„Burza. Prequel” - nowa gdańska premiera na otwarcie Festiwalu Szekspirowskiego

„Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady to najnowsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – pierwsza od czasów musicalowego hitu „1989”. Prapremiera spektaklu odbędzie się 25 i 26 czerwca podczas 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Festiwal potrwa do 4 sierpnia.
08.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na plakacie widać informacje o spektaklu teatralnym pt. BURZA. Prequel  w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Plakat przedstawia kolorową ilustrację grzybów i innych organicznych kształtów na zielonym tle oraz zawiera szczegóły dotyczące scenariusza, reżyserii, premiery i innych twórców spektaklu.
Plakat do spektaklu "BURZA. Prequel"
mat. GTS

Spektakle Teatru Wybrzeże zobaczysz bezpłatnie na Scenie Letniej

„Burza. Prequel”, czyli premiera GTS

„Burza. Prequel”, czyli najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży (od 12. roku życia) oraz czujących się młodo dorosłych - o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. 

Autorka scenariusza, Malina Prześluga, jest nagradzaną dramatopisarką, autorką m.in. sztuk dla dzieci i młodzieży. W inspirowanym dramatem Williama Szekspira prequelu znanej opowieści koncentruje się wokół ikonicznych postaci z „Burzy”, które obserwujemy od momentu ich pierwszego pojawienia się na wyspie. Stawia przy tym na takie wartości, jak otwarcie na inność, samoakceptacja, multikulturowość czy szacunek dla odmienności obyczajów i perspektyw.

- To wariacja na temat „Burzy”. Odczytuję ten tekst w kontekście teatralnej wizji utopii świata, jaki chcielibyśmy mieć dookoła. Ale „Burza. Prequel” to spektakl przede wszystkim o dorastaniu, poszukiwaniu swojej drogi życiowej, pierwszych inicjacjach w kontekście nawiązywania bliskich relacji z drugim człowiekiem, przyjaźni, pierwszych miłości. Opowiada też o relacjach z rodzicami. Mam cichą nadzieję, że na ten spektakl będą chodzili rodzice z dziećmi dorastającymi, bo wiemy, że to jest przełomowy moment, który potrzebuje wsparcia na wielu poziomach, i myślę, że sztuka też może w tej kwestii coś dopowiedzieć. Bardzo mi zależy, aby produkcja rezonowała wśród młodych ludzi, była z nimi w kontakcie – mówi reżyserka spektaklu Joanna Zdrada, której spektakl „Hamlet on the Road” był prezentowany podczas 26. Festiwalu Szekspirowskiego i zachwycił widzów oraz krytyków: zdobył nagrodę Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” i nagrodę publiczności.

Premiera i międzynarodowa obsada

W spektaklu zobaczymy międzynarodową obsadę. Występują: Radosław Elis, Malwina Czekaj, Aleksander Kaleta, Maria Wróbel, Julia Latosińska, Monika Bubniak, Maria Wawreniuk, Dominika Kimaty, Sławomir Maciejewski, Viet Anh Do, Kacper Kurcius, Alan Al-Murtatha, Mamadou Góo Ba, Serhii Berezhko, Magdalena Sowul. 

Scenariusz: Malina Prześluga; reżyseria: Joanna Zdrada; scenografia, kostiumy, identyfikacja wizualna: Łukasz Błażejewski; muzyka: Panilas (Magdalena Sowul); choreografia: Barbara Olech; wizualizacje: Sebastian Łukaszuk; produkcja: Melania Szymerowska; produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski.

Prapremiera: 25 lipca. Czas trwania: 100 minut. Spektakl jest grany w języku polskim z angielskimi napisami. Prawa autorskie autora do w/w sztuki reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru (ADIT).

 

28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski. PROGRAM

Prapremiera spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady rozpocznie 28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski – 25 lipca (zobaczymy go także dzień później – 26 lipca). Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jest jedną z aż 10 premier, które znalazły się w programie festiwalu, który potrwa do 4 sierpnia. Hasło tegorocznej edycji to: „A niech się głowy toczą!”.

27 i 28 lipca na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zaprezentowany zostanie z kolei laureat konkursu ShakeSpheare, zorganizowanego przez Europejską Sieć Festiwali Szekspirowskich (ESFN): pełen humoru spektakl „Hamlet Double Bill” (scenariusz, reżyseria, obsada: Alberta Ierardi, Giorgio Vierda, Adrian Hughes, English Theatre Company, La Ribalta Teatro, Wielka Brytania/Włochy). Opisuje dwie różne perspektywy historii Hamleta: punkt widzenia Grabarzy i Aktorów. Są oni wykonawcami losu, który rozstrzyga się w Elsynorze: reprezentują początek i koniec historii księcia. 

