„Koło Sprawy Bożej” to plastyczna próba obalenia romantycznych mitów. Czy udana? RECENZJA
Z uwagi na ogromne zainteresowanie, w poniedziałek, 24 października, o godzinie 14:00 Gdański Teatr Szekspirowski uruchamia specjalną, dodatkową pulę biletów na spektakl „Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Bilety na spektakl grany w GTS we wtorek i w środę, 25-26 października, o godzinie 18:00, będzie można kupić online: bilety.teatrszekspirowski.pl oraz w kasie teatru (ul. Bogusławskiego 1) - w godzinach jej otwarcia, od 14:00 do 19:00.
Spektakl z wielką sławą
„Dziady” to głośny spektakl w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jego premiera odbyła się na Dużej Scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 19 listopada 2021 roku - w 120. rocznicę prapremiery „Dziadów” w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.
Pomysł współczesnego odczytania dramatu, dotykającego m.in. kwestii władzy, przewinień Kościoła i podziałów, oburzyło obóz rządzący. Dzieło, bez oglądania, skrytykowała m.in. krakowska kurator oświaty, minister edukacji i wiceminister kultury - co przyniosło spektaklowi ogromną sławę.
Twórcy o spektaklu:
- Dziady są przedstawieniem o Polsce. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu. Dziś dwie Polski to nasza codzienność – dwa walczące przeciw sobie narody - opisują twórcy. - Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie. Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju. Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania. Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.
Reżyseria: Maja Kleczewska; dramaturgia: Łukasz Chotkowski; scenariusz sceniczny: Łukasz Chotkowski, Maja Kleczewska; scenografia, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska; kostiumy: Konrad Parol; muzyka: Cezary Duchnowski; choreografia: Kaya Kołodziejczyk; przygotowanie wokalne: Halina Jarczyk; choreografia menueta w scenie balu: Romana Agnel; wideo: Maciej Czuchryta, Adam Izdebski, Tadeusz Pyrczak; asystent reżyserki: Tadeusz Pyrczak; producent: Bartosz Jelonek.
Obsada: Feliks Szajnert – Guślarz, Hanna Bieluszko – dziecko / Sobolewski, Tomasz Międzik – diabeł / zły Pan / Doktor, Tadeusz Zięba – dziecko, Rafał Dziwisz – diabeł / Pelikan, Maciej Jackowski – Kruk / Adolf; Karolina Kazoń – Tomasz / Ewa / Dama; Dominika Bednarczyk – Konrad; Agnieszka Przepiórska/ Natalia Strzelecka – Frejend / Pani Rollison; Julia Latosińska – Lwowicz / Diabeł / Dama; Katarzyna Zawiślak-Dolny – Żegota / Dama; Karol Kubasiewicz – Lokaj; Marcin Kalisz – ksiądz Piotr; Jan Peszek (gościnnie) – Senator; Marcin Sianko – diabeł / Bajkow; Dorota Godzic – Sowa / Feliks; Lidia Bogaczówna – Zosia / Anioł; Sławomir Rokita – Starzec; Tomasz Augustynowicz – Koleski; Kaya Kołodziejczyk (gościnnie) – Księżna / Duch Konrada; oraz tancerze Baletu Cracovia Danza: Ewelina Keller, Zuzanna Ruta, Anna Szklener, Simon Bacik, Michał Kępka i Łukasz Szkiłądź.
Czas trwania 2h 40 minut.
Teatr w Blokowisku zmienia kierunek. Wywiad z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim