Strategia Rozwoju Gdańska a programy rozwoju
W ubiegłym roku Rada Miasta Gdańska uchwaliła dokument „Strategia Rozwoju Miasta. Gdańsk 30 plus”, który określa ramy i cele rozwoju miasta na przynajmniej kolejną dekadę.
Założenia strategii realizowane będą poprzez cztery programy rozwoju: Zielone Miasto, Wspólne Miasto, Dostępne Miasto i Innowacyjne Miasto. Rozpoczęły się prace nad nadaniem tymże programom precyzyjnych kształtów, co dzieje się w trakcie warsztatowych spotkań z mieszkańcami.
W poniedziałek, 13 marca, w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 na Zaspie odbyło się pierwsze takie spotkanie, poświęcone programowi rozwoju Dostępne miasto.
Gdańsk w 2030 roku i później. Co jest najważniejsze? Zabierz głos w konsultacjach
Warsztaty i ankieta o tym, jak wdrażać Strategię
Uczestników powitała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz:
“Strategia Rozwoju Miasta. Gdańsk 30 plus” to zespół wartości, dążeń, ale żeby przełożyć je na “nuty”, które będziemy mogli wdrażać do realizacji, do Strategii potrzebujemy jeszcze programów rozwoju. Dziś rozmawiamy o programie Dostępne miasto, na który składa się komunikacja publiczna, ruch pieszy i rowerowy, transformacja energetyczna (naszym marzeniem jest wręcz samowystarczalność Gdańska w tym zakresie) i transformacja cyfrowa - a więc dostępność rozumiana także jako dostępność cyfrowa.
Aleksandra Dulkiewicz zachęciła także obecnych na spotkaniu, ale także wszystkich mieszkańców Gdańska, do wypełnienia ankiety dostępnej na stronie gdansk.pl, w której w podziale na cztery programy rozwoju strategii, zaproponowano konkretne przedsięwzięcia będące odpowiedzią na zdefiniowane w Strategii wyzwania.
- Mogą państwo w tej ankiecie zagłosować, wybrać te propozycje z listy, które są waszym zdaniem priorytetowe. W formularzu jest też miejsce na dopisanie innych propozycji działań, które państwo uznają za najważniejsze.
Zamierzenia: co na początek, co później? Odpowiedź w ankiecie
Nim przystąpiono do prac przy sześciu stołach warsztatowych, głos zabrał jeszcze Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, który jest opiekunem programu Dostępne miasto, przypominając, że jednym z jego głównych nurtów jest mobilność i transport z naciskiem zwłaszcza na ruchu pieszy, ale też rowerowy oraz na komunikację publiczną i urządzenia transportu osobistego.
Oprócz Strategii, w której przyjęliśmy konkretne wskaźniki, które chcielibyśmy do 2030 roku osiągnąć, chcemy w najbliższej dekadzie zrealizować konkretne przedsięwzięcia. Zależy nam na głosach mieszkańców w ankiecie, bo przedstawiliśmy w niej obszerną ofertę, o której realizacji myślimy. W samym obszarze mobilności i transportu mogą być to inwestycje warte nawet dziesięć miliardów złotych. Ale wszystkie zamierzenia inwestycyjne, które w przeciągu dekady będziemy w stanie przeprowadzić w Gdańsku (w zależności od uzyskanych środków europejskich, czy z KPO) wyliczamy na sześć miliardów złotych. Dlatego zależy nam na debacie z państwem, żebyście wskazali jakie są te najważniejsze priorytety dla naszego miasta - co powinniśmy realizować w pierwszej kolejności, a co w dalszej perspektywie.
Mówiąc o programie Dostępne miasto, prezydent wskazał także na zagadnienie transformacji energetycznej, gdzie celem na kolejnych 10 lat jest uwolnienie miejskich instytucji (w tym szkół) i transportu publicznego od energii pochodzącej z węgla i korzystanie z odnawialnych źródeł energii.