29 lipca festiwalowa publiczność zobaczy "Hamleta" w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego i brytyjskiego Cheek by Jowl. Ten Hamlet to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczona. „Hamlet” wyreżyserowany przez jednego z najbardziej oryginalnych reżyserów według „Le Figaro” - Declana Donellana. 

Tego samego dnia, 29 lipca, wystąpi Teatr Młodych w Zagrzebiu ze spektaklem „12. noc albo co chcecie” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Renesansowa komedia omyłek staje się współczesną opowieścią o miłości, która przekracza granice płci i preferencji seksualnych, zmieniając wszystkich i wszystko.  

W programie znalazła się również premiera trzeciej część trylogii Grubej i Głupiej (Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik), czyli laureatek Nagrody Dziennikarzy i ubiegłorocznego konkursu SzekspirOFF (którego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych). „Very cheap” będzie można zobaczyć 3 sierpnia. To sceniczny traktat-kabaret o paradoksach kapitalizmu i cenie sztuki, w którym artystki-freelancerki przymierzają maski szekspirowskich (i nie tylko!) sex workerek. 

3 sierpnia, po ogłoszeniu werdyktów festiwalowych konkursów, wystąpi Iwano-Frankiwski Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki z postapokaliptyczną wersją najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julii” w reżyserii Rostyslava Derzhypilskiego. Romeo spotyka Julię w klubie nocnym. Ikoniczny pocałunek na balkonie odbywa się w przemysłowej wieży strażniczej, a walka między Tybaltem a Merkucjem wybucha w ogromnej klatce. Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie spektakl ten był przeniesiony ze sceny do schronu i prezentowany ukraińskiej publiczności, mimo niebezpieczeństw wojny. Materiały filmowe z tych prezentacji pokazywały telewizje w całej Europie. 

Na zakończenie 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, 4 sierpnia, prosto z Peru „Hamlet” Teatro La Plaza. Reżyserka i dramaturżka, Chela De Ferrari, wspólnie z grupą aktorek i aktorów z zespołem Downa stworzyła spektakl będący swobodną interpretacją „Hamleta” Williama Szekspira. Oryginalny tekst wchodzi w dialog z osobistymi treściami, w których performerki i performerzy opowiadają własną historię.

 

Konkurs o prestiżową Nagrodę Złotego Yoricka: aż pięć tytułów

Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.

Widzowie festiwalu zobaczą w tym roku aż pięć polskich szekspirowskich produkcji sezonu:

  • Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
  • Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
  • Makbet. Głosy z ciemności”, reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów
  • Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
  • Burza. Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu

Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Konkurs SzekspirOFF 2024 - pięć spektakli twórców niezależnych

Celem tego nurtu jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFFowe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowanych specjalnie na festiwal.

W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF będzie można zobaczyć:

  • Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
  • Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
  • Przemiana Hamleta” – Piotr Mateusz Wach
  • Siedem snów głównych” – Teatr Cinema
  • To bitch or not to bitch” – Hertz Haus

Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.

Nowy Yorick: trzy produkcje młodych twórców

Konkurs adresowany jest do młodych reżyserów debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych. 

Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy – w każdym roku są to inne instytucje. Tegorocznymi partnerami festiwalu są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. We współpracy z nimi  reżyserzy przygotują swoje prezentacje, finansowane przez festiwal, które jako „work in progres” będą miały premierę na 28. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim, a potem, już jako pełnowywiarowe dzieła – taka myśl przyświeca konkursowi – mają szansę wejść do repertuaru partnerskich teatrów.

Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.

Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.

Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2024:

  • Alexander Dulak, „Ekspedycja «Burza»” (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie)
  • Ludmiła Dziasek, „Sen nocy letniej” (wybór Teatru Wybrzeże)
  • Kolektyw DUPA (Dom Utopijnej Pracy Artystycznej, w skład kolektywu wchodzą: Ewa Galica & Michał Lazar), „Romeo i Julia w krainie fakapu” (wybór Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu).

Pełen program 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, wraz z opisami spektakli i wydarzeń towarzyszących, można znaleźć na stronie: festiwalszekspirowski.pl.

 

TV

Ostatni dzień 44. Zjazdu Nowej Hanzy w Gdańsku