Droga do uruchomienia w Gdańsku fabryki firmy Northvolt, której działalność uroczyście zainaugurowano 23 października w pustej jeszcze hali produkcyjnej, rozpoczęła się siedem lat temu w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Peter Carlsson, prezes i współzałożyciel Northvolt, a wówczas wiceperezes Tesla Motors, stanął przed dużym wyzwaniem technicznym na pół roku przed wdrożeniem pierwszego modelu samochodu elektrycznego Motorless.
- Baterie zasilające, którymi dysponowaliśmy okazały się za słabe, potrzebowaliśmy nowego pakietu. Tradycyjni dostawcy odmówili realizacji zamówienia w tak krótkim czasie, uznając że jest to niemożliwe, ale pojawił się Adam Drewniany, który pracował wówczas w fabryce silników w rejonie zatoki i powiedział: spróbujmy - wspomina Peter Carlsson. - Udało się, zbudował zakład dostarczający nowe, kluczowe komponenty na naszych pakietów baterii.
Na początek rozwiązania dla przemysłu
Do Adama Drewnianego, krakusa mieszkającego w Stanach Zjednoczonych od 40 lat jeszcze wrócimy. W międzyczasie Peter Carlsson zdecydował się na własną działalność i 2,5 roku temu, w Szwecji założył firmę Norhtvolt.
- To była odpowiedź na światową transformację w kierunku poszukiwania rozwiązań dla e-mobilności i alternatywnych źródeł zasilania. Europa jest szczególnie oddana przestrzeganiu wytycznych Traktatu Paryskiego, dotyczących obniżenia emisji dwutlenku węgla - tłumaczy prezes Norhvolt. - Transformacja w stronę e-mobilności zachodzi więc na naszym kontynencie, ale europejski łańcuch dostaw jest wciąż zbyt ograniczony, by ją udźwignąć. Inwestycje w tej dziedzinie wciąż nie są wystarczające, by stawić czoła tej transformacji.
Northvolt postanowił skoncentrować się na początek na produkcji systemów bateryjnych, które - połączone w odpowiednie moduły - dostarczać będą energię do produktów końcowych, takich jak zasobniki energii, czy moduły bateryjne dla elektromaszyn stosowanych w górnictwie.
Dlaczego w Gdańsku?
Produkcja modułów bateryjnych będzie się odbywała w dwóch miejscach
W Gdańsku powstawać będzie produkt końcowy, czyli moduły składające się z obudowy mieszczącej ogniwa baterii, elektroniczny układ sterowania oraz system chłodzenia i ogrzewania. Ogniwa będą trafiały do Gdańska z zakładu w Skellefteå w Szwecji, który Northvolt planuje otworzyć pod koniec 2020 roku.
Pomysł utworzenia zakładu produkcyjnego w Gdańsku powstał rok temu, przy jego realizacji wspierał Petera Carlssona wspomiany już Adam Drewniany, a także Robert Chryc-Gawrychowski: gdańszczanin, absolwent Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, który przez wiele lat pracował w branży bateryjnej. Obaj zasiadają w zarządzie firmy Northvolt Polska.
O wyborze Gdańska na lokalizację fabryki zadecydowały m.in. jego walory logistyczne, a także potencjał powstającego w regionie klastra przemysłu elektrotechnicznego, w którego rozwój Northvolt chce się także zaangażować. W ściąganiu utalentowanych pracowników, także spoza regionu i z zagranicy, pomóc ma atrakcyjność naszego miasta jako miejsca do życia.
Zaczną od setki utalentowanych inżynierów
Do połowy 2019 roku w gdańskim zakładzie produkcyjnym Northvolt pracować ma 100 osób, ale firma deklaruje szybkie i znaczne powiększenie zespołu. Planowana na początek zdolność produkcyjna to 10 tys. modułów rocznie.
- Na razie hala jest jeszcze pusta, ale bardzo szybko zostanie wypełniona liniami produkcyjnymi, a także najlepszymi inżynierami i projektantami. Będziemy tu nie tylko produkować moduły bateryjne, nasz zespół pracować będzie nad nowymi rozwiązaniami z zakresu magazynowania energii na potrzeby konkrentych gałęzi przemysłu - podkreśla Robert Chryc-Gawrychowski.
“Najlepsi inżynierowie” o których mowa, to inżynierowie specjalności elektrycznej i mechanicznej oraz inżynierowie produkcji, jakości i utrzymania.
Peter Carlsson podkreśla, że kierunek rozwoju Northvolt w Gdańsku w dużej mierze zależy od profilu i talentów zespołu, jaki uda się tu stworzyć.
- Pracujemy również bezpośrednio z producentami samochodów nad projektami ogniw zasilających i ta współpraca będzie się rozwijała w kolejnych latach - deklaruje. - Mamy nadzieję, że najbliższe lata zaowocują nowymi typami modułów i jeżeli będziemy się rozwijać według naszych planów, także nowymi rozwiązaniami dla motoryzacji. Jednak na początek skupimy się na rozwiązaniach dla innych gałęzi przemysłu.
Siedziba zakładu produkcyjnego Northvolt Polska mieści się w drugim już w Gdańsku centrum przemysłowym należącym do firmy Panattoni, przy ul. Elbląskiej 130, które powstało kilka miesięcy temu i ciągle się rozbudowuje. Pierwsze centrum zlokalizowane jest przy tej samej ulicy.