„Sohjoa Baltic” to projekt w ramach, którego prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transporu publicznego. Takie pojazdy pojawiły się już w norweskim Kongsbergu, Helsinkach i Tallinie. W dniu 6 września do tego grona dołączył Gdańsk. Autonomiczny bus to pierwszy tak nowatorski eksperyment w transporcie publicznym w Polsce.
Nie potrzebuje kierowcy ani paliwa. Po Gdańsku jeździ już autonomiczny autobus
W Gdańsku autonomiczny bus jeździ codziennie, przez siedem dni w tygodniu, w godzinach 10.00-15.00 (zgodnie z rozkładem jazdy). Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do zoo, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem.
Linia ma numer 322, jest bezpłatna. Jeden przejazd trwa do 15 minut. Bus zabiera maksymalnie 12 osób. Pojazd porusza się po zaprogramowanej trasie. Na jego pokładzie jest operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej.
Obowiązują trzy przystanki o nazwach zaproponowanych przez Gdański Ogród Zoologiczny:
1. ZOO OLIWA (przy wejściu do zoo)
2. Woliera Kondora (pośredni przy parkingu samochodowym)
3. #CHOdoZOO (bliżej ul. Spacerowej)
Testy autonomicznego busa potrwają do 30 września. Mieszkańcy i użytkownicy mogą w tym czasie wypowiedzieć się na temat takich pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę.
Na jakie pytania trzeba odpowiedzieć? Wśród nich są m.in.:
- Czy zamierzasz skorzystać z możliwości przejazdu autonomicznym minibusem?
- Czy Twoim zdaniem wprowadzenie autonomicznych minibusów do gdańskiego transportu miejskiego jest potrzebne?
- Jakie są Twoim zdaniem najważniejsze wady i zalety elektrycznego autonomicznego minibusa? (do wyboru jest kilka odpowiedzi)
Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Firma dostarczyła do Gdańska dwa pojazdy EZ10 i zaprogramowała je do poruszania się po trasie. Wykonawca przeszkolił także trzech doświadczonych kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów (znajdują się w pojeździe podczas jazdy). Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
Więcej informacji o projekcie Sohjoa Baltic.