• Start
  • Wiadomości
  • Budowa Nowej Bulońskiej ruszyła w czwartek! Podpisano umowę

Budowa Nowej Bulońskiej ruszyła w czwartek! Podpisano umowę

W czwartek, 19 kwietnia, nastąpiło przekazanie placu budowy wykonawcy. Konsorcjum, którego liderem jest spółka NDI zapowiada, że od razu przystąpi do realizacji prac. Grafik tej inwestycji jest dość napięty, bo zgodnie z umową nowa ulica oraz linia tramwajowa mają być gotowe już w lipcu 2019 r. We wtorek, 17 kwietnia, parę minut przed godz. 13, podpisano umowę na budowę tzw. Nowej Bulońskiej Północnej!
17.04.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
We wtorek podpisano umowę na budowę tzw. Nowej Bulońskiej Północnej. Na zdjęciu (od lewej): Małgorzata Winiarek – Gajewska, prezes NDI S.A., Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska, Paweł Adamowicz prezydent Gdańska oraz Włodzimierz Bartosiewicz dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
We wtorek podpisano umowę na budowę tzw. Nowej Bulońskiej Północnej. Na zdjęciu (od lewej): Małgorzata Winiarek – Gajewska, prezes NDI S.A., Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska, Paweł Adamowicz prezydent Gdańska oraz Włodzimierz Bartosiewicz dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

W uroczystości wziął udział prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, jego zastępca ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz, Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gadńska, która będzie nadzorować tę inwestycję w imieniu miasta, a także przedstawiciele konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę tzw. Nowej Bulońskiej Północnej. Jego liderem jest spółka NDI.

- Dzielnice Gdańska Południa rosną jak na drożdżach. Przybywa nowych mieszkań i nowych mieszkańców. Dzielnice, takie jak Ujeścisko, Łostowice, Piecki-Migowo, wymagają ciągłych połączeń tramwajowych i drogowych. Ta inwestycja ułatwi życie mieszkańcom tych dzielnic – zaznaczył prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz. - To kolejny etap budowy dobrych połączeń komunikacyjnych łączących południe Gdańska z pozostałymi częściami miasta.

Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska, przypominała, że tzw. Nowa Bulońska to element "większej całości", a więc Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Ten projekt, podobnie zresztą jak każdy w ramach GPKM, otrzymał dofinansowanie unijne.

- Słuchamy mieszkańców, ich pomysłów i propozycji, cały czas robimy badania dotyczące tej inwestycji – zaznaczała wiceprezydent Dulkiewicz. - Dla nas dobrym przykładem połączenia autobusu i tramwaju jest przystanek przy ul. Warneńskiej na Pieckach-Migowie. Być może także w projekcie Nowej Bulońskiej będą następowały pewne zmiany po to, żeby uczynić go jeszcze bardziej przyjaźniejszym dla użytkowników komunikacji miejskiej.

Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, przypominał z kolei, że tramwaj w ul. Nowej Bulońskiej Północnej połączy się w przyszłości z docelowym tramwajem na ul.Warszawskiej, a ta linia będzie z kolei kontynuowana w kierunku ul. Havla.

- W miejscu, w którym skończymy to zadanie, a więc przy skrzyżowaniu Nowej Bulońskiej, Warszawskiej i Jabłoniowej, powstanie duży węzeł integracyjny. Tutaj znajdzie się rozjazd, który będzie miejscem odpoczynku dla kierowców autobusów oraz motorniczych tramwajów. Znajdzie się tam również węzeł przesiadkowy, będą parkingi rowerowe i wypożyczalnie rowerów. Wybudowany zostanie także rozjazd na planowaną w przyszłości zajezdnię tramwajową – informował dyrektor Bartosiewicz.

W ciągu Nowej Bulońskiej Północnej wybudować trzeba będzie jeden most o długości 220 metrów. Zmodernizować trzeba będzie też przepływający w tym rejonie Potok Siedlecki.

- W tym tygodniu przekazujemy plac budowy, a "za chwilę" będziemy wykonywać nasadzenia w Pasie Nadmorskim, których jest dwa tysiące. To także jeden z elementów tego projektu – zaznacza dyrektor Bartosiewicz.

