NA KONCERT ZAPRASZA PREZYDENT ALEKSANDRA DULKIEWICZ
W programie usłyszymy:
- tekst oryginalny: Casimir Francis Delavigne; przekład: Karol Sienkiewicz / muzyka: Karol Kurpiński – WARSZAWIANKA (1831)
- tekst: Maria Konopnicka / muzyka: Feliks Nowowiejski – ROTA (1908, 1910)
- tekst: autor nieznany, Wacław Denhoff-Czarnocki / muzyka: ludowa – O MÓJ ROZMARYNIE (1912-1915)
- tekst: Tadeusz Wroczyński / muzyka: Mieczysław Kozar-Słobucki - BIAŁE RÓŻE (1915)
- tekst: prawdopodobnie Feliks Gwiżdż / muzyka: autor nieznany – WOJENKO, WOJENKO (1914-1917)
- tekst: Tadeusz Biernacki, Andrzej Hałaciński / muzyka: autor nieznany - PIERWSZA BRYGADA (1917)
- tekst: Leon Łuskino lub Bolesław Lubicz-Zahorski / muzyka: autor nieznany – PIECHOTA (1917-1933)
- tekst: Michał Zieliński / muzyka: Michał Zieliński - SERCE W PLECAKU (1933-1934)
- tekst: Feliks Konarski „Ref-Ren” / muzyka: Alfred Schütz - CZERWONE MAKI NA MONTE CASSINO (1944)
- tekst: Józef Szczepański / muzyka: J. Stiastny - PAŁACYK MICHLA (1944)
- tekst: Marian Jonkajtys / muzyka: Czesław Majewski - MARSZ SYBIRAKÓW (199-)
- tekst oryginalny: Juliusz Słowacki; tekst do nagrania: Czesław Nowak / muzyka: Andrzej Kurylewicz – POTULICKA PIEŚŃ KONFEDERATÓW BARSKICH (1982)
Cappella Gedanensis o w/w pieśniach:
Rozpoczniemy „Warszawianką” - hołdem francuskiego poety złożonym polskiemu Powstaniu Listopadowemu. Wszak wtedy myśli o wolności zaczęły nabierać realnego kształtu.
Jako drugi, miażdżący przekazem, pełny, czterozwrotkowy tekst „Roty” Marii Konopnickiej, odnoszący się nie tylko do nieszczęścia germanizacji ale przede wszystkim będący reakcją na los niewinnych dzieci uwikłanych w dorosłe wojny.
Następnie wejdziemy w rzeczywistość Pierwszej Wojny Światowej, której koniec stał się naszym nowym początkiem. Nadzieję podsycały wtedy: „O mój rozmarynie”, „Białe róże”, „Wojenko, wojenko”, ”Pierwsza brygada”, „Piechota”.
Międzywojenny oddech to czas na miłość i odpoczynek, a więc spójrzmy na „Serce w plecaku”
Bezmiar okrucieństwa Drugiej Wojny Światowej jest nie do opisania. Stąd tylko dwa, jednak jakże znaczące jej fragmenty. Desperacki szturm na obczyźnie zaklęty w „Czerwone maki ma Monte Cassino” i zbuntowana stolica w ogniu, tak po ludzku pragnąca chwil wytchnienia pod Parasolem, tam gdzie stał „Pałacyk Michla”.
Początek lat dziewięćdziesiątych był nareszcie czasem upragnionej wolności. Wolno było myśleć, wolno było wspominać, wolno było mówić. Przemówił wtedy Marian Jonkajtys. „Marsz Sybiraków” jego autorstwa stał się hymnem istną odyseją - Polaków powrotu do Ojczyzny.
Na koniec zaś będzie coś niezwykłego! 27 października 2017 roku do dyrektora zespołu Marka Więcławka przyszedł email. Zawierał wiersz i taką oto notatkę:
„Te cztery ostatnie zwrotki napisałem w więzieniu w Potulicach w drugiej połowie 1982 r. Tę pieśń śpiewaliśmy na mszach odprawianych w niedziele przez ks. Józefa Kutermaka na więziennym korytarzu. Panie Marku, jeżeli uznacie jako chór, że ten tekst Pieśni Konfederatów napisany w tamtym dramatycznym czasie możecie zaśpiewać podczas występów z okazji świąt patriotycznych będziemy Wam jako byli więźniowie bardzo wdzięczni.
Pozdrawiam. Czesław Nowak
Stowarzyszenie Godność”
I tak została uwieczniona „Potulicka Pieśń Konfederatów Barskich”
Koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu Cappelli Gedanensis z okazji Święta Niepodległości w środę, 11 listopada. Początek na YouTube zespołu oraz na www.gdansk.pl o godz. 20.00.
Skorzystaj ze Śpiewnika Patriotycznego przygotowanego przez Hevelianum.
Cappella Gedanensis to zespół wokalno-instrumentalny kultywujący wielowiekową tradycję i rozsławiający Gdańsk na całym świecie. Powołany do życia został w 1981 roku - wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis. Założycielką zespołu była prof. Alina Kowalska-Pińczak.
Zespół początkowo przyjął kierunek działania oparty na opracowywaniu dzieł muzyki gdańskiej, działalności koncertowej i nagraniowej. Muzykolodzy Akademii Muzycznej oraz muzycy Cappelli Gedanensis podjęli się zadania opracowywania na podstawie manuskryptów dzieł kompozytorów gdańskich tworzących na przełomie XVII – XVIII wieku.
W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich, Johann Balthazar Christian Freislich. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Warto przy tym wspomnieć o utworach takich kompozytorów jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.
W 1992 roku zespół otrzymał status instytucji kultury Miasta Gdańska, jako kontynuatora tradycji Kapeli Rajców Miejskich.