• Start
  • Wiadomości
  • Apel o rezygnację z budowy parkingu kubaturowego pod Podwalem Staromiejskim

Apel o rezygnację z budowy parkingu kubaturowego pod Podwalem Staromiejskim

Miejscy aktywiści i Rada Dzielnicy Śródmieście zaapelowali do władz Gdańska o przemyślenie projektu budowy czterech parkingów kubaturowych w śródmieściu. Sugerują rezygnację z podziemnej inwestycji przy Podwalu Staromiejskim. Popierają budowę parkingów na Długich Ogrodach i Podwalu Przedmiejskim. Przedstawiciele Miasta tłumaczą, że inwestycja zanim się rozpocznie będzie bardzo dobrze przygotowana.
13.03.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Od lewej z tyłu: Tomasz Janiszewski (Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej), Tomasz Larczyński (Lepszy Gdańsk); Jarosław Paczos (FRAG); z przodu od l.: Karol Spieglanin (FRAG), prof. Jan Buczkowski z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Wojciech Rudnicki z Rady Dzielnicy Śródmieście
Od lewej z tyłu: Tomasz Janiszewski (Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej), Tomasz Larczyński (Lepszy Gdańsk); Jarosław Paczos (FRAG); z przodu od l.: Karol Spieglanin (FRAG), prof. Jan Buczkowski z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej oraz Wojciech Rudnicki z Rady Dzielnicy Śródmieście
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Przedstawiciele Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Lepszego Gdańska, Inicjatywy Miasto, Towarzystwa Przyrodniczo-Hydrologicznego oraz Rady Dzielnicy Śródmieście, 12 marca (wtorek) spotkali się z dziennikarzami pod pomnikiem “Tym co za polskość Gdańska”, pod którym powstać może jeden z czterech planowanych parkingów kubaturowych w Śródmieściu.

- Spotykamy się w tym miejscu, ponieważ nasze największe obiekcje budzi właśnie parking przy Podwalu Staromiejskim. Jesteśmy mu wszyscy absolutnie przeciwni - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Popieramy budowę parkingów przy Długich Ogrodach i Podwalu Przedmiejskim, a jeśli chodzi o Targ Węglowy, lokalizacja ta powinna przede wszystkim najpierw zostać przez władze miasta rzetelnie przeanalizowana pod względem wpływu na okoliczne zabytki, tak samo zresztą ta przy Podwalu Staromiejskim.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

Jeśli chodzi o parking przy Podwalu Staromiejskim, aktywiści i przedstawiciele Rady Dzielnicy Śródmieście obawiają się nie tylko wzrostu ruchu samochodowego na tej ulicy (parking ma mieć ponad 330 miejsc), ale także zwiększonego obciążenia Huciska, które - w połączeniu z parkingiem na 112 miejsc zaplanowanym przy Targu Węglowym, ich zdaniem mogłoby zostać “zatkane”.

 

Co z drzewami?

Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska: - Jako historyk mogę prawie zagwarantować, że inwestycja przy Podwalu Staromiejskim nie powstanie w zakładanej formie, czyli od pomnika, przy którym się znajdujemy aż do Baszty Jacek. Planując ją, nie przeprowadzono konsultacji z historykami i archeologami.

Historyk z Lepszego Gdańska przypomina, że w połowie długości planowanego tutaj parkingu (za ul. Grobla IV w stronę Baszty Jacek) pod ziemią znajdują się potężne barbakany rozebranej w XIX wieku bramy w północnym ciągu fortyfikacyjnym Głównego Miasta.

Przeciwnicy parkingu przy Podwalu Staromiejskim uważają, że mimo podpisania w październiku 2018 r. umowy z partnerem prywatnym - firmą Immo Park Gdańsk, władze powinny się z niej wycofać.

- Kary za częściowe zerwanie umowy z partnerem projektu będą ułamkiem tego, co trzeba będzie wydać na rekompensatę, gdy prace zostaną wstrzymane, bo okaże się, że odsłonięty zostanie bardzo wartościowy zabytek - uważa Tomasz Larczyński.

Społecznicy obawiają się także o los drzew rosnących na zieleńcu przy Podwalu Staromiejskim, które w przypadku realizacji inwestycji miałyby zostać wycięte.

