Baltic Sail Gdańsk 2023 - skorzystaj z atrakcji. PROGRAM

Już w piątek, 7 lipca, rozpoczyna się Baltic Sail Gdańsk 2023. To doroczna, prestiżowa impreza żeglarska, która w lipcu odbywa się w naszym mieście. Z tej okazji na Motławie pojawia się mnóstwo żaglowców, które w finale zlotu wezmą udział w widowiskowej paradzie na zatoce Gdańskiej. Przy okazji Baltic Sail odbędzie się też festiwal "Szanty pod Żurawiem". Można też będzie zafundować sobie morską podróż na pokładzie jednego z żaglowców. Bilety już są w sprzedaży.
03.07.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
fotomontaż - cztery zdjęcia płynących żaglowców
Lipiec to w Gdańsku tradycyjnie Baltic Sail - święto żeglarzy
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP, Grzegorz Mehring/gdansk.pl, Piotr Wittman/gdansk.pl

Czym jest Baltic Sail?

W 1996 w niemieckim Rostocku miasta regionu Morza Bałtyckiego podpisały porozumienie określane jako Baltic Sail. Główną ideą, która przyświecała sygnatariuszom była promocja morskiego dziedzictwa europejskiego Bałtyku, a przede wszystkim kontynuowanie „tradycyjnej żeglugi bałtyckiej od portu do portu”.

Jacht płk. Kuklińskiego do remontu - po to, by kształtować charaktery młodych. Możesz pomóc

Do Baltic Sail należy 8 miast. Oprócz Rostocku są to Gdańsk, Kłajpeda, Karlskrona, Nysted, Turku, Szczecin i Sassnitz. Rok 2023 będzie kolejnym, w którym w tych wszystkich portach odbywać się będą tradycyjne, żeglarskie święta. Towarzyszą im zloty żeglarskie, a mieszkańcy miast mogą skorzystać z rejsów.

Zobacz paradę żaglowców z Baltic Sail 2018:

Kiedy Baltic Sail 2023 w Gdańsku?

Baltic Sail Gdańsk odbędzie się w dniach 7-10 lipca 2023 roku. Zlot tradycyjnie już jest otwarty dla wszystkich jednostek pływających, a więc także dla jachtów turystycznych, kutrów i motorówek. Wszystkie jachty przybywające na zlot z całej Polski i Europy cumują w marinie, w samym centrum miasta, przy ulicy Szafarnia. Pierwszy zlot w Gdańsku odbył się z okazji obchodów tysiąclecia miasta w 1997 r. W ramach Baltic Sail odbywają się też liczne wydarzenia na przykład koncerty. W tym roku będzie można bawić się na XXIV Festiwalu Szantowym „Szanty pod Żurawiem”.

Jak zaznaczają organizatorzy z Fundacji Gdańskiej cel imprezy to przede wszystkim integracja środowisk żeglarskich i propagowanie kultury i dziedzictwa morskiego. I rzeczywiście początek lipca to czas, kiedy w Gdańsku można poczuć żeglarskie klimaty.

Baltic Sail 2023 – jakie jednostki przypłyną do Gdańska?

W tym roku swój udział w Baltic Sail Gdańsk potwierdziło 9 jednostek. Są to żaglowca z tradycjami i ciekawą historią. Oto  lista uczestników:

Żaglowiec Libava
Jeden z ulubionych żaglowców pojawiających się na Baltic Sail – pływająca pod banderą łotewską Libava jest zrekonstruowanym XVII wiecznym żaglowcem.

 

Prace nad Libavą rozpoczęły się w maju 2007 roku w rosyjskiej stoczni „Varyag”. Podczas budowy wykorzystywano tradycyjne metody, powszechne w budowie statku cztery wieki temu. Projekt żaglowca powstał w oparciu o materiały muzealne, przede wszystkim rysunki duńskich jachtów z Muzeum Morskiego w Petersburgu oraz niemieckich książek historycznych.

Żaglowiec Libava
Jerzy Pinkas/gdansk.pl
S/y Bryza H
Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. To jedna z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.
• Bandera – polska
• Kraj – Polska
• Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
• Zanurzenie: 3,26 m
• Powierzchnia żagli: 180 m²
• Prędkość: 10 węzłów
• Liczba osób na pokładzie: 26
Żaglowiec S/y Bryza H
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl
S/y Antica
ANTICA, została zbudowana w 1953 roku w Ustce. Przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 r. kupił ją Jerzy Wąsowicza i przebudował na jacht oceaniczny.
Latem 1991 odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata. W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. Za tę wyprawę została uhonorowana III Nagrodą konkursu „Rejs Roku 1997” oraz nagrodą „Conrada” za rok 1997.
Druga wyprawa odbyła się w latach 1998 – 2000, podczas której Antica zdobyła Przylądek Horn i opłynęła Amerykę Południową.
• Długość z bukszprytem: 16,20 m
• Długość po pokładzie: 13,83 m
• Szerokość: 4,50 m
• Zanurzenie: 2,10 m
• Typ ożaglowania: kuter gaflowy
• Powierzchnia ożaglowania: 126 m2
• Kadłub: drewno
• Moc silnika: 95 KM
• Załoga: 6 osób
Żaglowiec S/y Antica
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP
STS Generał Zaruski
Flagowa jednostka Miasta Gdańska. Zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie. Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W 2008 roku władze Miasta Gdańska odkupiły, a następnie odbudowały jacht. Służy teraz szkoleniom młodzieży.
• Długość kadłuba – 25,32 m
• Szerokość – 5,88 m
• Zanurzenie – 3,26 m
• Pojemność brutto (GT) – 88,95
• Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
• Załoga – 25 osób
• Rok budowy – 1939
• Typ – kecz gaflowy
• Właściciel – Miasto Gdańsk (armator - GOS)
STS Generał Zaruski
fot. Piotr Wittamn/gdansk.pl

