To kolejny przystanek gdańskiej wystawy dotyczący bursztynu na mapie Europy - po odwiedzinach w Mediolanie i w gmachu Tour & Taxis, które uznawane jest za jedno z najbardziej prestiżowych miejsc wystawienniczych w Belgii, ekspozycja „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja 2.0” powróciła do Brukseli. Ściśle, zawitała do Parlamentu Europejskiego, gdzie można ją było oglądać od 4 do 6 grudnia 2018 r., z inicjatywy i na koszt Janusza Lewandowskiego.
W Sali Józsefa Antalla w Parlamencie Europejskim eksponowanych było kilkaset prac - wśród nich wiele nagradzanych i wyróżnianych podczas największych na świecie targów Amberif i Ambermart oraz w międzynarodowych konkursach wzorniczych.
- Postawiliśmy na bursztyn jako wizytówkę Gdańska i Polski oraz sposób, by opowiedzieć o tym, że jesteśmy miastem nowoczesnym, a jednocześnie przywiązanym do naszych wielowiekowych tradycji - tłumaczą kuratorzy wystawy: profesor Sławomir Fijałkowski z Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku oraz Robert Pytlos, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Bursztynu.
W ramach ekspozycji zwiedzający mogli podziwiać możliwości artystyczne i użytkowe bursztynu bałtyckiego w ośmiu tematycznych ujęciach. „Wiedza o bursztynie” prezentowała naturalne okazy bursztynu i inkluzje. W dziale „Cytaty natury” znalazła się biżuteria o naturalnych formach, z minimalną ingerencją w strukturę bursztynu. „Ekskluzywne rzemiosło” podkreślało związek między pracami współczesnych artystów i tradycjami rzemieślniczymi sięgającymi XVI i XVII wieku. W dziale „Sztuka współczesna” znalazły się natomiast obiekty na wysokim poziomie wzorniczym i ekskluzywne.
Pod hasłem „Innowacyjny design” prezentowane były z kolei prace studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, które powstały w ramach projektu Trend Book oraz kolekcje pokazywane na Gali Mody i Bursztynu Amber Look w dziale „Moda na bursztyn”. W siódmym dziale Bursztyn po II Wojnie znalazła się biżuteria z bursztynem bałtyckim z drugiej połowy XX wieku wyprodukowana przez nieokreślone wytwórnie z kolekcji prof. Ireny Huml ze zbiorów Galerii Sztuki w Legnicy.
W ramach wystawy pokazana została także kolekcja Baltic Amber DNA Brussels - Gdańsk 2018 autorstwa Alaina Roggemana i Delphine Perrache przy współpracy Anity Dmowskiej. Nie zabrakło także nowoczesnych aranżacji, multimedialnych prezentacji i animacji.
Dyrektorem artystycznym wystawy „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja 2.0” jest Małgorzata Gliwińska-Radwańska.
Wystawę zorganizowało Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z Muzeum Bursztynu Muzeum Gdańska, Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych oraz Galerią Sztuki w Legnicy. Partnerami są Związek Miast i Gmin Morskich, Związek Rzemiosła Polskiego, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacja Promocji Wzornictwa.
Więcej o wystwie: Z Gdańska do Mediolanu, Monachium i Brukseli. Wystawa „Bursztyn bałtycki” na tournée