Sześć tysięcy czytelników odwiedziło III Gdańskie Targi Książki. Czy była to udana edycja?
Bezpłatne wydarzenia w ramach Tygodnia twórczego pisania, organizowane w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej oraz poszczególnych filiach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku, będą okazją by poznać słowo pisane w szerokim kontekście: z perspektywy akademickiej, psychologicznej, pedagogicznej, wydawniczej, dziennikarskiej i, oczywiście, czytelniczej.
PROGRAM SPOTKAŃ:
1 grudnia (środa), godz. 18:00 | Instytut Kultury Miejskiej
Od poezji do medycyny narracyjnej. Jak tworzenie tekstu może zmienić świat? Goście dyskusji: Artur Burszta (Biuro Literackie), Anna Cieplak (pisarka, animatorka kultury), Aleksander Woźny (Uniwersytet Wrocławski). Moderuje Barbara Piórkowska.
3 grudnia (piątek), godz. 18:00 | Biblioteka Manhattan
Chaos na podwórku czy porządek w szufladach? O pisaniu dla dzieci. Gościnie dyskusji: Joanna Czeczott („Kosmos dla dziewczynek”), Roksana Jędrzejewska-Wróbel (pisarka, scenarzystka), Grażyna Rigall (ilustratorka). Moderuje Anna Tatarska.
4 grudnia (sobota), godz. 17:00 | Instytut Kultury Miejskiej
Kreatywność a marketing: jak wydawać i promować swoją twórczość? Gościnie dyskusji: Monika Długa (Wydawnictwo Poznańskie), Małgorzata Muraszko (Gazeta Wyborcza), Marta Szadowiak (Projekt PR). Moderuje Barbara Piórkowska.
WARSZTATY (obowiązują zapisy):
- Jak pracować z wyobraźnią? Warsztaty dla nauczycieli (i przyszłych nauczycieli). 4 grudnia (sobota), godz. 14:00 | Biblioteka pod Żółwiem. Warsztaty prowadzą Paulina Niedzielska, Agnieszka Salamądry. Szczegóły i zapisy TUTAJ.
- Morska, Sarenka na granicy. Warsztaty o narracji. Cykl 3 spotkań: 2, 4 oraz 6 grudnia | Biblioteka Główna, Targ Rakowy 5/6 (sala 326, III piętro): 2 grudnia 2021 (czwartek), godz. 17.30-20.30, 4 grudnia 2021 (sobota), godz. 10.30-13.30, 6 grudnia 2021 (poniedziałek), godz. 17.30-20.30.
- Ten cykl warsztatów (trzy spotkania) oparty jest na powieści Felixa Saltena Bambi (tak, tej o sarence). Warto zatem wcześniej ją przeczytać, choć nie jest to konieczne - zaprasza prowadząca warsztaty Izabela Morska. - Rozmawiać będziemy o narracji: o takim prowadzeniu narracji, która głównemu bohaterowi lub bohaterce daje szansę na rozwój, o znaczeniu scen dramatycznych, o tym, jak napisać sprawny dialog, a także o kwestii granicy.
„Zwierzęta w lesie mają świadomość tego, że - chociaż bardzo to lubią - nie powinny wychodzić na łąkę w ciągu dnia. Skraj lasu jest dla nich granicą. Żyją ze świadomością obławy, która w powieści następuje dość wczesną wiosną - akurat, kiedy są skrajnie wyczerpane po zimie i nie zdążyły jeszcze się zregenerować. Żyją więc w nieustającym stresie, którego źródłem jest - nie da się ukryć - człowiek. Salten, który pochodził z węgierskiej żydowskiej rodziny, odniósł w Wiedniu sukces jako krytyk teatralny i literat. Napisał tę powieść w 1923 roku, tuż po pierwszej wojnie światowej, jakby przewidując czas, kiedy to w dość podobny sposób będzie się polować na ludzi. Salten zdołał ująć w swojej powieści punkt widzenia leśnych zwierząt, które w jego powieści, pomimo otaczających je zagrożeń, znajdują przyjaźń i radość, odkrywają wartość udanego życia i podtrzymują własne tradycje. Porozmawiamy więc i o tym, jak stworzyć przekonywającą postać literacką, która rozwija się i działa, jak dać szansę innym postaciom na popełnianie błędów, i jak stworzyć scenę, w której rozmaite postaci literackie ujawniają swój punkt widzenia i dyskutują o strategii na przetrwanie.” - opisuje prowadząca.
Warsztaty składać się będą z ukierunkowanych tematycznie prezentacji, przykładów, dyskusji i ćwiczeń. Napisane podczas warsztatów prace zostaną przeczytane i skomentowane.
Warunkiem uczestnictwa jest deklaracja udziału w trzech spotkaniach oraz przesłanie wraz ze zgłoszeniem próbki tekstu (maksimum jedna strona maszynopisu) na adres: warsztaty@ikm.gda.pl.
O prowadzącej:
Izabela Morska jest autorką powieści, poezji, fragmentów teatralnych, opowiadań i eseistyki. Od 2009 roku wykłada w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki UG. Debiutowała na początku lat dziewięćdziesiątych w prasie emigracyjnej jako jedna z najbardziej wyrazistych postaci życia literackiego. Z urodzenia gdynianka, swoją najważniejszą powieść, „Absolutna amnezja”, poświęciła dziewczyńskiemu dojrzewaniu wśród mitów patriotycznych i solidarnościowych. Jest jedną z inicjatorek twórczego pisania w Polsce. W 2018 roku otrzymała Nagrodę Literacką imienia Juliana Tuwima za całokształt twórczości. W 2020 roku za dziennik z choroby Znikanie, otrzymała Pomorską Nagrodę Literacką „Wiatr od morza”. Interesuje ją świat i kultura życia codziennego. Prywatnie: dwa koty.