Decyzję o przeprowadzeniu remontu nawierzchni Długiego Targu podjęto w 2019 roku. I od dwóch lat trwają rozmowy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (PWKZ) dotyczące realizacji prac remontowych. W decyzji konserwatora z 30.10.2020 roku został wskazany rodzaj materiału, który ma zostać użyty podczas remontu nawierzchni na całej długości Długiego Targu. Wymogiem konserwatora było również ułożenie próbnej nawierzchni na fragmencie ulicy. Dlatego też, w pobliżu fontanny Neptuna, na jednym z pól o wymiarach 5m x 5m, tworzących kompozycję nawierzchni Długiego Targu, rozpoczęły się prace związane z układaniem nawierzchni.
Materiał został przygotowany według wskazań konserwatora
Wykorzystana zostanie kostka o wymiarach 10-12 cm szerokości, 18-20 cm długości i 10 cm grubości. Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki o bokach łupanych zaś lico kostki będzie cięte i uszorstnione poprzez groszkowanie. Do ułożenia nawierzchni zostanie wykorzystany skandynawski bohus o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Zastosowany materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych.
Próbny fragment zostanie oceniony przez PWKZ w zakresie typu, faktury i kolorystyki kostki. Musi ona również spełniać wymagania konserwatorskie, uwzględniając historyczny charakter reprezentacyjnej ulicy Gdańska i jej zabudowy wpisanej do rejestru zabytków. Zależy nam aby nowa nawierzchnia była funkcjonalna i dawała maksymalny komfort pieszym, w tym także osobom niepełnosprawnym czy rodzicom z dziećmi w wózkach.
Akceptacja próbnego pola pozwoli ogłosić przetarg na wymianę nawierzchni
Jeśli próbna nawierzchnia zyska akceptację PWKZ możliwe będzie ogłoszenie przetargu oraz wybór wykonawcy i podpisanie umowy na realizację robót na całej długości Długiego Targu. Nawierzchnia wymieniona zostanie na środkowym pasie ulicy pomiędzy słupami oświetlenia. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.
Prace mogłyby się o rozpocząć jesienią 2021 roku po zakończeniu letniego sezonu turystycznego. Planowane zakończenie to rok 2022 z uwzględnieniem ewentualnej przerwy w robotach z uwagi na możliwość wystąpienia niesprzyjających warunków atmosferycznych w okresie zimowym.
Przygotowania do remontu trwają od 2019 roku
- kwiecień 2019 – pismo GZDiZ do PWKZ ws. koncepcji remontu Długiego Targu
- maj 2019 – pozytywna opinia PWKZ, na podstawie której opracowany został projekt budowlany
- czerwiec 2019 – wniosek GZDiZ do PWKZ o decyzję zezwalającą na rozpoczęcie prac
- sierpień 2019 – odmowa wydania pozwolenia przez PKWZ na remont Długiego Targu
- styczeń 2020 – przygotowanie próbek nawierzchni zgodnie z przesłanymi wytycznymi PWKZ. Próbki nie zyskały akceptacji konserwatora
- sierpień 2020 – uzupełnienie przez GZDiZ dokumentacji projektowej nawierzchni
- październik 2020 – wydanie przez PWKZ decyzji na prowadzenie prac z zachowaniem istniejącego podziału Długiego Targu na pola i ułożeniem próbnego pola nawierzchni
- kwiecień 2021 – ułożenie próbnego pola nawierzchni na Długim Targu
Stan obecny
Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są one mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.
Dotychczasowe roboty utrzymaniowe polegały na usuwaniu pękniętych płyt i zastępowaniu ich kostką kamienną. W efekcie układ przestrzenny nawierzchni został zaburzony, a jego charakter jest nieregularny.