Bajpas kartuski działa. Sześć par pociągów na trasie Kartuzy - Gdańsk

W poniedziałek, 11 marca, ruszyło połączenie kolejowe Kartuzy - Gdańsk - Kartuzy. W ciągu dnia trasę przejedzie 6 par pociągów, a średni czas przejazdu wynosi 50 minut. Pociągi jadą wyremontowanym i częściowo odbudowanym, jednotorowym tzw. bajpasem kartuskim, który ma łącznie około 18 km. Znajduje się na nim pięć przystanków. Inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł, realizowała ją m.in. Pomorska Kolej Metropolitalna.
11.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tory kolejowe, widać odjeżdżający pociąg. Po lewej budynek z szyldem KARTUZY
Pierwszy pociąg z Kartuz do Gdańska wyruszył w poniedziałek, 11 marca, o godz. 6.22 ...
fot. Jacek Sowa / UMWP

Nowa trasa na stałe 

Kartuzy, poranek 11 marca 2024 r. Punktualnie o 6.22 rusza pociąg nr 96450 do Gdańska. Nie pojedzie jednak zwykłą trasą, czyli przez Żukowo i Port Lotniczy. Jest to bowiem pierwszy skład, który jedzie nową linią kolejową czyli tzw. bajpasem kartuskim. Trasa, która pierwotnie miała być „objazdem” dla modernizowanej linii Gdynia - Kościerzyna, będzie obsługiwana na stałe.

– Od początku deklarowaliśmy, że bajpas kartuski będzie eksploatowany niezależnie od tego, czy PKP PLK rozpocznie znacznie opóźnioną inwestycję na równoległej linii 201, czy też nie – podkreślał podczas inauguracyjnego przejazdu Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Początkowo pociąg jedzie jak zwykle. Dopiero w Glinczu „odbija” i przez efektowny most nad Radunią w Rutkach dociera do stacji Żukowo Zachodnie. 

– To połączenie nie tylko daje dodatkowe możliwości dojazdu z Kartuz do Trójmiasta, ale również zbliża kolej do zupełnie nowych miejscowości, dotychczas pozbawionych transportu kolejowego – podkreślał marszałek.

Składy jadące bajpasem zatrzymują się m.in. w Żukowie Zachodnim, Otominie czy Starej Pile.

I tak przemierzając kolejne kilometry pociąg dociera do gdańskich Kokoszek, a po ok. 1,5 km do stacji Gdańsk Kiełpinek, gdzie zjeżdża na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 

ZOBACZ PIERWSZY PRZEJAZD BAJPASEM KARTUSKIM Z KARTUZ DO GDAŃSKA

 

Połączenie z PKM

Aby połączyć stację Gdańsk Kokoszki z linią PKM konieczna była odbudowa około 1,5 km torów. Linia została zniszczona w 1945 r.

– Zawsze zazdrościłem swoim dziadkom, że przed wojną jeździli tutaj pociągiem do Kartuz. Dzisiaj po 79 latach od zakończenia wojny mogę, tak jak oni wsiąść tutaj do pociągu – opisuje swoje wrażenia Tomasz Sonntag, miłośnik kolei z Gdańska.

Za tę część inwestycji odpowiadała Pomorska Kolej Metropolitalna. To była nie tyle odbudowa, ale praktycznie budowa zupełnie nowej linii kolejowej. Prace trwały 2 lata. Koszt tej części inwestycji wynosił ponad 53 mln zł, z czego prawie 32 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Prace na pozostałym ok. 16-kilometrowym odcinku od Kokoszek do Glincza prowadziły PKP PLK. Ten odcinek kosztował ok. 112 mln zł.

Tory kolejowe, perony i budynek dworca (widok z czoła pociągu - miejsca maszynisty)
... po niespełna godzinie wjechał na stację Gdańsk Główny
fot. Jacek Sowa / UMWP

Rozkład jazdy

Najważniejsza rzecz na kolei to oczywiście bezpieczeństwo i dobrze skonstruowany rozkład jazdy.

– Uruchamiamy dziś sześć par pociągów na trasie Kartuzy - Gdańsk Kokoszki - Gdańsk Wrzeszcz – informował w poniedziałek, 11 marca, Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Rozkład jest tak ułożony, aby jak najlepiej usprawnić dojazd do pracy czy szkół w Trójmieście.

– Pociągi kończą bieg na stacji Gdańsk Wrzeszcz, ale są też dwa składy jadące do stacji Gdańsk Główny – dodaje.

Składy kursują we wszystkie dni tygodnia.

Autobusem do pociągu

Tego samego dnia, w gminie Żukowo rozpoczęła kursowanie nowa linia autobusowa, która ułatwi dojazd do pociągów. Chodzi o linię Z14 łączącą Babi Dół - Skrzeszewo - Przyjaźń i Niestępowo z dworcem Stara Piła. Jej rozkład jest ściśle dopasowany do pociągów. Warto dodać, że na linii obowiązują m.in. bilety miesięczne ważne „na cały obszar MZKZG”.

za pomorskie.eu
materiał wideo: Jacek Sowa / UMWP

 

ZOBACZ FILM Z 2018 ROKU, GDY PLANOWANO URUCHOMIENIE LINII

 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!