DRMG. Były pracownik zarzuca nieprawidłowości. Miasto odpowiada: - Nie damy się szantażować!

Miasto odpiera doniesienia, według których dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Karol Kalinowski miał się dopuścić nepotyzmu, wyprowadzania pieniędzy do zaprzyjaźnionych firm, naruszenia przepisów, a ponadto brak mu kompetencji do zarządzania pracownikami. Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska, mówi, że są to "zarzuty szantażysty" - bezpodstawne, bo zweryfikowane już przez Biuro Kontroli i Audytu Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Jednak były radca prawny DRMG Tomasz Tyczyński upiera się przy swoim - w poniedziałek, 12 czerwca, nagłośnił zarzuty z pomocą posła Kacpra Płażyńskiego.
12.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tablica podzielona na dwie połowy: górną i dolną. Górna jest czerwona, z umieszczonym na niej centralnie herbem miasta w formie tarczy herbowej (w pionie - królewska korona i pod nią dwa krzyże) oraz podtrzymujących ją dwóch lwów. Całość herbu namalowana na biało. Poniżej jest połowa z granatowym tłem, na którym znajduje się biały napis: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Szyld Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, który znajduje się na ul. Żaglowej w Letnicy, przy siedzibie DRMG
fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Nowy dyrektor, zwolniony pracownik

Karol Kalinowski dyrektorem DRMG został w grudniu 2021 roku w procesie rekrutacji. Tomasz Tyczyński, radca prawny, po 17 latach pracy w DRMG otrzymał wypowiedzenie w grudniu 2022 roku.

Pod koniec lutego 2023 roku wysłał pismo do prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, w którym zawiadomił o możliwości popełnienia przestępstwa oraz innych nadużyć. Kolejne pismo przesłał pod koniec kwietnia. 

Dwie konferencje

W poniedziałek, 12 czerwca, konferencję prasową w tej sprawie zwołał poseł Kacper Płażyński, który wysłał także pismo (interwencję poselską) do prezydent Gdańska. Relacjonuje w nim swoją rozmowę z Tomaszem Tyczyńskim, formułuje wnioski i określa działalność dyr. Karola Kalinowskiego jako "korupcyjną". Poseł Płażyński kieruje też szereg pytań do prezydent Aleksandry Dulkiewicz - m.in. o to jakie podjęła działania w tej sprawie i czy wyciągnęła wnioski personalne w stosunku do dyr. Kalinowskiego lub innych pracowników DRMG. Pismo kończy się prośbą o udostępnienie rejestru umów zawartych przez DRMG od 1 grudnia 2012 roku.

Po konferencji posła Płażyńskiego, została zwołana konferencja prasowa z udziałem m.in. zastępcy prezydent Gdańska Piotra Grzelaka i dyrektora DRMG.

- Jako Miasto nie damy się szantażować i odpowiemy na wszystkie zarzuty - zapewnił prezydent Grzelak.

 

Mężczyzna w średnim wieku trzyma grubą zszywkę dokumentów, które prezentuje dziennikarzom. Mężczyzna stoi po lewej, dziennikarze są po prawej - kilka osób, mężczyzna stojący skrajnie po prawej nagrywa tę sytuację kamerą
Dyrektor Karol Kalinowski podczas ogłoszenia przetargu na budowę przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, na wysokości ul. Elżbietańskiej. Briefing prasowy w tej sprawie odbył się 14 kwietnia bieżącego roku
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

DRMG odpowiada na zarzuty

 

1. Wejście w struktury DRMG

Dyrektor Karol Kalinowski został zatrudniony w DRMG w drodze konkursu i w celu zwiększenia efektywności w realizowaniu inwestycji w Gdańsku. Zmiana dyrektora DRMG przyniosła za sobą, co oczywiste, również zmiany organizacyjne m.in.  struktury organizacyjnej, poprzez utworzenie tzw. zespołów projektowych. Głównym założeniem było również zwiększenie motywacji pracowników i inicjatywy, na rzecz pracy dla Gdańska, a także lepsze planowanie czy nastawienie na rozwój - utworzenie Akademii DRMG. Zmiany wynikały z obserwacji dotychczasowych problemów w realizowaniu inwestycji, które często były wskazywane przez mieszkańców, np. opóźnienie w realizacji linii tramwajowej na Stogi, czy opóźnienia przy projektach z Budżetu Obywatelskiego.  Efekty tej decyzji są już widoczne, np. w zrealizowanych w terminie inwestycjach : linia tramwajowa Nowa Warszawska, przed terminem: Hallera, odwodnienie estakady Rakoczego, kanalizacja deszczowa w ul. Stryjewskiego. Dla przykładu zadania z Budżetu Obywatelskiego zakończone w zakładanym terminie, tj.  54 zadania, w tym 45 umów na roboty budowlane, z których 35 zakończonych przed terminem umownym oraz 9 umów dotyczących dokumentacji projektowych zakończonych w terminie.

