Porozumienie zakłada, że do końca 2021 roku zostanie przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Dzięki bajpasowi pociągi do Kartuz i Kościerzyny będą mogły cały czas kursować.
Umowę w Warszawie podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, prezes PKM Grzegorz Mocarski oraz przedstawiciele PKP PLK: prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK Andrzej Osipów i wicedyrektor Jarosław Wałaszewski. Na spotkaniu w Warszawie był również Stanisław Lamczyk, poseł na sejm RP.
Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Stara Piła) i 229 (Stara Piła - Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami, a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201.
Dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.
Samorząd Województwa Pomorskiego stale rozwija sieć i jakość połączeń kolejowych.
- To nie przypadek, że Pomorzanie korzystają z kolei najczęściej w skali kraju - zaznacza Struk. - W ciągu roku statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał pociągiem ponad 24 razy. To w Polsce ewenement. Stawiamy na transport kolejowy, dlatego bardzo cieszy nas ta decyzja PKP PLK o wsparciu naszych działań.
Nie jest to jednak inwestycja tylko na czas remontu. samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229.
- Gwarantujemy po wybudowaniu tej linii regularne kursowanie pociągów - mówi Ryszard Świslki, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Dzięki niemu Pomorzanie zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, uzupełniające istniejącą linię PKM.
Podpisywane przez Województwo Pomorskie i obie kolejowe spółki (PKM SA i PKP PLK SA) porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201.
- Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie wspólnie z PKP PLK zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 - informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. - Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM.
Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części:
- modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej)
- rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk)
autor: Michał Piotrowski, pomorskie.eu