35 złożonych projektów to liczba "spokojna", choć pracownicy gdańskiego magistratu przyznają, że najwięcej wniosków wpłynie najprawdopodobniej w ostatnich dniach marca. Kto ma pomysł, ale nie do końca wie, w jaki sposób zapisać go w oficjalnym wniosku, albo nie jest pewien, czy na przykład daną inwestycję można realizować na wybranym terenie, może to sprawdzić... podczas zakupów w centrum handlowym.
W sobotę, 10 marca, w Galerii Morena (ul. Schuberta 102A), stanie specjalne, charakterystyczne żółte stoisko Budżetu Obywatelskiego. Dyżurować w nim będą specjalnie przeszkoleni wolontariusze, na co dzień pracownicy Fundacji Gdańskiej.
Do dyspozycji będą mieli laptopy, a także broszury i inne materiały informacyjne. Na miejscu będzie można wypełnić też formularz wniosku do BO, sprawdzić plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego czy to, kto jest właścicielem danego gruntu (miasto, spółdzielnia czy prywatna osoba/firma).
- Będzie można napisać wniosek, a nawet złożyć go i wydrukować. Jeżeli ktoś ma już gotowy projekt i będzie chciał go złożyć, również będzie mógł to zrobić – zachęca Sylwia Betlej z Referatu Komunikacji Społecznej w gdańskim magistracie.
Porady będą udzielane w godz. 12 – 18.
Przed tygodniem charakterystyczne żółte stoisko pojawiło się w Galerii Bałtyckiej.
- Zainteresowanie nim wśród mieszkańców było naprawdę duże. Najczęściej padały pytania o własność gruntu i o to, czy dany pomysł mieszkańców może być realizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego. Część pytań dotyczyła terenów zielonych, niektóre - budowy placów zabaw dla dzieci, a także siłowni "pod chmurką". Złożono też jeden projekt – wylicza Angela Dubielska z Referatu Komunikacji Społecznej.
|
W następną sobotę, 17 marca, żołte stoisko BO pojawi się w Alfa Centrum na Przymorzu, a 24 marca - w Galerii Zaspa.
Przygotowania do kolejnej edycji BO, na rok 2019, rozpoczęły się 1 marca. Od tego dnia gdańszczanie mogą składać swoje propozycje do Budżetu Obywatelskiego. Można to zrobić do 30 marca.
W tym roku do rozdysponowania jest blisko 20 milionów złotych. Z tej kwoty 15,855 mln złotych przeznaczonych będzie na realizację projektów dzielnicowych, natomiast 3,964 mln złotych – na projekty ogólnomiejskie.
To, jaką dokładnie kwotę będzie można wydać w danej dzielnicy, można sprawdzić tutaj.
Zwycięskie propozycje zostaną zrealizowane w latach 2019 – 2020.
Przez cały czas trwania naboru projektów można skorzystać też z pomocy urzędników i pracowników jednostek miejskich (np. ZDiZ czy DRMG). Pomogą oni m.in. oszacować koszty projektu, sprawdzić plany zagospodarowania przestrzennego czy własność gruntu. Pełna lista kontaktów została zamieszczona na stronie Budżetu Obywatelskiego.
W Zespole Obsługi Mieszkańców w Urzędzie Miejskim (ul. Nowe Ogrody 8/12) działa specjalny punkt konsultacyjny, gdzie pracownicy magistratu pomagają mieszkańcom w napisaniu projektu, założeń projektu bądź złożeniu gotowych propozycji.
Każdego roku do regulaminu BO wprowadzane są pewne zmiany, by był on jeszcze atrakcyjniejszy dla mieszkańców. W tym roku zdecydowano o wprowadzeniu ograniczenia maksymalnego kosztu projektu ogólnomiejskiego – do 2 milionów złotych, co ma umożliwić realizację większej liczby projektów. Drugą, ważną zmianą jest wprowadzenie minimalnego progu poparcia 100 punktów na projekty dzielnicowe, dzięki czemu za zwycięskie będą uznawane te projekty, które cieszą się powodzeniem i popularnością wśród mieszkańców danej dzielnicy. Trzecią zmianą jest "przechodzenie" niewykorzystanych kwot w dzielnicach na kolejną edycję budżetu obywatelskiego, a więc jeśli w danej dzielnicy niewykorzystanych zostanie np. 10 - 20 tys. złotych to będą one mogły być wydane w tej dzielnicy w ramach kolejnej edycji BO. Dotychczas niewykorzystane środki trafiały do puli projektów ogólnomiejskich.
W ramach Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku zrealizowano dotąd 185 projektów, które pochłonęły w sumie 37 299,659 złotych.
Szczegółowe zasady i regulamin dostępne są na stronie www.gdansk.pl/budzet-obywatelski.