2. Szkolenie FRIS  

Szkolenie miało na celu przede wszystkim dopasowanie naturalnych kompetencji i umiejętności pracowników do zadań i obowiązków oraz rozwijanie i doskonalenie umiejętności związanych ze sferą komunikacji i współpracy. Pomysł szkolenia FRIS nie miał na celu podziału pracowników, a lepszą i bardziej efektywną współpracę.

Za szkolenie przeprowadzone na stadionie Polsat Plus Arena (sobota i niedziela) przez Dyrektora DRMG Karola Kalinowskiego i jego żonę,  DRMG nie poniosła żadnych kosztów. Dla kolejnych szkoleń przeprowadzone były postępowania zgodnie z ustawą Prawo Zamówień publicznych.  W roku 2022 (110 przeszkolonych pracowników) wysłane zostały zapytania ofertowe do trzech potencjalnych wykonawców, z czego jedna firma z Warszawy odmówiła udziału, a inna złożyła ofertę, spełniając warunki udziału w postępowaniu i z nią została podpisana umowa. W 2023 przeprowadzona została druga tura szkolenia dla 50 pracowników, w tym przypadku tryb postępowania był ten sam, również wysyłane zostały zaproszenia do złożenia ofert, oferty złożyły 4 firmy, wybrana została najtańsza z nich.

3. Naruszenie prawa - dzielenie zamówień

Taka sytuacja nie miała miejsca. Wszelkie działania  związane ze zleceniami i zamówieniami dokonywane są w DRMG transparentnie. Zarzut dotyczący dzielenia zamówień jest bezzasadny, ponieważ zamówienia te były realizowane w różnym czasie, nie stanowiły 1 zamówienia,  w związku z czym nie można mówić w tym przypadku o dzieleniu zamówienia.

4. Nepotyzm

Na wszystkie rekrutacje w DRMG prowadzone są nabory. Ogłoszenia o pracę  umieszczane są na naszej stronie internetowej, rozmowy kwalifikacyjne prowadzi komisja rekrutacyjna. Każdy ma szansę wziąć udział w takiej rekrutacji, a głównym kryterium decydującym o wyborze kandydata są zawsze posiadane kwalifikacje i doświadczenie.

Wysokość nagrody finansowej dla pracowników uzależniona jest od zaangażowania, sumienności, dokładności, terminowości i wielu innych czynników. Wpływ na decyzję o wysokości nagrody dla pracownika, poza dyrektorem, mają również jego bezpośredni przełożeni, nie jest to decyzja podejmowana przez jedną osobę, a w konsultacji.

Na stronie DRMG nie ma reklamy studiów podyplomowych pn. ”Zarządzanie projektami budowlanymi”,  których pomysłodawcą i wykładowcą jest dyrektor DRMG Karol Kalinowski. W DRMG nie zatrudniono pracowników Politechniki Gdańskiej, są natomiast pracownicy, którzy współpracują z PG. Zdarza się, że absolwenci PG zostają pracownikami DRMG, ponieważ w jednostce zajmującej się inwestycjami w mieście jest zapotrzebowanie właśnie na pracowników z branży technicznej, inżynierów. 

5. Wyprowadzenie miejskich pieniędzy z budżetu Miasta

5
 
skan fragmentu dokumentu

Każda umowa, także na usługi prawne, była dokonana zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Zmiany w funkcjonowaniu obsługi prawnej w DRMG przeprowadzono w celu ograniczenia liczby zleceń obsługi na zewnątrz, a skupieniu się na obsłudze prawnej prawnikami głównie zatrudnionymi wewnątrz DRMG. Wynikało to z konieczności większej dbałości o interes publiczny miasta. Obecnie DRMG posiada 10x więcej spraw sądowych w porównaniu z rokiem 2021.