Ostatnim elementem Dostępnego miasta jest cyfryzacja i smart city: - Przypomnijmy sobie, z jakich telefonów korzystaliśmy dziesięć lat temu i jakie wtedy były dostępne usługi cyfrowe, a jakie są teraz. To będzie tylko przyspieszać i my, sektor publiczny, musimy się do tego dostosować. Dane to wielki zasób, które można wykorzystywać dla dobra mieszkańców, tym chcielibyśmy się zająć - zaznaczył Piotr Borawski.
Prezydent podkreślił, że cennym zasobem jest też Gdańska Karta Mieszkańca, dziś już w rękach 260 tys. osób. W przyszłości ma się ona stać kluczem m.in. do cyfrowych usług urzędu.
Zasady warsztatów wokół programów rozwoju
Dyskusja toczyła się przy sześciu stolikach tematycznych pod opieką moderatora, który doprecyzowywał i notował wypowiedzi uczestników warsztatów. Praca trwała godzinę, przy czym po upływie pół godziny można było zmienić stolik i wypowiedzieć się na jeszcze jeden temat (nie była to zmiana obowiązkowa). Nad przebiegiem warsztatów czuwali moderatorzy z toruńskiej Pracowni Zrównoważonego Rozwoju.
FOTOGALERIA Z WARSZTATÓW NT. PROGRAMU DOSTĘPNE MIASTO
Wnioski z warsztatów - program rozwoju Dostępne miasto
Stół nr 1 - Ruch pieszy
- Konieczna jest inwentaryzacja miasta pod kątem barier w ruchu pieszym.
- Należy trwałe zagospodarować tzw. “wydepczyska”, czyli miejsca przemieszczania się intuicyjnie wydeptane przez pieszych, zamiana ich w chodniki / przejścia z prawdziwego zdarzenia.
- O ile piesi i rowerzyści bez większych problemów funkcjonują we współdzielonej przestrzeni, o tyle problemem są samochody parkowane na chodnikach.
- Promocja dobrych rozwiązań, takich jak przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej
- Wdrożenie standardów dla osób o specjalnych potrzebach w poruszaniu się.
- Inwentaryzacja długości działania sygnalizacji świetlnej.
- Zachęty podatkowe dla osób, które nie mają samochodu.
- Promocja ruchu pieszego do szkół.
Stół nr 2 - Ruch rowerowy / hulajnogi / urządzenia transportu osobistego
- Ciągłe braki w infrastrukturze rowerowej - w porównaniu do pozostałych promowanych elementów piramidy mobilności, w tym obszarze jest wyraźnie za mało nakładów finansowych. Szczególnie uciążliwy brak trasy łączącej górny i dolny taras. Oczekiwanie na powstanie ekostrad.
- Konieczność lepszego organizowania ruchu rowerowego i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa miejskich cyklistów - bezpieczna infrastruktura, ale także edukacja, w tym kierowców.
- Zwiększenie promocji i informowania o korzyściach płynących z użytkowania roweru w codziennych jazdach po mieście.
- Zwiększenie możliwości bezpiecznego parkowania rowerów pod zakładami pracy, także prywatnymi - warto pomyśleć o zachęcie dla firm, które o to zadbają.
- Wyznaczenie kolejnych ulic rowerowych, jak ul. Wita Stwosza w Oliwie.
- Redystrybucja przestrzeni przeznaczonej pod transport - rewizja pod kątem utworzenia osobnych pasów dla ruchu rowerowego.
- Rosnący problem nawierzchni ulic z kostki kamiennej na obszarze historycznym, zagrożenie powstaniem dużych obszarów z dużymi trudnościami w poruszaniu się na rowerze.
Stół nr 3 - Transport publiczny
- Rozwój i budowa centrów przesiadkowych na granicach Gdańska.
- Szybkie połączenia autobusowe z dzielnic takich jak Osowa czy Wyspa Sobieszewska z centrum miasta.
- Priorytet dla rozwoju transportu tramwajowego i kolejowego nad autobusowym (chyba że elektrycznym, wodorowym).
- Tworzenie połączeń poprzecznych - np. na wysokości ul. Bażyńskiego, czy Klonowej.
