44 Zjazd Hanzy. O związkach w gospodarce: "Mamy możliwości na skalę europejską"

- Gdańsk jest miejscem, które pokazuje, jak dziedzictwo kulturowe i historyczne może inspirować do tworzenia lepszej przyszłości - powiedział w piątek, 14 czerwca, Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta miasta ds. usług komunalnych podczas otwarcia forum gospodarczego w ramach 44. Międzynarodowego Zjazdu Hanzy. - Jesteśmy organizacją o aspiracjach, ale też możliwościach na skalę europejską - podkreślił. 
14.06.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy pięć osób biorących udział w panelu dyskusyjnym. Trzech mężczyzn siedzi po lewej stronie, a dwie osoby po prawej. Wszyscy siedzą na drewnianych krzesłach przed stołem, na którym stoją butelki z wodą i szklanki. Mężczyzna po prawej stronie trzyma mikrofon i mówi, reszta panelistów słucha. W tle widać rośliny doniczkowe oraz fragment baneru z napisem 44th International Hanseatic  i datami 13-16 czerwca 2024. Osoby są ubrane elegancko, w garnitury i formalne stroje.
Forum gospodarcze w ramach 44. Zjazdu Hanzy rozpoczęła debata pt. "Innowacyjna Gospodarka w Gdańsku"
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Związek Hanzy otwarty na Europę

Piotr Kryszewski przypomniał w swoim wystąpieniu, że miasto Gdańsk aktywnie uczestniczy w Zjazdach Nowej Hanzy od 1995 roku. 
 
- W 1997 roku byliśmy organizatorem Zjazdu w trakcie obchodów 1000-lecia grodu nad Motławą. Głównym tematem poruszanym podczas tamtejszego Zjazdu były sprawy gospodarcze. Przyświecało nam wtedy motto: „Hanza inwestuje w Hanzę”. Została wówczas podpisana „Deklaracja Gdańska”, która podkreślała, że gospodarka jest w dalszym ciągu motorem napędowym Związku Hanzy - mówił zastępca prezydenta Gdańska. 

"Więź ważniejsza niż kiedykolwiek" - Parada Miast obwieściła otwarcie Zjazdu Hanzy

Piotr Kryszewski zaznaczył, że Związek Hanzy jest organizacją o aspiracjach, ale też możliwościach na skalę europejską. - Świadomi tego potencjału musimy myśleć i poruszać się w ponadregionalnej perspektywie - stwierdził. 

Czy Hanza powiększy się o ukraińskie miasta?

- Nie możemy być obojętnymi na zjawiska zachodzące na scenie międzynarodowej. Prowadzimy rozmowy z miastami ukraińskimi, które były aktywne na starych szlakach Hanzy. Perspektywa przyjęcia ich do naszej rodziny hanzeatyckiej jest realna. Takie członkostwo mogłoby pomóc we wspólnych działaniach na rzecz wsparcia Ukrainy w Unii Europejskiej oraz pomóc w procesie odbudowy tego państwa - powiedział zastępca prezydenta Gdańska.
Na zdjęciu widzimy mężczyznę stojącego za mównicą z napisem amber expo.  Mężczyzna jest łysy, nosi okulary, a jego strój to elegancki garnitur z krawatem. Na szyi ma zawieszoną plakietkę identyfikacyjną na pomarańczowej smyczy. Mężczyzna przemawia do mikrofonu, trzymając ręce na mównicy. W tle widoczny jest obraz przedstawiający fragment portu lub doków przy wodzie, co sugeruje, że miejsce to ma związek z gospodarką morską lub przemysłem morskim.
- Związek Hanzy jest organizacją o aspiracjach, ale też możliwościach na skalę europejską - mówił Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Dodał, że obrady odbywają się w nowoczesnym Centrum Wystawienniczo- Kongresowym AmberExpo, które jest widocznym znakiem zmian, jakie zaszły w Gdańsku po upadku systemu komunistycznego.

Zjazd Hanzy w Gdańsku - do niedzieli. SPRAWDŹ co się będzie działo każdego dnia

- W realizacji naszego snu o wolnej, prawdziwie demokratycznej i nowoczesnej Polsce mogliśmy liczyć na wsparcie naszych europejskich partnerów. Przed europejską gospodarką pojawia się nowe wyzwanie. Wyzwanie solidarnego wsparcia zniwelowania dramatycznych skutków wywołanej przez Rosję wojny. Przed Ukraińcami trud odbudowy, infrastruktury, tkanki społecznej ale też ukraińskiej ekonomii. Powinniśmy w tym procesie solidarnie uczestniczyć - nadmienił Piotr Kryszewski. 
Widok na dźwigi portu kontenerowego
Jedną z lokomotyw gdańskiej, ale i krajowej, gospodarki jest Port Gdańsk ze znakomicie prosperującym terminalem kontenerowym Baltic Hub. Niedawno rozpoczęła się budowa trzeciego nabrzeża, co w najbliższych latach znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Debata o innowacyjnej gospodarce

Forum gospodarcze w ramach 44. Zjazdu Hanzy zainaugurowała debata pt. "Innowacyjna gospodarka w Gdańsku".
 