- To będzie nieodwracalna zmiana dla tego rekreacyjnego terenu - zaznacza Karol Spieglanin.

 

Tak wygląda `zielona część` Podwala Staromiejskiego dziś, z opakatowanymi przez społeczników drzewami
Tak wygląda `zielona część` Podwala Staromiejskiego dziś, z opakatowanymi przez społeczników drzewami
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Parking przy Długich Ogrodach powinien być większy

Wojciech Rudnicki z Rady Dzielnicy Śródmieście uważa, że przed podpisaniem umowy z inwestorem miasto powinno przeprowadzić konsultacje społeczne: - Nikt nas nie pytał, czy chcemy parkingu. Władze Gdańska od lat deklarują wyprowadzenie ruchu samochodowego ze ścisłego centrum, by miasto było bardziej przyjazne dla mieszkańców. Budowa parkingu w tym miejscu przeczy tej polityce.

Co ciekawe, jeśli chodzi o parking naziemny na blisko 500 miejsc planowany przy Długich Ogrodach, przeciwnicy realizacji inwestycji przy Podwalu chcieliby go powiększyć.

Jarosław Paczos z FRAG: - Tam widzimy więcej przestrzeni dla samochodów, tymczasem pierwsza koncepcja przedstawiona dla Długich Ogrodów to trzypiętrowy “naleśnik”, zupełnie nie pasujący do sześciokondygnacyjnej pierzei powstającej obecnie przy tej ulicy. Apelujemy do inwestora i miasta: postawcie tam większy parking, z lokalami usługowymi na parterze i elewacją przystającą do rangi miejsca i otoczenia.

 

Długie Ogrody - tutaj przeciwnicy parkingu przy Podwalu Staromiejskim widzieli by więcej miejsca dla samochodów - w większym niż planowany parking naziemnym
Długie Ogrody - tutaj przeciwnicy parkingu przy Podwalu Staromiejskim widzieli by więcej miejsca dla samochodów - w większym niż planowany parking naziemnym
Maciej Kosycarz/KFP

 

Za wcześnie na obawy

Gdańscy urzędnicy informują, że kształt inwestycji nie jest jeszcze przesądzony i zanim się rozpocznie dojdzie do odpowiednich ekspertyz:  

- Zarówno miasto jak inwestor doskonale zdają sobie sprawę z wyzwań jakie wiążą się z prowadzeniem inwestycji na terenie historycznego Śródmieścia. Obawy jakie są zgłaszane odnośnie możliwości podniesienia się wód gruntowych czy wpływu inwestycji na otoczenie były przedmiotem rozmów już na etapie negocjacji z potencjalnymi partnerami - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Miasta Gdańska. - Cały czas mówimy tu o potencjalnych ryzykach, na chwilę obecną trudno jest mówić o ich realności. Nikt nie bierze pod uwagę realizacji inwestycji w warunkach nierealnych.

Jędrzej Sieliwończyk podkreśla, że inwestor wybrany przez miasto jest firmą o dużym doświadczeniu w realizacji prac budowlanych, także w trudnych obszarach śródmiejskich i historycznych, inwestycja będzie poprzedzona wszystkimi niezbędnymi badaniami, a projekt parkingu będzie uwzględniał wszystkie uwarunkowania wskazane zarówno przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, jak i wszelkie służby nadzorujące jej realizację.

Miejscy urzędnicy tłumaczą, że powstanie parkingów wpisuje się w politykę uwalniana przestrzeni miejskich dla pieszych, ponieważ po ich powstaniu zlikwidowane zostaną miejsca naziemne dla przejezdnych (pozostaną tylko te dla mieszkańców).

Jeśli chodzi o lokalizację przy Podwalu Staromiejskim, poza przeprowadzoną po inwestycji likwidacją naziemnych miejsc parkingowych, ograniczeniu ulec ma także ruch samochodowy powodowany przez kierowców krążących wokół domów w oczekiwaniu na zwolnienie miejsc parkingowych. Wszystkie parkingi mają zostać podłączone do systemu TRISTAR i przekazywać kierowcom informacje o stopniu ich zajętości.




TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Światowa, a może kosmiczna stolica bursztynu?