Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni

Do terminalu kontenerowego Baltic Hub przypłynął w niedzielę, 27 października, statek z Chin przewożący cztery olbrzymie suwnice. To największe urządzenia tego typu w Europie. Każda z suwnic waży prawie 2000 ton - to tak, jakby na pokładzie zmieścić łącznie ponad 1300 słoni. Wysokie na 32 piętra, 96-metrowe suwnice będą pracować na powstającym terminalu T3, którego otwarcie zaplanowano w połowie 2025 r. Do portu, ciężarowiec Zhen Hua 36 wpłynął z kilkugodzinnym opóźnieniem. Powodem zwłoki była utrudniająca widoczność, gęsta, poranna mgła.
27.10.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać duży czerwony statek towarowy transportujący masywne niebieskie dźwigi, któremu towarzyszy mniejszy czerwony holownik wspomagający nawigację. Scena rozgrywa się na tle spokojnego, zachmurzonego nieba, a dźwigi górują nad statkiem, z misterną ramą i długimi, rozciągniętymi ramionami przeznaczonymi do załadunku kontenerów.
Statek Zhen Hua 36 płynął do Gdańska dwa miesiące opływając od południa Afrykę. Krótsza trasa, przez Morze Czerwone i Kanał Sueski - jest wciąż zagrożona przez ataki jemeńskich bojowników Huti
Fot. Paweł Marcinko / KFP.pl

Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO

Jak długo potrwa wyładunek suwnic?

Olbrzymi chiński statek Zhen Hua 36, miał minąć główki portu o godzinie 11 w niedzielę. W rezultacie, udało się przeprowadzić tę operację kilka godzin później, ponieważ dopiero o godz. 15 tego dnia rozwiała się, spowijająca Baltic Hub, gęsta mgła. Przypłynięcie gigantycznych konstrukcji wzbudziło spore zainteresowanie mieszkańców Gdańska, którzy obserwowali to wydarzenie na plaży w Stogach.
 
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które dotarły do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie. 
 
- To wyjątkowy dzień w historii naszej firmy. Nie mieliśmy do tej pory tak potężnych suwnic. Są największe spośród wszystkich używanych dziś w portach w Europie - mówi Katarzyna Frankiewicz, rzecznik prasowy Baltic Hub. - Poza tym, wcześniej takie urządzenia transportowane były do nas w częściach i na miejscu były składane. Teraz mamy je w całości - dodaje. 

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WYDARZENIA

 
Rozładunek i przeniesienie gigantycznych suwnic STS na teren powstającego nabrzeża T3 może zająć nawet około tygodnia. Wyładunek statku Zhen Hua 36 rozpocznie się poniedziałek, więc będzie czas, by obserowować ten proces  z suwnicami na pokładzie.
 
- Każda z suwnic będzie zsunięta z pokładu statku na nabrzeże. Czeka nas ciężki i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji - podkreśla Katarzyna Frankiewicz. 
 
Jedna suwnica STS w liczbach:
 
  • waga: prawie 2000 ton
  • wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
  • udźwig: do 65 ton.

Kolejne suwnice przypłyną na wiosnę 

W sumie, na nowym nabrzeżu T3 tak wielkich suwnic STS będzie operować siedem. Trzy pozostałe mają dotrzeć do Baltic Hub w marcu 2025 r.   

Baltic Hub rozdał granty konkursowe na 7 projektów w trzech gdańskich dzielnicach

Oprócz, olbrzymich siedmiu suwnic nabrzeżowych T3 będzie też wykorzystywać 20 półautomatycznych suwnic pracujących na placu kontenerowym.

Jak przewieziono cztery suwnice?

Cztery suwnice STS przetransportował do Gdańska pływający pod banderą Liberii statek Zhen Hua 36. To jednostka o długości 240,5 metra i szerokości 42,03 metra.   
Na zdjęciu widoczny jest ogromny statek transportowy o nazwie Zhen Hua 36, należący do firmy ZPMC. Statek jest pomalowany na pomarańczowo i przewozi duże, niebieskie dźwigi portowe, które wystają wysoko ponad pokład. Dźwigi mają rozłożone ramiona, co nadaje im charakterystyczny wygląd przypominający ogromne żurawie portowe. Widać również pracowników w kamizelkach odblaskowych znajdujących się na nabrzeżu i przy statku, co wskazuje na operacje związane z rozładunkiem lub obsługą sprzętu.
Statek Zhen Hua 36 przy nabrzeżu T3
mat. Baltic Hub
 
Zhen Hua 36 wypłynął z chińskiego portu Changxin, położonego we wschodniej części tego państwa, 26 sierpnia. Statek pokonał 16 115 mil morskich tj. prawie 29 500 kilometrów. 

W Baltic Hub zawitał kontenerowiec noszący imię gdańskiego podróżnika. To tak jak nasz tramwaj

Zanim dotarł do Europy i Gdańska musiał opłynąć od południa Afrykę. Krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest bowiem wciąż zagrożona przez ataki jemeńskich bojowników Huti.

Co wiemy o T3, przyszłym miejscu pracy suwnic?

Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
 
Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w połowie 2025 r., wynosi 470 milionów euro. 

Ma być bez węgla i efektywnie. List intencyjny ws. dekarbonizacji systemu ciepłowniczego w Gdańsku

Dzięki temu, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
Na zdjęciu widać widok z lotu ptaka na ogromny statek transportowy Zhen Hua 36, który przewozi duże dźwigi portowe. Dźwigi te mają charakterystyczne niebieskie ramiona i czerwono-białe wysięgniki. Statek jest holowany przez trzy mniejsze holowniki w kierunku portu, co wskazuje na skomplikowaną manewrację przy wprowadzaniu go do nabrzeża. Otoczenie jest spokojne, z widocznym falochronem w oddali, a w tle można dostrzec zabudowania portowe i inne dźwigi, które rozciągają się na horyzoncie.
Statek transportowy z czterema suwnicami w Balitc Hub z lotu ptaka
mat. Baltic Hub
 
Na zlecenie Baltic Hub realizację nabrzeża T3 zostanie zrealizowania przez konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV.

Podstawowe informacje o Baltic Hub

Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 
 
Baltic Hub jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku.
 
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
 
Firma jest własnością trzech podmiotów:
 
  • PSA International (40 proc. udziałów)
  • Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów)
  • IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)

Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków

W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
 
Spółka zatrudnia ok. 1350 osób. 
 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!