S/y Olander

Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Początkowo pływał pod duńską banderą, jednak w 1979 roku trafił do Niemiec, gdzie zmieniali się kolejni właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do Szczecina, gdzie po wyposażeniu jednostki w maszty przerobiono ją na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora. W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony. W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne.
• Rok budowy 1931
• Długość linii wodnej 15,70 m
• Długość kadłuba 18,00 m (17,90)
• Długość całkowita 23,50 m
• Szerokość 4,80 m (4,72)
• Zanurzenie: 2,25 m
• Powierzchnia ożaglowania: 220 m²

Żaglowiec S/y Olander
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
S/y Bonawentura
Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, potem holownika. Stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.
• Długość całkowita: 20 m
• Długość bez bukszprytu: 16,28 m
• Szerokość: 4,87 m
• Wysokość: 18 m
• Wysokość boczna: 3,00 m
• Zanurzenie: 2,10 m
• Powierzchnia żagli: 150 m2
Żaglowiec S/y Bonawentura
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP
Loth Loriën
Historia tej jednostki jest pełna zwrotów akcji – zbudowana w 1907 roku w Bergen początkowo pływała jako statek rybacki do połowu śledzi. W 1989 kupił ją roku Jaap van der Rest i do 1992 była remontowana stając się dwumasztowym lugrem z nowoczesnym olinowaniem i luksusowym wnętrzem. Od 2001 do 2002 roku Loth Loriën została ponownie zmodernizowana i odnowiona, by w 2002 wyjść na morza jako trzymasztowy szkuner. W 2009 żaglowiec został ostatecznie przekształcony w brygantynę – odmalowany, odnowiony, z nowym olinowaniem dzielnie pływa po morzach. Na pokładzie Loth Loriën może żeglować 88 pasażerów. Podczas weekendowych oraz dłuższych rejsów żaglowiec może zabrać 36 pasażerów. Salon na pokładzie pomieści 50 gości.
Żaglowiec Loth Loriën
fot. Anna Rezulak/KFP
S/y Joanna Saturna
Żaglowiec Joanna Saturna, oryginalnie VL 74, został zbudowany w 1903 roku w Vlaardingen w Holandii. Statek reprezentował typowy dla swoich czasów mały dwumasztowy żaglowiec, który był używany do połowów na Morzu Północnym.
Z biegiem lat Joanna Saturna straciła żagle i była używana jako frachtowiec, przewożąc najpierw piasek, a później paszę dla ryb. Jednostka została odkupiona od norweskiego właściciela w 2000 r. przez Mikko Karvonena z Helsinek. Po pięciu latach żmudnych i kosztownych prac konserwatorskich żaglowiec Joanna Saturna mógł ponownie wypłynąć na morze. 
Żaglowiec S/y Joanna Saturna
źródło: joannasaturna.com

S/y Szkwał

Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.

Żaglowiec S/y Szkwał
S/y Szkwał

źródło:balticsail.pl

Baltic Sail – bilety na rejsy

Wszystkie żaglowce cumujące u nabrzeża Motławy przy Targu Rybnym zostaną udostępnione każdemu, kto chciałby zapoznać się z ich historią i zwyczajami panującymi na morzu. Baltic Sail Gdańsk to także niepowtarzalna okazja do wzięcia udziału w rejsach po Zatoce Gdańskiej na jednym z żaglowców biorących udział w zlocie. W tym roku rejsy oferuje 7 jednostek.

Bilety dostępne są TUTAJ.

Koszt przeżycia morskiej przygody dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca wynosi 80 zł/os. Na rejs trzeba sobie zarezerwować ok. 3 godzin.

