Cztery pociągi hybrydowe na pomorskich torach. Oszczędność paliwa i ograniczenie zanieczyszczeń

Po pomorskich torach jeżdżą cztery pociągi hybrydowe wyprodukowane w Nowym Sączu. Dwa pierwsze trafiły na Pomorze w czerwcu, dwa kolejne w sierpniu. Podwójny napęd - spalinowy i elektryczny - oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Na własnym napędzie są w stanie przejechać ponad 1000 km.
19.08.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
pociąg na torach
Pociąg hybrydowy na torach na Pomorzu
pomorskie.eu

Jadą po dwóch trakcjach

Jak informuje portal pomorskie.eu nowe pociągi hybrydowe kursują m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Są komfortowe, ekologiczne i ekonomiczne. 

- Pojazdy te posiadają napęd imodalny. Oznacza to, że mogą poruszać się zarówno po trakcji elektrycznej, jak i po liniach niezelektryfikowanych. Pojazdy przy pomocy własnego źródła energii jest w stanie przejechać nawet ponad 1000 kilometrów - tłumaczą w firmie Newag z Nowego Sącza, która zbudowała składy.  

Pociągi hybrydowe wykorzystują więc silniki spalinowe i elektryczne. Oznacza to, że nie trzeba się przesiadać z pociągu do pociągu na odcinkach o zróżnicowanej strukturze kolejowej. I tak na przykład pociągi jadące zelektryfikowaną linią PKM z Trójmiasta do Kartuz zmieniają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy. Trwa to około minuty, a więc tyle co normalny rozkładowy postój przy peronie. 

Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. 

Z Piecek-Migowa do Wrzeszcza za kilka lat pojedzie tramwaj

Komfort i wygoda

Składy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także posiadają miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.

wnętrze pociągu
Elegancja-Francja. Wnętrze nowego pociągu hybrydowego
fot. Aleksander Olszak/pomorskie.eu

Dwie prędkości

Hybrydy mogą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, w ramach którego projekt otrzymał 65 mln zł, co stanowi 50,81 proc. ostatecznej wartości inwestycji.

Za pomorskie.eu

TV

Zamach na Kutscherę. Dekonstrukcja mitu. Waldemar Stopczyński