Trzy warianty dla al. Armii Krajowej
Ogłoszony przetarg zakłada przygotowanie "kompletnej analizy i prognozy ruchu w ciągu al. Armii Krajowej pod kątem wyboru wariantu, dla którego kryterium oceny będzie jego najlepsza efektywność, płynność i przepustowość".
Analizy ruchu mają dotyczyć trzech węzłów. Pierwszy - węzeł al. Armii Krajowej/ul. Łostowicka, w ramach którego należy przeanalizować warianty:
- Budowa wiaduktu nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Vaclava Havla - pasy ruchu w obu kierunkach.
- Budowa wiaduktu w kierunku obwodnicy nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką - pasy ruchu w kierunku obwodnicy.
- Budowa lewoskrętu z al. Armii Krajowej w al. Vaclava Havla poprzez wydłużenie pasa.
Drugi z węzłów to al. Armii Krajowej/ul. Cedrowa, a trzeci węzeł to al. Armii Krajowej/ ul. Stankiewicza/Leszczynowa.
Dla każdego z tych dwóch skrzyżowań mają zostać opracowane analizy dla dwóch wariantów:
- Zgodne z obecnym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.
- Propozycje autorskie, z pominięciem MPZP.
- Analizy ruchu mają być wykorzystane w przyszłej koncepcji, która będzie miała na celu wskazanie możliwości i kierunków rozbudowy układu drogowego w okolicy. Celem analizy jest też wskazanie najkorzystniejszych rozwiązań oraz ustalenie etapowania analizowanych wariantów i dostarczenie danych o ruchu niezbędnych do wymiarowania podstawowych elementów przekroju poprzecznego drogi czy wyboru typów skrzyżowań - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Pomiary dla różnych typów pojazdów
Pomiar natężenia ruchu powinien uwzględniać zróżnicowanie rodzajów pojazdów na następujące grupy:
- rowery, hulajnogi elektryczne, UTO,
- motocykle, motorowery (skutery), quady,
- samochody osobowe (do 9 miejsc z kierowcą), mikrobusy, pickupy i samochody kempingowe z przyczepą lub bez,
- lekkie samochody ciężarowe (dostawcze) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z przyczepą lub bez,
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t bez przyczep, samochody specjalne, ciągniki siodłowe bez naczep,
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t z jedną lub więcej przyczepami, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami standardowymi lub niskopodwoziowymi,
- autobusy,
- ciągniki rolnicze z przyczepami lub bez, maszyny samobieżne (walce drogowe, koparki itp.).
W ramach prac wykonawca będzie musiał wykonać także analizę potoków pieszych - pod kątem przystanków komunikacji publicznej i obiektów użyteczności publicznej.
Badanie należy przeprowadzić dla roku 2030, dla godzin szczytu porannego i popołudniowego.
Montaż słupków blokujących wjazd samochodów
Siedmiu zainteresowanych wykonaniem analiz ruchu
Do przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przystąpiło siedem firm. Są to:
1. Refunda Maciocha i Wspólnicy z Wrocławia - 110 454 zł
2. LPW z Katowic - 117 772, 50 zł
3. PM Traffis z Gdańska - 129 150 zł
4. Grandiens z Kielc - 149 506, 50 zł
5. Biuro Konsultacyjno - Projektowe Inżynierii Drogowej „Trafik” z Gdańska - 156 210 zł
6. Stadtraum Polska z Poznania - 299 000 zł
7. Konsorcjum spółek Poldukt Projekt z Gdyni - 498 150 zł
Obecnie trwa analiza ich ofert. Zwycięzca przetargu będzie miał 6 miesięcy, od daty zawarcia umowy, na wykonanie analiz ruchu w al. Armii Krajowej.
Wzgórze Mickiewicza. Gospodarski spacer prezydent Gdańska po dzielnicy
Pokłosie służbowego spaceru prezydent Gdańska
Temat wiaduktu nad al. Armii Krajowej powrócił podczas służbowego spaceru prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz po dzielnicy Wzgórze Mickiewicza. Nawiązali do niego radni tej dzielnicy. Dopytywali o plany i możliwości budowy wiaduktu w kierunku obwodnicy nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej i ul. Łostowickiej. Pracownicy Urzędu Miejskiego przyznali wówczas, że przed laty pojawił się nawet - bardzo wstępny - pomysł budowy takiego obiektu. Zresztą tuż przy skrzyżowaniu ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej, na szerokim pasie zieleni, jest rezerwa terenowa pod ewentualne podpory przyszłej kładki bądź wiaduktu. Prezydent Dulkiewicz zleciła przygotowanie wstępnej koncepcji nowego wiaduktu bądź kładki.