Autobus SOS w Gdańsku - historia
„Autobus SOS - pomoc” działa w Gdańsku od 2017 roku, zawsze w najtrudniejszym okresie: jesienią i zimą. Ta forma stanowi sprawdzone uzupełnienie oferty miasta dla osób w bezdomności, obejmującej m.in. schronienie, wsparcie finansowe, żywnościowe, rzeczowe oraz specjalistyczne i aktywizujące społecznie.
Kamień węgielny pod budowę schroniska dla bezdomnych mężczyzn w Przegalinie
Gorąca zupa, ciepła odzież, pomoc ratownika medycznego
Zadanie mobilnego wsparcia dla osób w bezdomności realizuje Towarzystwo Wspierania Potrzebujących „Przystań” na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapewnia pojazd na potrzeby inicjatywy.
Od 1 listopada do końca marca 2024 r. załoga autobusu SOS będzie zapewniała następujące wsparcie osobom doświadczającym bezdomności:
- ciepłą zupę i chleb,
- odzież na zmianę,
- podstawowe konsultacje medyczne zapewni ratownik medyczny,
- pracownik socjalny lub streetworker informować będą o dostępnej pomocy w mieście, starając się zmotywować potrzebujących do jej przyjęcia.
Gorąca zupa, kromka chleba i ciepłe słowo - załoga Autobusu SOS pomaga szósty sezon
Przystanki i godziny kursowania Autobusu SOS w Gdańsku
Kompleksowe wsparcie świadczone będzie codziennie podczas postojów pojazdu:
- ok. godz. 20.15 na pętli autobusowej przy stacji SKM na Przymorzu;
- ok. godz. 21.15 na parkingu między rynkiem a komisariatem przy ul. Białej we Wrzeszczu;
- ok. godz. 22.15 w zatoce autobusowej przy kinie „Krewetka” w Gdańsku;
- ostatni przystanek, ok. godz. 23.30, jest zlokalizowany przy noclegowni przy ul. Mostowej 1A. Autobus dowiezie tam osoby w bezdomności, chcące ogrzać się i przenocować w placówce.
- Dla osób w bezdomności jesień i zima to najtrudniejszy czas, słota i mróz bardzo doskwierają - mówi Robert Klimczak, kierownik Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności gdańskiego MOPR. - Dlatego niezmiennie apelujemy do mieszkanek i mieszkańców o społeczną wrażliwość i przekazywanie sygnałów o potrzebujących do nas lub do Straży Miejskiej czy Policji w Gdańsku. Służby współdziałają. Każde zgłoszenie sprawdzamy, a osoba potrzebująca otrzymuje ofertę wsparcia. Cieszymy się, jeśli ją przyjmie i pomoc jest skuteczna.
Gdzie zgłosić i jak informacje o osobie w kryzysie bezdomności
Zgłoszenia o osobach w bezdomności trzeba kierować do:
- Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR przy ul. Piekarniczej 16 w Gdańsku, tel.: 58 522 38 20 (pon., wt. i czw. w godz. 7.30 do 15.30, śr. w godz. 8.00 do 17.00, pt. w godz. 7.30 do 14.30),
- Straży Miejskiej w Gdańsku tel.: 986,
- Policji tel.: 112 (w przypadkach interwencyjnych).
Aplikacja Arrels
O lokalizacji potrzebujących można też powiadomić streetworkerów, posługując się aplikacją Arrels. Jest ona bezpłatna, można ją uaktywnić np. w smartfonie. Dzięki sygnałowi streetworker m.in. łatwiej dotrze z ofertą pomocy do osoby w bezdomności. W 2018 roku Arrels wprowadziło w mieście Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie. Aplikację można pobrać:
Aplikacja do pobrania na telefony z systemem Android
oprac. IB