GAPS - Gdańsk tworzy interaktywną mapę dzieł, które znajdują się w przestrzeni miasta
Istniejąca od lat 70. XX wieku w Parku Oliwskim Galeria Współczesnej Rzeźby Gdańskiej, prezentująca prace artystek i artystów różnego pokolenia, doczekała się opracowania - wydawnictwo zatytułowane „Spacerownik po Galerii Współczesnej Rzeźby Gdańskiej” przygotował zespół oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Co wiemy o historii tej galerii?
- Do stworzenia prac zaproszono znanych na Wybrzeżu artystów, którzy wykonali kilkanaście rzeźb - mówią kuratorki. - Różnią się one pod względem stylistyki, tematyki i użytego materiału, każda z nich jest inna i ma własną historię. Finalnie w parku ustawiono 18 rzeźb, 16 z nich dotrwało do naszych czasów.
Do jednych z najbardziej okazałych z kolekcji plenerowej galerii należy rzeźba “Odpoczynek” (o wymiarach wys. 90 cm, szer. 205 cm, gł. 70 cm), którą wkomponowano w północną część oliwskiego parku. Praca wykonana przez Irenę Loroch jest kompozycją figuratywną, to odlew w brązie, przedstawiającą dwie nagie postaci - kobietę i mężczyznę. Postaci opierają się o siebie plecami. Ułożenie ciał odpowiada tytułowi - to moment odpoczynku pary. Mężczyzna siedzi z ugiętymi nogami, podpiera się rękoma o podłoże, a kobieta przyjęła pozycję półleżącą.
“Sylwetki mają nienaturalne proporcje, wiele szczegółów anatomicznych zostało uproszczonych lub przeskalowanych, ich głowy zwracają się ku sobie, ale rysy twarzy uchwycono szkicowo. Postaci ustawiono na granitowym, niedużym postumencie, co powoduje, że fragmenty rzeźby wystają poza jego konstrukcję sprawiając wrażenie lewitujących w powietrzu” - zwraca uwagę Andrzej Zagrobelny, który precyzyjnie opisał pracę na stronie projektu GAPS, który zajmuje się inwentaryzacją dzieł sztuki w Gdańsku.
Rzeźba Ireny Loroch została zakupiona do zbiorów gdańskiego oddziału Muzeum Narodowego 28 listopada 1974 r., bezpośrednio od artystki. Do plenerowej galerii w Parku Oliwskim “Odpoczynek” trafił - jak większość pozostałych - w 1976 r.
Sensacja konserwatorska w kościele św. Mikołaja. Kim jest święty na odnawianym obrazie?
Irena Loroch (ur. w 1931 r. w Wilnie, zm. w 2018 r. w Gdyni) ukoczyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Dyplom uzyskała w 1957 r. i jest autorką licznych realizacji pomnikowych, m.in. pomnika „Tym, co na wieczną wachtę” w Gdyni oraz „Sen Osady” w Gdyni. Artystka brała udział przy rekonstrukcji rzeźbiarskich elementów zabytkowej architektury Głównego Miasta w Gdańsku.
Spacer po Galerii Rzeźby z przewodnikami
Opisy pozostałych prac znaleźć można właśnie w “Spacerowniku”, z którego dowiemy się też m.in.: który artysta stworzył najwyższą rzeźbę w parku, jakie mitologiczne historie inspirowały artystów czy która z rzeźb wygląda jakby była wykonana z zardzewiałego metalu, a wykonana jest z czegoś zupełnie innego.
Dla tych, którzy wolą wspólnie odkrywać tajemnice parkowych rzeźb, przygotowano specjalne oprowadzanie po galerii ze “Spacerownikiem” w ręku - w niedzielę, 27 listopada 2022, w godz. 12-13. Kuratorki muzeum: Noemi Etush, Kamila Glazer i Joanna Szymula-Grygiel czekają na zainteresowanych przed Oddziałem Sztuki Nowoczesnej. Wstęp wolny
Publikacja towarzyszy projektowi „Konserwacja rzeźb w Galerii Współczesnej Rzeźby Gdańskiej w Parku Oliwskim”. Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.