• Start
  • Wiadomości
  • Budowa Nowej Warszawskiej. Niemal 50 słupów trakcyjnych i pierwszy peron tramwajowy

Budowa Nowej Warszawskiej. Niemal 50 słupów trakcyjnych i pierwszy peron tramwajowy

Zimowa aura nie zatrzymuje prac na placu budowy nowego torowiska w Gdańsku. W ostatnich tygodniach zamontowano rozjazdy w rejonie al. Havla i ul. Łódzkiej, zbudowano peron tramwajowy pomiędzy ul. Łódzką a al. Havla w kierunku do al. Havla. Ułożono też nawierzchnię al. Havla w kierunku al. Armii Krajowej oraz na północnej jezdni ul. Warszawskiej. W toku są kolejne prace. Wygląda na to, że inwestycja zakończona będzie zgodnie z planem.
16.01.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na trasie tzw. Nowej Warszawskiej stoi już 47 słupów trakcyjnych
Na trasie tzw. Nowej Warszawskiej stoi już 47 słupów trakcyjnych
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Powstająca trasa tramwajowa połączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstanie pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki - Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.

Jak informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w ostatnich tygodniach zamontowano również 47 słupów trakcyjnych w rejonie al. Havla i ul. Łódzkiej. Poza tym na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej zamontowano podkłady i szyny łącznie z podbiciem, ustawiono też słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika. Na odcinku od ul. Piotrkowskiej do pętli trwają z kolei prace związane z budową kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej.

 

Co obecnie dzieje się na placu budowy tzw. Nowej Warszawskiej?

- Prace koncentrują się na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa budowa chodników i trasy rowerowej. Jednocześnie kontynuowane są prace sieciowe na odcinku do pętli tramwajowej i profilowanie skarp - wylicza Aneta Niezgoda.

Kolejne etapy zaplanowanych prac są w dużej mierze uzależnione od warunków atmosferycznych. Pewnych robót nie można bowiem wykonywać przy minusowych temperaturach czy intensywnych opadach deszczu bądź śniegu.

 

Pomiędzy ul. Łódzką a al. Havla, w kierunku al. Havla, zbudowano pierwszy peron tramwajowy na nowej trasie
Pomiędzy ul. Łódzką a al. Havla, w kierunku al. Havla, zbudowano pierwszy peron tramwajowy na nowej trasie
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Zgodnie z harmonogramem, w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej.

- Ponadto kontynuowane będą prace związane z budową chodników wzdłuż ul. Piotrkowskiej, wykonane zostanie zasilanie trakcji tramwajowej w pasie zieleni między torami a ścieżką rowerową. Wykonawca skupi się też na przełączeniach wykonanego wodociągu i pracach brukarskich wzdłuż chodnika i trasy rowerowej - informuje Aneta Niezgoda.

 

W ramach powstającej tzw. Nowej Warszawskiej zbudowany zostanie około 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstaną cztery przystanki tramwajowe. Zaplanowano je w pobliżu skrzyżowania z - także planowaną - ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyska ona także chodnik i oświetlenie.

Projekt przewiduje również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano też przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową.

Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku.

 

 

Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020. 

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- Partner. Realizację inwestycji oszacowano na blisko 60 mln złotych.

TV

Każdy może pomóc