PGRacing Team powstała w 2014 r. i skupia 35 miłośników motoryzacji studiujących na Politechnice Gdańskiej. Zespół jest wielodyscyplinarny, pracują w nim zarówno studenci z wydziałów: Mechanicznego; Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki; Oceanotechniki i Okrętownictwa, ale także Zarządzania i Ekonomii.
Ich celem było zbudowanie bolidu wyścigowego przeznaczonego do startów w Formula Student - cyklu zaawansowanych technicznie zawodów dla młodych konstruktorów maszyn wyścigowych z całego świata. Dopięli swego: zadebiutowali w 2016 r. podczas zawodów Formula Student Hungary. W zeszłym roku również ścigali się na Węgrzech.
Poszło im na tyle dobrze (choć nie stanęli na podium), że w 2018 r. zaproszono ich na prestiżowe zawody Formula SAE Italy (11-15 lipca) i na premierową edycję Formula Student Andorra (16 - 22 lipca).
Jednak, żeby gdańska ekipa mogła w nich wystartować, potrzebuje wsparcia finansowego. Na portalu crowdfundingowym Zrzutka.pl do 30 czerwca trwać będzie zbiórka brakujących środków. Widniejąca na liczniku kwota celowa - 20 tys. zł nie jest już aktualna. Obecnie, by zrealizować wyścigowe marzenie studentów z Politechniki Gdańskiej, wystarczy już tylko 7 tys. zł.
- Nie czekaliśmy z założonymi rękami na efekty zbiórki, szukaliśmy innych dróg zdobycia pieniędzy na wyjazd - mówi Piotr Szczepański z PGRace Team. - Pozyskaliśmy kilku sponsorów, część firm zaoferowała nam także nieodpłatnie części, których potrzebowaliśmy do ukończenia budowy bolidu.
Warto zaznaczyć, że regulamin zawodów Formuły SAE/Student pozwala na start jedynie konstrukcjom jednorocznym, dlatego młodzi inżynierowie co roku muszą konstruować nową “wyścigówkę”.
- Nasza tegoroczna konstrukcja będzie zawierać szereg usprawnień względem poprzedniej. Oprócz zoptymalizowanej ramy, do najważniejszych innowacji należy pakiet aerodynamiczny, w skład którego wchodzić przednie oraz tylne skrzydło - tłumaczy Piotr Szczepański. - Konstrukcję zawieszenia nowego pojazdu oparliśmy na karbonowych wahaczach, których skuteczność testowaliśmy przez pół roku.
Jak wyjaśnia młody inżynier: - Pojazd napędza wolnossący silnik Triumph z modelu 675 Street Triple R. Szacujemy przyspieszenie nowej konstrukcji na poziomie 5s do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi około 130 km/h, jednak to nie ona jest w tym przypadku najważniejsza.
Dlaczego?
Udział w zawodach Formula Student nie polega wyłącznie na wyścigu. Zespoły muszą zaprezentować swoje bolidy od strony technicznej: zastosowane rozwiązania i technologie podlegają ocenie jury. Liczy się także koszt wyprodukowania pojazdu, im niższy tym lepiej (studenci wiele części wytwarzają więc samodzielnie). Trzeba także zaprezentować swój wyścigowy produkt przed sędziami, którzy wcielają się w rolę właścicieli firm produkcyjnych i przekonać ich do “uruchomienia produkcji” danego bolidu.
Jeśli chodzi o konkurencje dynamiczne, punkty zbierane są m.in. za: jak najszybszy przejazd po torze w kształcie ósemki, przejazd po torze o długości 1 km, a także przyspieszenie na dystansie 75 m.