Mevo 2.0 - już po testach
16 listopada zakończyły się dwumiesięczne testy Mevo 2.0. Miały one powszechny wymiar w całej aglomeracji. Projekt roweru miejskiego realizowany jest przez 16 gmin, w imieniu których działa Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Kryszewski nadzoruje wprowadzanie systemu w naszym mieście. W studiu przyznał, że przeprowadzone testy były przedsięwzięciem na dużą skalę.
PKM Południe - coraz bliżej największej inwestycji w historii Gdańska WIZUALIZACJE
- Na testy zapisało się ponad sto tysięcy ludzi. Rower był intensywnie wykorzystywany. Odnotowaliśmy nawet 15 tysięcy przejazdów dziennie. Naprawdę to są rekordowe liczby, a operator musiał się do tego zapotrzebowania dostosować. Dziennie wymieniał nawet tysiąc baterii – mówił Piotr Kryszewski. - Od 16 listopada możemy powiedzieć, że pełna flota, 100 procent rowerów, jest już na ulicach całej metropolii. Są już wszystkie rowery na ulicach Gdańska i na ulicach całej metropolii. Tutaj mówimy o ponad 4 tysiącach rowerów - 75 proc. to są rowery ze wspomaganiem elektrycznym, 25 proc. to rowery tradycyjne.
Piotr Kryszewski zwrócił uwagę, że na początku testów było dużo zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego korzystania z pojazdów. Zdarzały się też akty wandalizmu. Jednak po zmianie w regulaminie (wprowadzeniu m.in. wirtualnej portmonetki i kar za łamanie regulaminu) liczba wykroczeń spadła w sposób zdecydowany.
Nasz gość przypomniał też, że umowa z dostarczycielem Mevo 2.0 jest tak skonstruowana, że zamawiający płaci za każdy miesiąc prawidłowego funkcjonowania systemu.
- Dzisiaj jeżeli mieszkaniec kupuje abonament, to te pieniądze trafiają do Obszaru Metropolitalnego, a umowa jest w ten sposób skonstruowana, że operator dostaje wynagrodzenie po pełnym miesiącu sprawnego funkcjonowania całego systemu. Codziennie monitorujemy sytuację, mamy dostęp do systemów raportowania, mamy wskaźniki wpisane w umowie. Jeżeli któryś z tych wskaźników nie zostaje spełniony - mówimy tu o kwestii dostępności, relokacji rowerów - w tym momencie mamy możliwość naliczania kar i potrącenia tych kar z należnego wynagrodzenia, ale rzeczywiście do tej pory operator jeszcze nie otrzymał żadnego wynagrodzenia – wyjaśnił zastępca prezydenta Miasta.
Co z Mevo 2.0 w czasie zimowym?
Inauguracja systemu Mevo 2.0 przypada na czas jesienny. Zapytaliśmy Piotra Kryszewskiego, jak będzie system funkcjonował w zimą.
- Zgodnie z zapisami umowy, przez trzy miesiące zimowe, czyli grudzień, styczeń i luty, na ulicach będzie 50 proc. floty, czyli ponad 2 tysiące rowerów. Tyle samo, ile mieliśmy w fazie testowania. Wydaje się więc, że dostępność rowerów cały czas będzie bardzo duża - powiedział nasz gość. - W okres wiosenny wchodzimy od pierwszego marca. Wtedy ponownie będzie na ulicach ponad 4 tysiące rowerów. Pierwsze wiosenne miesiące, czyli marzec, kwiecień, maj (...) to będzie taki prawdziwy sprawdzian tego systemu.
Nowe stacje Mevo 2.0 w Gdańsku
Piotr Kryszewski zapowiedział, że system roweru miejskiego będzie nie tylko monitorowany, ale też rozwijany.
- W przyszłym tygodniu przekażemy informacje o lokalizacji nowych stacji, bo tu rzeczywiście po uruchomieniu fazy testowania mieliśmy mnóstwo sygnałów, gdzie w Gdańsku jeszcze tych stacji brakuje i taką analizę już przeprowadziliśmy. Podamy 25 lokalizacji, gdzie w Gdańsku te stacje się pojawią – powiedziała zastępca prezydenta Gdańska.
Zobacz cały program: