27. Festiwal Jazz Jantar - cztery dni i siedem różnych muzycznych perspektyw
Na zderzenie i swoisty paraliż wynikający z zalewu obrazów, również manipulowanych, które docierają do nas za pośrednictwem mediów, a potrzebą młodej sztuki do komunikowania się za pomocą podobnych narzędzi, zwraca uwagę kurator wystawy i profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Grzegorz Klaman: - Pojawiające się narzędzia sztucznej Inteligencji mają ogromny wpływ na proces kreacji i powstawania dzieła o rozmytym autorstwie i niejasnej definicji - zauważa Klaman. - Moc maszynowej kreacji rodzi pokusy manipulacji treściami i produkcją postprawd przesłaniających nam obraz realności(…) Dynamika i tempo przemian dyktuje postawę krytyczną jako możliwie efektywną i kompatybilną w dostępnym przyborniku, jaki oferuje Akademia.
Wystawa studentów ASP będzie więc okazją, aby przyjrzeć się sztuce nowych mediów, obserwować, jak młodzi twórcy jednocześnie poszukują nowych środków wyrazu i zadają pytania o sens i status artysty, a także o status dzieła w nowej rzeczywistości.
- Wystawa przekrojowo prezentuje wybrane prace powstałe w ramach programowych pracowni Katedry Intermediów I i II stopnia, różnorodność tematyczna i formalna postuluje budowanie osobowości artysty gotowego do "bycia-w-świecie", wielu obecności na wielu poziomach od lokalnej do globalnej - wyjaśnia Grzegorz Klaman. - Agnieszka Jelewska [od red.: medioznawczyni, kulturoznawczyni i teatrolożka, profesor UAM] powołując się na Sloterdijka [niemieckiego filozofa i kulturoznawcę] taką sytuację nazywa "pianą", a więc “formą biotechnologicznie generowanej mobilnej interakcji pomiędzy różnymi sferami, bańkami, które nie tyle oddzielają życia jako monady, ile krzyżują je poprzez membrany, interakcje, koegzystencję, zderzanie, transformowanie są one w ciągłym stanie skomunikowania.” Postulat symbiozy nauk i sztuki, wiedzy i intuicji włącza artystę i jego praktykę w rzeczywistość uodparniając go od nadmiernej zdystansowanej abstrakcji czystej formy. Postrzegamy akt twórczy jako splot odludzkiej aktywności, naturotechniki przekraczającej pęknięcie pomiędzy ludzkim i środowiskiem - dodaje kurator.
Wernisaż wystawy “Blackout” odbędzie się w sobotę, 16 marca 2024 r. o godz. 18. Wystawa będzie czynna do 14 kwietnia, codziennie w godz. 12-18 (z wyjątkiem poniedziałków). Organizatorem wystawy, która mieści się w Zbrojowni Sztuki (ul. Targ Węglowy 6) jest Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku, Katedra Intermediów.