Znów kręcimy kilometry dla Gdańska. Zbieraj ActiveCoiny - czekają super nagrody
Badania Klimatu Rowerowego - na czym polegają?
Badania Klimatu Rowerowego skierowane są do wszystkich miast i gmin, których włodarze wyrażą chęć udziału w tym przedsięwzięciu. W Polsce, organizowane w cyklu dwuletnim Badania odbędą się po raz trzeci, realizowane są za pomocą kwestionariusza on-line. Gdańsk od samego początku poddaje ocenie mieszkańców swój “klimat rowerowy”.
Badania organizuje stowarzyszenie samorządowe Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Zgłoszenia od gmin i miast przyjmowane są do 6 września, do tej pory zgłosiło się ponad 200 samorządów.
Co dają Badania Klimatu Rowerowego?
Owocem Badań jest Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom. Równie ważne - jeśli nie ważniejsze - są trafiające do samorządów raporty.
- Badanie ankietowe jest tak skonstruowane, by obiektywne warunki do korzystania z transportu rowerowego w mieście poddać subiektywnej ocenie każdego z jego użytkowników, niezależnie od tego, jak często nim jest - tłumaczy Rafał Glazik, sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej. - Odbiorcami raportów są decydenci, którzy znajdą w nich odpowiedź od swoich mieszkańców, co udało im się zrealizować, by klimat dla jazdy na rowerze był dobry, a na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę. Taka informacja jest kluczem do prowadzenia szeroko pojętej polityki rowerowej, skupionej nie tylko na długości sieci dróg rowerowych, ale także na poziomie bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście.
W ubiegłej edycji, z 2022 roku, głos zabrało 13,3 tys. osób z 90 miejscowości, w tym - najwięcej - 2,5 tys. z Gdańska.
- Opinia mieszkanek i mieszkańców jest kluczowym narzędziem w kształtowaniu polityki rowerowej naszego miasta. Pomaga nam lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników rowerów i poprawić warunki dla wszystkich korzystających z tego środka transportu. Wspólnie tworzymy Gdańsk przyjazny dla wszystkich użytkowników dróg, a każdy dodatkowy głos pomoże nam kształtować politykę rowerową, która sprzyja bezpiecznemu i komfortowemu poruszaniu się po mieście - zachęca do uczestnictwa w Badaniu Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Gdańsk ma ambicje być miastem przyjaznym dla rowerzystów, a głosy mieszkańców są nieocenione, by osiągnąć ten cel. Dzięki nim możemy wspólnie budować bardziej ekologiczne, bezpieczne i dostępne miasto. Razem możemy sprawić, że Gdańsk będzie jeszcze lepszym miejscem do życia!
Na czym polega Badanie Klimatu Rowerowego?
Wypełnienie kwestionariusza on-line zajmuje ok. 10 minut. Składa się on z 27 pytań podstawowych podzielonych na pięć obszarów tematycznych:
- Wartościowanie korzystania z rowerów
- Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
- Rower i klimat ruchu drogowego
- Komfort jazdy
- Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem
Warto zwrócić uwagę na raczej nietypową skalę ocen. Najwyższa nota w badaniu wynosi 1, a najniższa - 6. Skalę zaimportowano wraz z całą metodologią Fahrradklima - Test, rozwijaną od 1998 roku i stosowaną m. in. w Niemczech, Francji, czy Szwecji.
Czas na wypełnienie formularza upłynie 31 grudnia 2024 r.
Narodowa Strategia Rowerowa. Co Ty na to?
W kwestionariuszu są jeszcze pytania dodatkowe i metryczkowe, które pozwalają określić profil respondentów. Internauta wypełnia ankietę anonimowo, a system posiada zabezpieczenia przeciw wielokrotnemu wypełnianiu formularza.
W tym roku do podstawowej ankiety dołączono pytania o ocenę poziomu finansowania w rządowym programie wspierania zakupu rowerów elektrycznych w latach 2024-2029 i o to, czy Polska powinna mieć Narodową Strategię Rowerową.
- Polska jest jednym z dwóch krajów Unii Europejskiej, które nie rozpoczęły jeszcze prac nad krajową strategią. Wyniki ankiety chcemy przekazać władzom centralnym, by po pierwsze - pokazać, że najwyższy czas, by krajową politykę rowerową podnieść na wyższy poziom dyskusji i planowania, uwzględnieniają również głosy zebrane w Badaniach Klimatu Rowerowego, które są największymi badaniami opinii rowerzystów w Polsce - tłumaczy Rafał Glazik. - W Niemczech Badania od lat cieszą się wsparciem finansowym i promocyjnym odpowiednich ministerstw. PUMA realizuje je własnym sumptem.
Gdańsk dwukrotnie najlepszy
Wyniki tegorocznego badania oraz raporty dla poszczególnych miast i gmin zostaną opublikowane w połowie 2025 roku. Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi prawdopodobnie podczas światowego kongresu rowerowego Velo-city, który w dniach 10 - 13 czerwca odbędzie się w Gdańsku.
Kongres rowerowy Velo-city: żegnaj Gandawo, za rok zapraszamy do Gdańska
Przypomnijmy rezultaty Gdańska z poprzednich edycji, odsyłając na stronę BKR po więcej szczegółów z raportów naszego miasta i pozostałych uczestników.
- Zarówno w 2020, jak i w 2022 roku w kategorii miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców najlepszy wynik uzyskał Gdańsk: 2022 - ocena 3,06 (przy średniej krajowej 3,5); 2020 - 3,10.
- W pytaniu z formularza o poziom “ogólnej przyjazności Twojego miasta dla transportu rowerowego” w 2022 r. Gdańsk otrzymał notę 2,66; nieco wyższą w 2020 - 2,38
- Gdańsk nie miał sobie równych, jeżeli chodzi o frekwencję w grupie powyżej 200 tys. mieszkańców. Liczba prawidłowo wypełnionych ankiet wyniosła ponad 2,5 tys. Współczynnik wskazujący liczbę osób biorących udział w badaniu na każde 1000 mieszkańców wyniósł w 2022 r. 5,22; w 2020 roku ten wynik kształtował się na poziomie 1,56.
Gdzie jest najlepszy klimat rowerowy w Polsce? Ponownie w Gdańsku