Przypomnijmy: do awarii doszło w nocy z czwartku na piątek, 24/25 stycznia. Bez ogrzewania pozostali mieszkańcy nie tylko dziewięciu gdańskich dzielnic (Suchanino, Piecki-Migowo, Jasień, Szadółki, Ujeścisko-Łostowice, Chełm, Orunia, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza), ale też części Sopotu. Zawiniło pęknięcie rury ciepłowniczej w rejonie ul. Sobieskiego.
Jeszcze w trakcie feralnej nocy ekipy techniczne zaczęły usuwać przyczyny awarii - okazało się to jednak, że nie było to takie proste i zabrało więcej czasu niż zakładno. Stąd pomysł Gdańskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, by jak najszybciej ochronić mieszkańców przed styczniowym mrozem i zaoferować ogrzewanie zastępcze.
- Naszym priorytetem w czasie ostatnich dni było jak najszybsze przywrócenie ciepła do mieszkańców górnego tarasu Gdańska. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie punktów, w których mieszkańcy mogli bez zbędnych formalności i za darmo wypożyczyć grzejniki elektryczne. Nie jest to działanie standardowe, ale też nie często przerwy w dostawie ciepła trwają tak długo - komentuje menedżer ds. mediów w GPEC, Jadwiga Grabowska.
Pomysł się przyjął, grzejniki odebrały setki mieszkańców. Teraz, gdy awaria została naprawiona i ciepło wróciło do gdańskich domów (zobacz: Awarie naprawione. Ciepło wróciło do wszystkich mieszkańców południowych dzielnic. AKTUALIZACJA), GPEC prosi o ich zwrot.
Grzejniki można oddawać w poniedziałek, 28 stycznia, i we wtorek, 29 stycznia, w specjalnych punktach, w tych samych lokalizacjach, w których grzejniki były wydawane (tj. ul. Lema 8, ul. Cygańska Góra 1 - parking przy budynku Gdańskich Nieruchomości, ul. Wagnera 13), w godzinach 17:00-20:00. Dodatkowo w tym tygodniu będzie dostępny dla mieszkańców całodobowy punkt, w którym będzie można zwrócić grzejnik w budynku GPEC, przy ul. Słowackiego 159b.
- Mamy prośbę do mieszkańców, by w miarę możliwości zwracać grzejniki zapakowane w kartony, co bardzo ułatwi nam logistykę - apeluje GPEC.
Dla tych, którzy zmuszeni byli dogrzewać się w ten sposób przez ostatnie dni, przedsiębiorstwo ma też dobrą wiadomość. Planowany jest zwrot kosztów poniesionych przez mieszkańców z powodu awarii. Na szczegóły trzeba będzie jednak trochę poczekać.
- Jeśli chodzi o rekompensaty za korzystanie z alternatywnych źródeł ciepła podczas przerw w dostawie ciepła, będziemy Państwa informować w najbliższych dniach. Prosimy o śledzenie naszej strony internetowej oraz profilu w mediach społecznościowych - mówi Grabowska.
Podobnie w przypadku, gdyby któyś z mieszkańców zauważył nieprawidłowości w dostawie ogrzewania - GPEC również prosi o kontakt.
- Mimo, że parametry wracają już do normy, mogą zdarzać się przypadki, w których w pojedynczych domach wciąż są zakłócenia w dostawie ogrzewania lub ciepłej wody, np. parametry są odczuwalnie niższe - tłumaczy Grabowska.
Poza zapowietrzeniami na instalacjach wewnętrznych w budynkach, winne mogą być np. zapchane filtry lub drobne uszkodzenia na węzłach. Przed telefonem do biura obsługi klienta GPEC, warto sprawdzić zawory (czy są otwarte) i, jeśli to możliwe, odpowietrzyć obieg.