Jedną z takich prowadzonych spraw jest np. sprawa sądowa o 2-letnie opóźnienie w budowie linii tramwajowej  na Stogi.

5b
 
skan fragmentu dokumentu
5c
 
skan fragmentu dokumentu

Każde zlecenie w jednostce DRMG ma silne uzasadnienie i celowość z troski o finanse publiczne.  W momencie kiedy nastąpiło prawdopodobieństwo, że wykonawca dokumentacji projektowej może być także wykonawcą robót, podjęto decyzję o sprawdzeniu czy nie dojdzie do nieprawidłowości podczas przetargu na roboty budowlane.  Z tego powodu zlecony został audyt zewnętrzny dla największej inwestycji kubaturowej w jednostce, budowie szkoły w Osowej (koszt ponad 21 mln zł). Wartość audytu wyniosła 12 177 zł brutto, co stanowi w tym wypadku 0,05% wartości robót budowlanych.

Warto wspomnieć, że wykonawca audytu był traktowany wg zasad jakie obowiązują wszystkie inne podmioty świadczące usługi dla DRMG i za opóźnienie terminu przekazania opinii został ukarany notą odsetkową.

5d
 
skan fragmentu dokumentu

To przykład kolejnego działania mającego na celu uszczelnienie systemu. Rocznie w DRMG usuwanych jest ok. 1600 awarii w ponad  220 placówkach oświatowych. W 2022 roku wykonany został audyt w celu  sprawdzenia i wyeliminowania uchybień oraz sprawdzenia możliwości zmiany w organizacji  pracy, a także optymalizacji. Dzięki wnioskom z tego audytu, dokonano uszczelnienia systemu, zmiany w organizacji pracy własnej, nadzorze nad tymi pracami, a dodatkowo wprowadzone zostały inne niż dotychczas warunki realizacyjne dla wykonawców usuwających awarie.

6. Obraza urzędu

6a
 
skan fragmentu dokumentu

Dyrektor DRMG swój strój  dostosowuje do czynności jakie planuje wykonywać danego dnia w pracy.  Na wizyty na budowach zazwyczaj nie zakłada garnituru.

6b
 
skan fragmentu dokumentu

Dyrektor DRMG nie przebywał w pracy podczas wspomnianego przywitania pracownicy. Niemniej jednak takie praktyki świadczą o dobrych relacjach między pracownikami w jednostce.

7. Nieumiejętność współpracy z pracownikami

7a
 
skan fragmentu dokumentu

W okresie od 01.11.2021 r. do dnia 31.03.2023 wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę czyli DRMG otrzymały 2 osoby. Pozostałe wymienione przypadki odejścia z jednostki to w większości przejścia na emeryturę.

7b
7b
brak autora

Dyrektor DRMG jak sam o sobie mówi jest „prostym” inżynierem, którego nadrzędnym celem jest praca  dla Gdańska i jego mieszkańców oraz realizowanie inwestycji w terminie, budżecie i odpowiedniej jakości.

7d
 
skan fragmentu dokumentu

Tak, DRMG zatrudniło firmę do przeprowadzenia relokacji pracowników. Było to konieczne w związku ze zmianą organizacyjną i powstaniem zespołów projektowych. Relokacja miała na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikami oraz łatwiejszy i szybszy dostęp do informacji. Zlecenie przeprowadzki pracownikom jednostki (przenoszenie pomiędzy piętrami biurowca szaf, biurek, komputerów, obszernej dokumentacji technicznej) nie byłoby zgodne z zasadami BHP, a ponadto nie znajduje się w zakresie pracowników, w związku z powyższym zlecenie takiej przeprowadzki firmie zewnętrznej było konieczne. Dzięki temu jednostka funkcjonowała w tym czasie bez zakłóceń. Relokacja odbywała się głównie poza godzinami pracy jednostki oraz w weekend.

8. Sadzenie drzew

Wspomniane drzewka dotyczą drzew choinkowych przy okazji Świąt Bożego Narodzenia. 

Zakup drzew miał na celu integrację zespołów - ogłoszono konkurs na najładniej ustrojone drzewko przez poszczególne zespoły - a także zwiększenie poczucia świadomości i tożsamości pracowników dot. zieleni.

 

TV

Z pasji do budowania