Octopus 2023. Szef festiwalu o przyszłości kina: "Algorytmy uczą się bardzo szybko"
Pierwsze emocje związane z Octopusem 2023 już za nami. Ośmiornica działa i widać jak rośnie. Podczas szóstej edycji oferuje już blisko 100 filmów, do znanych formatów dołączyły nowe - oprócz m.in. filmów Konkursu Głównego, w którym Nagrodę Główną festiwalu przyznają widzowie, po raz pierwszy prezentowane są najlepsze filmy krótkometrażowe z całego świata (wybrane spośród ponad 300 tytułów), cykl kina gatunkowego dla dzieci, a w ramach Octopus Industry odbywają się wydarzenia dla ludzi z branży.
Zaczyna się Octopus Film Festival 2023. Na widzów czeka interesujący PROGRAM
Filmem otwarcia był pierwszy polski film postapokaliptyczny od czasów arcydzieł Piotra Szulkina - jak zapowiadali organizatorzy.
„W nich cała nadzieja” w reż. Piotra Biedronia, opowiada o relacji kobiety i robota w świecie zniszczonym przez globalne ocieplenie i wojny klimatyczne. W wielkim, pozbawionym nadziei świecie Ewa (Magdalena Wieczorek) zmaga się nie tylko z coraz gorszymi warunkami, ale też z samotnością. Pewnego dnia wchodzi w konflikt z maszyną, która do tej pory wiernie jej służyła. Gośćmi pokazu byli reżyser Piotr Biedroń i producentka Beata Pisula.
Rozpoczęcie festiwalu
Barbara Bouchet odebrała Atramentową Mackę
Podczas każdej edycji w programie znajdują się też retrospektywy twórców zapraszanych na festiwal. Wśród gości Octopusa znaleźli się już m.in. Sergio Martino, Richard Stanley, Marek Piestrak, Penelope Spheeris i Enzo G. Castellari, który rok temu odebrał po raz pierwszy w historii wydarzenia Atramentową Mackę - nagrodę za całokształt twórczości.
W środę 9 sierpnia Atramentową Mackę wręczono Barbarze Bouchet. To aktorka związana z kinem włoskim, które szczególnie cenią sobie obaj twórcy festiwalu - Krystian Kujda i Grzegorz Fortuna. Po obejrzeniu filmu „Kaliber 9” aktorka spotkała się z widzami.
- Jesteśmy obaj wielkimi entuzjastami włoskiego kina gatunkowego - mówi Krystian Kujda, dyrektor artystyczny festiwalu. - Była to jedna z niewielu, jeśli nie jedyna kinematografia narodowa, która starła się z amerykańską i starała się jej dorównać na polu kina gatunkowego. Włoscy twórcy, którymi inspiruje się wciąż Quentin Tarantino, kręcili filmy na całym świecie, zatrudniali wybitnych aktorów i reżyserów.
Dzień drugi i wręczenie nagrody
Octopus 2023 - “Czarny odwłok tarantuli” w czwartek
Kolejne spotkanie z Barbarą Bouchet i prezentacja jej filmu czeka festiwalową publiczność w czwartek, 10 sierpnia. Widzowie obejrzą “Czarny odwłok tarantuli” w reżyserii Paolo Cavara, z muzyką Ennio Morricone. Włosko francuski film miał premierę w roku 1971. Występują w nim m.in. Giancarlo Giannini, Barbara Bouchet i Barbara Bach.
Grzegorz Fortuna: - Gdy na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych sukces „Trylogii zwierzęcej” Daria Argenta otworzył drogę dla filmowych wersji gialli, włoskie kina wypełnili mordercy w czarnych, skórzanych rękawiczkach. Jednym z twórców, którzy skorzystali z popularności fenomenu, był Paolo Cavara – dekadę wcześniej reżyser zaszokował widzów jako współtwórca „Pieskiego świata” („Mondo cane”), czyli filmu dającego początek całemu podgatunkowi mondo. Jego „Czarny odwłok tarantuli” dzieli z filmami Argenta nie tylko efektowny, odzwierzęcy tytuł, ale też pomysł, by fabułę osnuć wokół serii bardzo wyjątkowych zbrodni. W tym przypadku morderca najpierw paraliżuje swoje ofiary (którymi są oczywiście piękne kobiety), a potem rozpruwa ich żołądki – na wzór tego, jak swoje pajęcze ofiary zabijają czarne osy. Giallo Cavary wyróżnia się jednak wyjątkowo upiorną, wgryzającą się w czaszkę ścieżką dźwiękową autorska Ennia Morriconego, dzięki której seans tego mrocznego thrillera staje się wyjątkowym doświadczeniem.
Octopus Film Festival - o wydarzeniu
Octopus Film Festival to największe święto kina gatunkowego w Polsce. Pierwsza edycja odbyła się w Gdańsku w 2018 roku. Organizatorzy mają ambicję prezentowania najlepszych i najbardziej oryginalnych filmów gatunkowych z całego świata. Na festiwalu ważna jest również celebracja filmowego seansu, stąd czasem zaskakującego miejsca emisji filmów, ponieważ są prezentowane w miejscach korespondujących z atmosferą i gatunkiem.