Trwają ogólnopolskie Badania Klimatu Rowerowego. Oceń, jaki jest w Gdańsku

Jeśli korzystasz z roweru w Gdańsku, czy to na co dzień, czy od święta - weź udział w Badaniach Klimatu Rowerowego 2024 w naszym mieście. Czas n wypełnienie ankiety jest do końca grudnia, ale najlepiej zrobić to już teraz. Powstanie ekspercka ocena użytkowników, dotycząca jakości poruszania się rowerem w przestrzeni publicznej. - Opinia mieszkańców jest kluczowym narzędziem w kształtowaniu polityki rowerowej naszego miasta - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
08.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia mężczyznę jadącego na rowerze miejskim marki Mevo  wzdłuż nabrzeża. Ubrany w letni strój, z krótkimi spodenkami i koszulką, mężczyzna ma na sobie okulary przeciwsłoneczne, a w tle widoczna jest przystań z żurawiami portowymi oraz spokojna woda, co sugeruje, że zdjęcie zostało wykonane w słoneczny dzień nad morzem lub rzeką.
Czy na co dzień, czy od święta - rekreacyjnie, czy do pracy; na rowerze własnym, czy na Mevo - nie ma znaczenia, każdy głos rowerzysty ma znaczenia
Fot. Paweł Marcinko/KFP

Znów kręcimy kilometry dla Gdańska. Zbieraj ActiveCoiny - czekają super nagrody

Badania Klimatu Rowerowego - na czym polegają?

Badania Klimatu Rowerowego skierowane są do wszystkich miast i gmin, których włodarze wyrażą chęć udziału w tym przedsięwzięciu. W Polsce, organizowane w cyklu dwuletnim Badania odbędą się po raz trzeci, realizowane są za pomocą kwestionariusza on-line. Gdańsk od samego początku poddaje ocenie mieszkańców swój “klimat rowerowy”.

Badania organizuje stowarzyszenie samorządowe Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Zgłoszenia od gmin i miast przyjmowane są do 6 września, do tej pory zgłosiło się ponad 200 samorządów.

Co dają Badania Klimatu Rowerowego?

Owocem Badań jest Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom. Równie ważne - jeśli nie ważniejsze - są trafiające do samorządów raporty.

- Badanie ankietowe jest tak skonstruowane, by obiektywne warunki do korzystania z transportu rowerowego w mieście poddać subiektywnej ocenie każdego z jego użytkowników, niezależnie od tego, jak często nim jest - tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej. - Odbiorcami raportów są decydenci, którzy znajdą w nich odpowiedź od swoich mieszkańców, co udało im się zrealizować, by klimat dla jazdy na rowerze był dobry, a na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę. Taka informacja jest kluczem do prowadzenia szeroko pojętej polityki rowerowej, skupionej nie tylko na długości sieci dróg rowerowych, ale także na poziomie bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście.

Zdjęcie przedstawia mężczyznę w garniturze, trzymającego mikrofon i przemawiającego do publiczności. W tle widoczna jest ściana ozdobiona kolorowymi, geometrycznymi grafikami, co sugeruje, że zdjęcie zostało wykonane podczas oficjalnego spotkania lub konferencji.
Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W ubiegłej edycji, z 2022 roku, głos zabrało 13,3  tys. osób z 90 miejscowości, w tym - najwięcej - 2,5 tys. z Gdańska.

- Opinia mieszkanek i mieszkańców jest kluczowym narzędziem w kształtowaniu polityki rowerowej naszego miasta. Pomaga nam lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników rowerów i poprawić warunki dla wszystkich korzystających z tego środka transportu. Wspólnie tworzymy Gdańsk przyjazny dla wszystkich użytkowników dróg, a każdy dodatkowy głos pomoże nam kształtować politykę rowerową, która sprzyja bezpiecznemu i komfortowemu poruszaniu się po mieście - zachęca do uczestnictwa w Badaniu Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Gdańsk ma ambicje być miastem przyjaznym dla rowerzystów, a głosy mieszkańców są nieocenione, by osiągnąć ten cel. Dzięki nim możemy wspólnie budować bardziej ekologiczne, bezpieczne i dostępne miasto. Razem możemy sprawić, że Gdańsk będzie jeszcze lepszym miejscem do życia!

Zdjęcie przedstawia mężczyznę w garniturze stojącego przed licznikiem rowerowym w Gdańsku, który pokazuje liczbę przejazdów rowerowych dzisiaj i w danym roku. Na wyświetlaczu widnieje napis „Jazda rowerem się liczy!”, co wskazuje na promocję aktywności rowerowej w mieście.
Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa
Fot. Bartosz Bańka/www.gdansk.pl

Na czym polega Badanie Klimatu Rowerowego?

Wypełnienie kwestionariusza on-line zajmuje ok. 10 minut. Składa się on z 27 pytań podstawowych podzielonych na pięć obszarów tematycznych:

  • Wartościowanie korzystania z rowerów
  • Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
  • Rower i klimat ruchu drogowego
  • Komfort jazdy
  • Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem

Warto zwrócić uwagę na raczej nietypową skalę ocen. Najwyższa nota w badaniu wynosi 1, a najniższa - 6. Skalę zaimportowano wraz z całą metodologią Fahrradklima - Test, rozwijaną od 1998 roku i stosowaną m. in. w Niemczech, Francji, czy Szwecji. 

 

LINK DO BADANIA 

Czas na wypełnienie formularza upłynie 31 grudnia 2024 r.

Na grafice widzimy rysunkową postać osoby jadącej na rowerze, z koszykiem, w którym siedzi kot, a koła roweru są stylizowane na płomienie, co symbolizuje dynamikę i energię. Tekst obok informuje o możliwości wypełnienia ankiety w ramach Badania Klimatu Rowerowego 2024, zachęcając do udziału poprzez hasło Odpalamy! #BKR2024 .
Grafika promująca ogólnopolskie Badania Klimatu Rowerowego
mat. PUMA

Narodowa Strategia Rowerowa. Co Ty na to?

W kwestionariuszu są jeszcze pytania dodatkowe i metryczkowe, które pozwalają określić profil respondentów. Internauta wypełnia ankietę anonimowo, a system posiada zabezpieczenia przeciw wielokrotnemu wypełnianiu formularza.

W tym roku do podstawowej ankiety dołączono pytania o ocenę poziomu finansowania w rządowym programie wspierania zakupu rowerów elektrycznych w latach 2024-2029 i o to, czy Polska powinna mieć Narodową Strategię Rowerową.

- Polska jest jednym z dwóch krajów Unii Europejskiej, które nie rozpoczęły jeszcze prac nad krajową strategią. Wyniki ankiety chcemy przekazać władzom centralnym, by po pierwsze - pokazać, że najwyższy czas, by krajową politykę rowerową podnieść na wyższy poziom dyskusji i planowania, uwzględnieniają również głosy zebrane w Badaniach Klimatu Rowerowego, które są największymi badaniami opinii rowerzystów w Polsce - tłumaczy Rafał Glazik. - W Niemczech Badania od lat cieszą się wsparciem finansowym i promocyjnym odpowiednich ministerstw. PUMA realizuje je własnym sumptem. 

Zdjęcie przedstawia grupę rowerzystów jadących nowo wyasfaltowaną ścieżką rowerową w lesie, otoczoną zielonymi drzewami. Pogoda jest słoneczna, a rowerzyści wydają się cieszyć jazdą, co sugeruje relaksacyjną, rekreacyjną przejażdżkę w naturalnym otoczeniu.
Na rowerze w mieście mamy się czuć wygodnie i bezpiecznie - nz. najbardziej uczęszczana trasa rowerowa w Gdańsku, wzdłuż bulwaru nadmorskiego
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Gdańsk dwukrotnie najlepszy

Wyniki tegorocznego badania oraz raporty dla poszczególnych miast i gmin zostaną opublikowane w połowie 2025 roku. Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi prawdopodobnie podczas światowego kongresu rowerowego Velo-city, który w dniach 10 - 13 czerwca odbędzie się w Gdańsku.

Kongres rowerowy Velo-city: żegnaj Gandawo, za rok zapraszamy do Gdańska

Przypomnijmy rezultaty Gdańska z poprzednich edycji, odsyłając na stronę BKR po więcej szczegółów z raportów naszego miasta i pozostałych uczestników.

  • Zarówno w 2020, jak i w 2022 roku w kategorii miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców najlepszy wynik uzyskał Gdańsk: 2022 - ocena 3,06 (przy średniej krajowej 3,5); 2020 - 3,10.
  • W pytaniu z formularza o poziom “ogólnej przyjazności Twojego miasta dla transportu rowerowego” w 2022 r. Gdańsk otrzymał notę 2,66; nieco wyższą w 2020 - 2,38
  • Gdańsk nie miał sobie równych, jeżeli chodzi o frekwencję w grupie powyżej 200 tys. mieszkańców. Liczba prawidłowo wypełnionych ankiet wyniosła ponad 2,5 tys. Współczynnik wskazujący liczbę osób biorących udział w badaniu na każde 1000 mieszkańców wyniósł w 2022 r. 5,22;  w 2020 roku ten wynik kształtował się na poziomie 1,56.

Gdzie jest najlepszy klimat rowerowy w Polsce? Ponownie w Gdańsku

TV

Wieczór dla tramwaju widmo