![Zdjęcie przedstawia ruchliwy terminal kontenerowy w ciągu dnia. Widoczne są duże, niebieskie dźwigi bramowe do obsługi kontenerów, które górują nad terenem, zaprojektowane do załadunku i rozładunku kontenerów międzymodalnych z statków kontenerowych. Dźwigi te są oznaczone nazwą Konecranes , co wskazuje na ich producenta. Terminal wypełniony jest ułożonymi w stosy kontenerami transportowymi w różnych kolorach, niektóre z nich noszą rozpoznawalne logotypy takie jak Maersk i Sealand , które są znanymi firmami żeglugowymi. W pierwszym planie widać kilka pojazdów transportowych, w tym zieloną naczepę ciężarówki zaparkowaną obok kontenera w niebiesko-białe pasy, oraz czarne auto przejeżdżające obok. Obecność barier i pasów ostrzegawczych w żółto-czarne pasy sugeruje skupienie na bezpieczeństwie i organizacji w terminalu. Niebo jest częściowo zachmurzone, co sugeruje zmienne warunki pogodowe, a cała scena wyraża aktywność przemysłową i międzynarodowy handel.](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202402224934.jpg)
Baltic Hub utrzymał w ubiegłym roku pozycję największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
Kiedy Baltic Hub zanotował rekord przeładunków?
Największa liczba przeładunków w Baltic Hub podczas jednego zawinięcia - 13 195 TEU (jednostka pojemności typowego kontenera o długości 20 stóp - przyp. red.) - została odnotowana we wrześniu na statku Marit Maersk.
- W minionym roku odnotowaliśmy przeładunki na poziomie 2,05 mln TEU, potwierdzając dynamiczny rozwój i innowacyjność naszego terminalu - mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Wynik operacyjny Baltic Hub w 2022 r. był nieznacznie wyższy niż w ubiegłym roku i wyniósł 2,07 mln TEU.
W 2023 r. na bocznicy kolejowej w Baltic Hub obsłużono łącznie ponad 6,7 tysiąca pociągów. Świadczy to o rosnącej roli transportu kolejowego w działalności portowej. Ruch ciężarówek również był znaczący, osiągając liczbę ponad 580 tys. W obszarze transportu morskiego Baltic Hub obsłużył ponad 600 statków, w tym 105 oceanicznych, jednych z największych na świecie.
Intensywne roboty na terminalu T3
W minionym roku kontynuowano jedną z największych inwestycji na terenie Baltic Hub tj. budowę terminala T3. Prace rozpoczęto w listopadzie 2022 r.
W efekcie zeszłorocznych prac powstała sztuczna wyspa o powierzchni 36 ha, na której zlokalizowany będzie plac manewrowo-składowy. Zakończono też prace pogłębiarskie związane z powstaniem głębokowodnego nabrzeża T3.
Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem - otwarcie terminalu głębokowodnego T3 planowane jest na 2025 r.
![Zdjęcie przedstawia port kontenerowy z wielkimi niebieskimi dźwigami bramowymi na pierwszym planie, które służą do obsługi kontenerów. Na dźwigach widnieje logo Konecranes , co oznacza ich producenta. Po prawej stronie obrazu dominuje wielki, ciemnoszary statek kontenerowy, którego boki są poszarpane i wyraźnie zużyte od długotrwałego użytkowania. Statek jest tak duży, że niemal wypełnia całą prawą połowę kadru. Na dole zdjęcia widoczne są pomalowane na żółto linie przeznaczone do organizacji ruchu w terminalu, co wskazuje na zorganizowanie przestrzeni i przestrzeganie bezpieczeństwa. W tle po lewej stronie widać ułożone w stosy kontenery przewozowe, z których niektóre mają logo Maersk , znanego operatora morskiego. Niebo jest częściowo zachmurzone, co sugeruje, że jest to zwykły, pracowity dzień w porcie. Atmosfera zdjęcia oddaje wrażenie przemysłowej sprawności i logistycznej działalności portowej.](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202402224937.jpg)
Terminal kontenerowy Baltic Hub, wówczas pod nazwą DCT Gdańsk (ang. Deepwater Container Terminal), położony na terenie portu Gdańsk, został otwarty w październiku 2007 r.
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
Terminal T3 wyposażony będzie w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Prezydent Dulkiewicz w Baltic Hub: nowy terminal, wielkie możliwości
Projekt T3 ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie.
Jaki był największy statek LNG w 2023 r. w Baltic Hub?
Baltic Hub rozszerzył w 2023 r. współpracę z grupą CMA CGM.
W październiku CMA CGM podjęła decyzję o rozszerzeniu na Baltic Hub swojego flagowego serwisu oceanicznego – French Asia Line 1 – łączącego Koreę Południową i Chiny z Europą. W ramach nowo uruchomionego serwisu do Gdańska zawinął największy na świecie statek kontenerowy zasilany LNG – CMA CGM Concorde. Jednostka ma imponujące wymiary: 400 m długości i 62 m szerokości oraz pojemność około 23 000 TEU.
W 2023 r. park maszyn Baltic Hub wzbogacił się o 10 elektrycznych suwnic placowych RTG, które będą pracowały w trybie automatycznym w 2024 roku.