Jej uczestnikami byli: 
 
  • Alan Aleksandrowicz - wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (moderator)
  • Robert Chryc-Gawrychowski - prezes Northvolt Polska
  • dr hab. inż. Mariusz Deja - Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej 
  • Jowita Kacik - Kierownik Komunikacji w Polpharma Biologics
  • Adam Żołnowski - wiceprezes Baltic Hub 
Na zdjęciu widzimy pięciu uczestników panelu dyskusyjnego siedzących na scenie. Po lewej stronie siedzi mężczyzna w okularach, ubrany w ciemny garnitur i białą koszulę. Obok niego znajduje się mężczyzna w garniturze i krawacie. W środku siedzi mężczyzna w granatowym garniturze, trzymający mikrofon. Obok niego, po prawej stronie, siedzi kobieta ubrana w czerwony garnitur. Na samym końcu, po prawej stronie, znajduje się mężczyzna w ciemnym garniturze, również trzymający mikrofon i notes. Przed uczestnikami stoją dwa stoliki z butelkami wody i szklankami. W tle widać rośliny doniczkowe oraz fragmenty banerów z motywami przemysłowymi i napisami.
Debata o innowacyjnej gospodarce w Gdańsku. Od lewej: Robert Chryc-Gawrychowski - Northvolt Polska, dr hab. inż. Mariusz Deja - Politechnika Gdańska, Adam Żołnowski - Baltic Hub, Jowita Kacik - Polpharma Biologics, Alan Aleksandrowicz - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
fot. Piotr Wittman/ gdańsk.pl

Nowoczesne leki, kontenerowce i baterie

Jowita Kacik z Polpharma Biologics, którego jedno z biur mieści się w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, mówiła m.in. o produkcji przez tę spółkę leków biologicznych. 
 
Poinformowała, że w ubiegłym roku Agencja Żywności i Leków FDA – amerykańska instytucja rządowa - zarejestrowała lek na stwardnienie rozsiane wyprodukowany przez Polpharma Biologics. Jowita Kacik, że prace nad tym preparatem zajęły firmie ok. 13 lat. 
Adam Żołnowski z Baltic Hub, dziś największego terminala głębokowodnego na Bałtyku, mówił m.in. o codziennym funkcjonowaniu firmy i jej planach. 
 
- Przeładowujemy największe kontenerowce pływające dziś po morzach i oceanach. To statki, które mają niemal 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Wpływają do Gdańska na zanurzeniu ok. 14 metrów. Podczas jednej podróży przewożą ponad 20 tysięcy kontenerów 20-stopowych. Zawijają one do Gdańska trzy razy w tygodniu - wyjaśnił wiceprezes Baltic Hub. 
Na zdjęciu widzimy salę konferencyjną, w której odbywa się dyskusja. W centrum fotografii, młody mężczyzna w eleganckim, prążkowanym garniturze trzyma mikrofon, podając go starszej kobiecie siedzącej wśród publiczności. Kobieta, ubrana w jasną marynarkę, mówi do mikrofonu. Wokół nich siedzą inni uczestnicy, większość z nich w formalnych strojach, z identyfikatorami zawieszonymi na smyczach. Kilka osób ma na głowach słuchawki, prawdopodobnie do tłumaczenia symultanicznego. W tle widać pomarańczowe fotele oraz lekko rozmyte postacie innych uczestników.
Podczas dyskusji nie zabrakło pytań z sali
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Dodał, że w budowanym obecnie terminalu głębokowodnym T3, który zwiększy potencjał przeładunkowy Baltic Hub, zastosowanych będzie 20 całkowicie automatycznych suwnic.  
Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Polska, wyjaśnił, że jego firma buduje najbardziej “zielone”  ogniwa i systemy bateryjne na świecie. 
 
- W 2030 r. celujemy emisyjność na poziomie 10 kilogramów ekwiwalentu dwutlenku węgla. Podczas gdy ślad węglowy chiński w 2022 r. w produkcji baterii wynosił 148 kg ekwiwalentu dwutlenku węgla. W Northvolt w tym samym roku mieliśmy wskaźnik 37 kg - wytłumaczył. 

Northvolt poszerza działalność w Gdańsku: o centrum badawczo - rozwojowe i biznesowe

Zdjęcie hal fabrycznych, wykonane z lotu ptaka
Wśród pereł gdańskiej gospodarki jest zaawansowana technologicznie fabryka akumulatorów Northvolt, która na mapie miasta sąsiaduje z Baltic Hub. Ogniwa produkowane są w Szwecji, następnie transportowane drogą morską do Gdańska, gdzie buduje się z nich akumulatory m.in. do urządzeń i maszyn budowlanych
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl
W ramach forum gospodarczego 44. Zjazdu Hanzy w sali Międzynarodowych Targów Gdańskich SA odbyły się jeszcze trzy panele dyskusyjne:
 
  • “Nowoczesne Technologie w Gdańsku”
  • “Zielona Transformacja Energetyczna”
  • “Nie tylko astronauci – branża kosmiczna szansą dla rozwoju Pomorza”
Wśród ekspertów byli przedstawiciele takich firm i jednostek jak: Inkubator Starter, Interizon, Boeing, Baltic Towers, Ad Astra, POLSA i BlueDot Solutions.
 
Organizatorem forum gospodarczego była Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA).

 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok