Czym jest Audionomia 2022?
"Audionomia 2022” to zorganizowana po raz pierwszy Ogólnopolska Konferencja Reportażu Dźwiękowego. Do Gdańska przyjechało 120 uczestników - byli to reportażyści, podcasterzy, realizatorzy dźwięku oraz przedstawiciele różnych instytucji kultury. Wszystkich ich łączy na co dzień wspólna pasja - opowieść dźwiękowa. Na program imprezy składały się wykłady m.in. o unikalności języka audio w audycjach non-fiction, warsztaty i spotkania z twórcami, a także otwarta debata o przyszłości reportażu dźwiękowego.
Galeria Pinakoteka Design - nowa przestrzeń dla sztuki w Gdańsku
Audionomia Award
Jury w składzie: Małgorzata Żerwe – Przewodnicząca, Anna Dudzińska, Kinga Sygizman, Artur Giordano, Tomasz Man – po przeanalizowaniu dziesięciu finałowych prac, zakwalifikowało do ścisłego finału następujące audycje: „Challenger” – Agnieszki Szwajgier, „Las” – Piotra Pawlaka, „Mamo, to nie Twoja wina” – Michała Słobodziana, „Miłość na stand upie” – Agnieszki Loch, „To nie musi być smutna historia” – Joanny Sikory oraz „To ostatnie takie trio” – Mariusza Kamińskiego.
Nagrodę główną Audionomia Award otrzymał Piotr Pawlak za audycję “Las”. Jury podkreśliło, że:
„Las” to poruszający dokument naszego czasu opowiedziany w sposób nieprzekładalny na inny niż akustyczny język mediów. Znana z niezliczonej liczby przekazów medialnych sytuacja na granicy polsko-białoruskiej percypowana jest przez odbiorcę w zupełnie nowy sposób. Strzępy rozmów telefonicznych, dźwięki pozawerbalne i te z wnętrza ludzkiego ciała w zderzeniu z audiosferą lasu i odgłosami przeczesujących las pograniczników – pozwalają nam dotknąć sedna strachu, desperacji i beznadziei. Dzięki perfekcyjnemu wyzyskaniu możliwości dźwięku Autor maksymalnie zbliża nas do przybyszów, wyzwala nie tylko emocje, ale i empatię. To dzieło przełamujące stereotypy w podejściu do dźwiękowej nie-fikcji.
Nagrodę Audionomia Sound Design za artystyczne walory dźwiękowe związane z audialnością utworu i jego produkcją otrzymali ex aequo: Agnieszka Szwajgier za audycję „Chellenger” oraz Mariusz Kamiński za audycję „To ostatnie takie trio”. Jury zwróciło uwagę na dynamizm “Chellengera”, podkreślając brawurową realizację opowieści z pogranicza reportażu i słuchowiska. To dźwiękowy portret gangstera udowadniający, że rodzicielska miłość to najskuteczniejsze antidotum na zło. Z kolei w “To ostatnie takie trio” autor namalował dźwiękiem autentyczny obraz wiejskiej społeczności, pośród której rozgrywa się dramat pojedynczego człowieka. Mariusz Kamiński z uważnością i czułością przedstawia nam historię straty i codziennej walki o sens życia bohatera. Udowadnia, że mikrofon potrafi więcej niż kamera, a „najważniejsze, jest niewidoczne dla oczu”.
Pozaregulaminową Nagrodę Specjalną im. Krzysztofa Wyrzykowskiego, ufundowaną przez rodzinę reportażysty, dla twórcy reportażu społecznie zaangażowanego, w którym słychać bliskość z bohaterem otrzymała Joanna Sikora za audycję „To nie musi być smutna historia”.
O Konferencji Audionomia rozmawialiśmy też w programie "Tym żyje Gdańsk" na portalu gdansk.pl.
- Pomysłodawcą i organizatorem konferencji jest Fundacja Audionomia - mówiła Magdalena Świerczyńska-Dolot z Fundacji. - Chcemy zwrócić gatunkowi, właśnie reportażowi radiowemu, jego miejsce w świecie sztuki i kultury. Dziś świetnie wypromowany jest reportaż wideo, prasowy również, a na reportaż dźwiękowy przez lata nie było pomysłu, gdzie właściwie powinien się znaleźć.
Zobacz program "Tym żyje Gdańsk" z udziałem Magdaleną Świeczyńskiej-Dolot z Fundacji Audionomia:
na podst. audionomia.pl