PROGRAM IMPREZY BALTIC SAIL GDAŃSK 2023 7-10 LIPCA 2023

STREFA ŻAGLOWCÓW
PIĄTEK, 7 lipca

9:00 – 18:00 Rejsy żaglowcami
11:00 – 19:00 Zwiedzanie pokładów żaglowców

SOBOTA, 8 lipca

9:00 – 22:00 Rejsy żaglowcami
11:00 – 19:00 Zwiedzanie pokładów żaglowców

NIEDZIELA, 9 lipca
11:00 – 22:00 Rejsy żaglowcami
11:00 – 14:00 PARADA ŻAGLOWCÓW NA ZATOCE GDAŃSKIEJ
11:00 – 19:00 Zwiedzanie pokładów żaglowców

PONIEDZIAŁEK, 10 lipca
9:00 – 22:00 Rejsy żaglowcami
11:00 – 19:00 Zwiedzanie pokładów żaglowców

FESTIWAL "SZANTY POD ŻURAWIEM"

SCENA GŁÓWNA, PODWALE STOROMIEJSKIE PRZY TARGU RYBNYM

PIĄTEK, 7 lipca

18:00 Ceremonia otwarcia „Baltic Sail” i „Szant pod Żurawiem” / Męski chór szantowy Zawisza Czarny
18:20 / Wildrover
18:50 / Marta Kania Jakub Paluszkiewicz
19:15 / Klang
19:55 / Atlantyda
20:40 / Marek Szurawski, Ryszard Muzaj, Andrzej Korycki, Dominika Żukowska, męski chór szantowy Zawisza Czarny, Klang

SOBOTA, 8 lipca

16:30 / Laureaci konkursu, ogłoszenie werdyktu
18:00 / Występ zwycięzcy konkursu
18:10 / Mietek Folk
18:45 / Sąsiedzi
19:20 / Trzy Majtki
19:55 / Za Horyzontem
20:30 / Starcie gigantów szanty: Banana Boat, The North Cape, Klang

NIEDZIELA, 9 lipca

17:00 / Klang
17:30 / Jakub Paluszkiewicz
18:00 / Mietek Folk
18:25 / Marta Kania, Wojciech Biesiadecki
18:50 / Queen Anne’s Revenge
19:30 / Flash Creep
20:30 / Męski chór szantowy Zawisza Czarny (premiera nowej płyty)

SCENA Molo Brzeźno

PIĄTEK, 7 lipca

13:00 / Marta Kania
13:35 / Wild Rover
14:10 / Jakub Paluszkiewicz
14:35 / Klang

SOBOTA, 8 lipca

14:00 / Za Horyzontem
14:40 / Klang
15:20 / The North Cape

NIEDZIELA, 9 lipca

11:30 / Mietek Folk
12:00 / Sąsiedzi
12:30 / Klang
13:00 / Niezbędny Balast

STREFA EDUKACYJNA

PIĄTEK, 7 lipca

Podwale Staromiejskie przy Targu Rybnym
14:00 / 15:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 Morskie Opowieści o Równowadze / Pokazy Centrum Nauki Kopernik
14:00 – 20:00 Strefa Małego Baltica – część lądowa / Szekla Szkoła Żeglarstwa
14:00 – 20:00 Warsztaty pierwszej pomocy i pokazy sprzętu ratowniczego / PODWODNIK Szkoła Ratownictwa, Sportów Wodnych i Obronnych

SOBOTA, 8 lipca

Przystanek Tramwaju Wodnego „Zielony Most”
11:00 – 14:00 Strefa Małego Baltica – część wodna / Szekla Szkoła Żeglarstwa
Podwale Staromiejskie przy Targu Rybnym
13:00 / 14:00 / 15:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 / 19:00 Morskie Opowieści o Równowadze / Pokazy Centrum Nauki Kopernik
12:00 – 20:00 Jak pomagamy rannym fokom - ośrodek rehabilitacji fok Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego w Helu
12:00 – 20:00 Strefa Małego Baltica – część lądowa / Szekla Szkoła Żeglarstwa
12:00 – 20:00 Warsztaty pierwszej pomocy i pokazy sprzętu ratowniczego / PODWODNIK Szkoła Ratownictwa, Sportów Wodnych i Obronnych

NIEDZIELA, 9 lipca

Przystanek Tramwaju Wodnego „Zielony Most”
15:00 – 18:00 Strefa Małego Baltica – część wodna / Szekla Szkoła Żeglarstwa
Podwale Staromiejskie przy Targu Rybnym
13:00 / 14:00 / 15:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 Morskie Opowieści o Równowadze / Pokazy Centrum Nauki Kopernik
12:00 – 20:00 Strefa Małego Baltica – część lądowa / Szekla Szkoła Żeglarstwa
12:00 – 20:00 Warsztaty pierwszej pomocy i pokazy sprzętu ratowniczego / PODWODNIK Szkoła Ratownictwa, Sportów Wodnych i Obronnych


Ponadto:
- w dniach 8-9 lipca pokazy rekonstruktorów z gdańskiej grupy GARNIZON
- punkty informacyjne oraz sprzedażowe będą zlokalizowane w okolicach przystanku tramwaju wodnego Targ Rybny oraz w okolicach promenady w Brzeźnie

TV

Wieczór dla tramwaju widmo