- Budowa komfortowych wiat na przystankach.
- Szybsze informowanie przez ZTM o zmianach w komunikacji.
- Rozwijanie programu buspasów.
- Poprawa obsługi autobusowej nowych osiedli, myślenie o konieczności wprowadzenia autobusu w głąb osiedla już na etapie planowania.
- Zwiększenie częstotliwości kursów.
- Wspólna taryfa komunikacji miejskiej i kolejowej.
Stół nr 4 - Drogi
- Zauważalne uspokojenie ruchu w Gdańsku.
- Pod kątem poprawy bezpieczeństwa trzeba pracować zwłaszcza w otoczeniu szkół.
- Grupa nie doszła do wspólnego stanowiska w zakresie wyłączania kolejnych ulic w Gdańsku z ruchu samochodowego.
- Należy przyjrzeć się stanowi technicznemu samochodów i zastanowić się w tym kontekście nad wprowadzeniem stref czystego transportu miejskiego na głównych arteriach, wolnych od “samochodowych kopciuchów”.
Stół nr 5 - Energetyka i OZE
- Utworzenie pakietu rozwiązań / dobrych praktyk oszczędzania energii w instytucjach, przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych.
- Edukacja - budowanie świadomości wśród mieszkańców o potrzebie wymiany pieców węglowych. Także u nowych mieszkańców z Ukrainy.
- Wykorzystanie zdjęć termowizyjnych (zamiast drogiego audytu energetycznego) w uświadomieniu, jak ważna dla oszczędności ogrzewania może być wymiana okien.
- Odnawialne źródła energii - poszukiwanie potencjalnych dostawców dla Gdańska.
Stół nr 6 - Cyfryzacja / otwarte dane
- Uświadomienie sobie, jak ważna jest cyfryzacja dla osób z niepełnosprawnościami, dzięki niej mogą dołączyć do sprawnej części społeczeństwa.
- Karta Mieszkańca jako hub wprowadzający w świat usług publicznych i komunikacji z urzędem.
- Gdańskie Centrum Kontaktu jako konsekwentnie jedno miejsce kontaktu dla wszystkich. Jeśli ktoś zgłasza sprawę dotyczącą np. terenu spółdzielni, GCK powinno ją do tej spółdzielni przekazać / nie odsyłać mieszkańca, by sam szukał kontaktu.
- Ujednolicenie stron internetowych zarządzanych przez Miasto. Zbudowanie ich hierarchizacji, by lepiej ze sobą współpracowały.
- Otwarte dane - konsekwentne poszukiwanie zastosowań dla otwartych danych Gdańska poza tymi, które już są wykorzystywane (dotyczące komunikacji miejskiej).
- Inteligentne (lepsze) wykorzystanie tablic przystankowych SIP.
Harmonogram kolejnych spotkań i warsztatów tematycznych
Data |
Nazwa spotkania |
Godziny |
Miejsce |
Rejestracja |
24.03 |
Wspólne Miasto - warsztaty |
17:00-18:30 |
Inkubator STARTER (ul. Lęborska 3b) Uwaga! Zmiana miejsca |
|
04.04 |
Zielone Miasto - warsztaty |
17:00-18:30 |
SP nr 12 (ul. Człuchowska 6) |
|
17.04 |
Innowacyjne Miasto - warsztaty |
17:00-18:30 |
XIX LO (ul. J. Pestalozziego 11/13) |
|
8.05 |
Spotkanie podsumowujące |
17:00-18:30 |
Hevelianum (ul. Gradowa 6) |
Bez rejestracji |
Harmonogram prac nad programami rozwoju do Strategii Rozwoju Miasta. Gdańsk 30 plus.
Po zakończeniu spotkań warsztatowych:
- do sierpnia br. - przygotowanie projektów programów rozwoju
- wrzesień - październik - konsultacje społeczne projektów
- grudzień 2023 - uchwalenie programów przez Radę Miasta Gdańska.
Wszystko na temat Strategii i programów rozwoju
Zobacz relację wideo: