimi akweduktami. Jego projekt tzw. wiaduktu weneckiego wzorowany był na wiaduktach łukowych, które budowali właśnie starożytni Rzymianie. Zastosowano tu wieloprzęsłowy układ 8 łuków osadzonych na kilkunastometrowych podporach.
Obiekt ma 220 metrów długości, tworzą go 154 prefabrykaty ważące ok. 40 ton każdy. Przęsła powstały z potężnych żelbetowych łupin. Prefabrykowano je w sąsiedztwie estakady i montowano przy pomocy dźwigu. 20-metrowe prefabrykaty są w jednym elemencie montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów, czyli elementów konstrukcji najszybciej ulegających degradacji.
Zobacz wideo z placu budowy
Dwa odcinki nowej drogi oddano do użytku jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Planowane otwarcie wiaduktu dla ruchu samochodowego ma nastąpić 13 stycznia 2020 r.
Potem najważniejszą sprawą będzie dokończenie budowy linii tramwajowej. Do wykonania pozostała też trakcja, która zostanie wykonana przed obiorem całej inwestycji, z uwagi na brak możliwości etapowania tego zakresu prac. Roboty torowe trwają również na nowej pętli tramwajowej Ujeścisko. Zgodnie z umową tramwaj ma przejechać po trasie do końca maja 2020 roku.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego lideruje NDI S.A. Koszt inwestycji to niemal 240 mln zł. Jest ona dofinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.
|