Dyrektor DRMG przyznaje, że zmienił się nieco projekt w zakresie wspomnianego skrzyżowania Nowej Bulońskiej, Warszawskiej i Jabłoniowej. Początkowo planowano w tym miejscu budowę centralnej wyspy, ale wprowadzone zostanie rozwiązanie (opisane wyżej), które będzie bardziej dopasowane do obecnych realiów.

Pewnym wyzwaniem będą występujące tu spore różnice terenu.

Nowa Bulońska zejdzie  z ul. Bulońskiej 40 metrów w dół
Nowa Bulońska "zejdzie" z ul. Bulońskiej 40 metrów w dół
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

- Warto podkreślić, że obecnie przebywamy (skrzyżowanie ul. Bulońskiej i Myśliwskiej) na wysokości 114 metrów n.p.m. i "schodzimy" z budową drogi 40 metrów w dół. Będzie ona na pewno atrakcyjna – podkreśla dyrektor Bartosiewicz. - Będzie tu dużo zieleni.

Przedstawiciele konsorcjum zapewniają, że na każdym odcinku tej budowy będzie się "coś działo", i to już w tym tygodniu. Największe utrudnienia przewidujemy w okolicy skrzyżowania ul. Armii Krajowej z ul. Jabłoniową. Tam jest największy ruch kołowy. Wprowadzimy zastępczą organizację ruchu, więc trzeba będzie "przez chwilę" być cierpliwym w tym miejscu, ale efekt końcowy będzie zadowalający dla nas wszystkich – zapewnia Sylwia Rogal, dyrektor projektu NDI S.A. - Zaczynamy od robót przygotowawczych, a więc wycinki drzew, oczyszczenia terenu i zdjęcia warstwy wierzchniej humusu. Na budowę wejdzie też w najbliższych dniach obsługa laboratoryjna i geodezyjna.

Zobacz relację wideo:

Zgodnie z umową inwestycja powinna zakończyć się w lipcu 2019 r. Jej koszt to 192 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln zł.

- Ten projekt nie wydaje się szczególnie trudny, aczkolwiek budowa w mieście wiąże się zawsze z jakimiś niespodziankami. Jakkolwiek wchodzimy w teren dziewiczy, więc nie spodziewamy się, by były tu jakieś zasadnicze problemy czy kolizje. Jedyny problem może powstać na połączeniach z istniejącą infrastrukturą – ocenia Małgorzata Winiarek – Gajewska, prezes NDI S.A.

Tędy przebiegać będzie tzw. Nowa Bulońska Północna
Tędy przebiegać będzie tzw. Nowa Bulońska Północna
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Ulica Nowa Bulońska Północna będzie liczyć 2,7 km długości. Połączy ona istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), która swój początek będzie miała przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przetnie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej ulicy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej, oddalone od siebie średnio co pół kilometra.

Przy okazji powstanie też ścieżka rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą - od skrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej.

Nowa Bulońska będzie jedną jezdnią dwupasową (ale zachowana zostanie rezerwa terenu pod budowę drugiej jezdni), dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Skrzyżowanie ulicy Nowej Bulońskiej z Nową Politechniczną i Nową Wołkowyską zaprojektowane zostało w formie wyspy centralnej, a pozostałe skrzyżowania - jako skanalizowane.

W ramach inwestycji powstanie też węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy tzw. "węzeł Ujeścisko" wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo - autobusowy tzw. "węzeł Zabornia". Poza tym zaplanowano budowę lub przebudowę odcinków ulic m.in.: Myśliwską, Nową Wołkowyską, Myśliwską Południową, Stolema, Kartuską, Limbową, łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, Nową Warszawską i Nowa Jabłoniową. Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy). Przy okazji wyregulowane zostanie koryto potoku Siedleckiego na długości około 272 metrów oraz wykonany przerzut wód z potoku Siedleckiego do zbiornika "Łabędzia".

Nowa Bulońska będzie stanowiła przede wszystkim tzw. odcinek tranzytowy - ze względu na sąsiedztwo głównie ogródków działkowych.

Ta inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020.

 

Przeczytaj także:

Nowa Bulońska. Która z 15 firm wybuduje nową trasę tramwajową w Gdańsku?

TV

Mniej bruku - więcej drzew!