W uroczystości wziął udział prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, jego zastępca ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz, Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gadńska, która będzie nadzorować tę inwestycję w imieniu miasta, a także przedstawiciele konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę tzw. Nowej Bulońskiej Północnej. Jego liderem jest spółka NDI.
- Dzielnice Gdańska Południa rosną jak na drożdżach. Przybywa nowych mieszkań i nowych mieszkańców. Dzielnice, takie jak Ujeścisko, Łostowice, Piecki-Migowo, wymagają ciągłych połączeń tramwajowych i drogowych. Ta inwestycja ułatwi życie mieszkańcom tych dzielnic – zaznaczył prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz. - To kolejny etap budowy dobrych połączeń komunikacyjnych łączących południe Gdańska z pozostałymi częściami miasta.
Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska, przypominała, że tzw. Nowa Bulońska to element "większej całości", a więc Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Ten projekt, podobnie zresztą jak każdy w ramach GPKM, otrzymał dofinansowanie unijne.
- Słuchamy mieszkańców, ich pomysłów i propozycji, cały czas robimy badania dotyczące tej inwestycji – zaznaczała wiceprezydent Dulkiewicz. - Dla nas dobrym przykładem połączenia autobusu i tramwaju jest przystanek przy ul. Warneńskiej na Pieckach-Migowie. Być może także w projekcie Nowej Bulońskiej będą następowały pewne zmiany po to, żeby uczynić go jeszcze bardziej przyjaźniejszym dla użytkowników komunikacji miejskiej.
Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, przypominał z kolei, że tramwaj w ul. Nowej Bulońskiej Północnej połączy się w przyszłości z docelowym tramwajem na ul.Warszawskiej, a ta linia będzie z kolei kontynuowana w kierunku ul. Havla.
- W miejscu, w którym skończymy to zadanie, a więc przy skrzyżowaniu Nowej Bulońskiej, Warszawskiej i Jabłoniowej, powstanie duży węzeł integracyjny. Tutaj znajdzie się rozjazd, który będzie miejscem odpoczynku dla kierowców autobusów oraz motorniczych tramwajów. Znajdzie się tam również węzeł przesiadkowy, będą parkingi rowerowe i wypożyczalnie rowerów. Wybudowany zostanie także rozjazd na planowaną w przyszłości zajezdnię tramwajową – informował dyrektor Bartosiewicz.
W ciągu Nowej Bulońskiej Północnej wybudować trzeba będzie jeden most o długości 220 metrów. Zmodernizować trzeba będzie też przepływający w tym rejonie Potok Siedlecki.
- W tym tygodniu przekazujemy plac budowy, a "za chwilę" będziemy wykonywać nasadzenia w Pasie Nadmorskim, których jest dwa tysiące. To także jeden z elementów tego projektu – zaznacza dyrektor Bartosiewicz.
Dyrektor DRMG przyznaje, że zmienił się nieco projekt w zakresie wspomnianego skrzyżowania Nowej Bulońskiej, Warszawskiej i Jabłoniowej. Początkowo planowano w tym miejscu budowę centralnej wyspy, ale wprowadzone zostanie rozwiązanie (opisane wyżej), które będzie bardziej dopasowane do obecnych realiów.
Pewnym wyzwaniem będą występujące tu spore różnice terenu.
- Warto podkreślić, że obecnie przebywamy (skrzyżowanie ul. Bulońskiej i Myśliwskiej) na wysokości 114 metrów n.p.m. i "schodzimy" z budową drogi 40 metrów w dół. Będzie ona na pewno atrakcyjna – podkreśla dyrektor Bartosiewicz. - Będzie tu dużo zieleni.
Przedstawiciele konsorcjum zapewniają, że na każdym odcinku tej budowy będzie się "coś działo", i to już w tym tygodniu. Największe utrudnienia przewidujemy w okolicy skrzyżowania ul. Armii Krajowej z ul. Jabłoniową. Tam jest największy ruch kołowy. Wprowadzimy zastępczą organizację ruchu, więc trzeba będzie "przez chwilę" być cierpliwym w tym miejscu, ale efekt końcowy będzie zadowalający dla nas wszystkich – zapewnia Sylwia Rogal, dyrektor projektu NDI S.A. - Zaczynamy od robót przygotowawczych, a więc wycinki drzew, oczyszczenia terenu i zdjęcia warstwy wierzchniej humusu. Na budowę wejdzie też w najbliższych dniach obsługa laboratoryjna i geodezyjna.
Zobacz relację wideo:
Zgodnie z umową inwestycja powinna zakończyć się w lipcu 2019 r. Jej koszt to 192 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln zł.
- Ten projekt nie wydaje się szczególnie trudny, aczkolwiek budowa w mieście wiąże się zawsze z jakimiś niespodziankami. Jakkolwiek wchodzimy w teren dziewiczy, więc nie spodziewamy się, by były tu jakieś zasadnicze problemy czy kolizje. Jedyny problem może powstać na połączeniach z istniejącą infrastrukturą – ocenia Małgorzata Winiarek – Gajewska, prezes NDI S.A.
Ulica Nowa Bulońska Północna będzie liczyć 2,7 km długości. Połączy ona istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), która swój początek będzie miała przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przetnie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej ulicy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej, oddalone od siebie średnio co pół kilometra.
Przy okazji powstanie też ścieżka rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą - od skrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej.
Nowa Bulońska będzie jedną jezdnią dwupasową (ale zachowana zostanie rezerwa terenu pod budowę drugiej jezdni), dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Skrzyżowanie ulicy Nowej Bulońskiej z Nową Politechniczną i Nową Wołkowyską zaprojektowane zostało w formie wyspy centralnej, a pozostałe skrzyżowania - jako skanalizowane.
W ramach inwestycji powstanie też węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy tzw. "węzeł Ujeścisko" wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "węzeł Zabornia". Poza tym zaplanowano budowę lub przebudowę odcinków ulic m.in.: Myśliwską, Nową Wołkowyską, Myśliwską Południową, Stolema, Kartuską, Limbową, łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, Nową Warszawską i Nowa Jabłoniową. Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy). Przy okazji wyregulowane zostanie koryto potoku Siedleckiego na długości około 272 metrów oraz wykonany przerzut wód z potoku Siedleckiego do zbiornika "Łabędzia".
Nowa Bulońska będzie stanowiła przede wszystkim tzw. odcinek tranzytowy - ze względu na sąsiedztwo głównie ogródków działkowych.
Ta inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020.
Przeczytaj także:
Nowa Bulońska. Która z 15 firm wybuduje nową trasę tramwajową w Gdańsku?