Amberif Spring 2024 rozpoczęte! "W Gdańsku krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe"

Ponad 250 wystawców z 14 krajów, uczestniczy w rozpoczętych w czwartek, 21 marca, w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym na Letnicy targach Amberif Spring. To największe na świecie wydarzenie wystawiennicze poświęcone bursztynowi. - To w Gdańsku krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe - podkreślił Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska. Podczas inauguracji 33. edycji targów Amberif zaprezentowano projekt strategii miasta “Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu” do roku 2033.  
21.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
To zdjęcie przedstawia mężczyznę oglądającego różne naszyjniki z bursztynu w sklepie lub na straganie. Wydaje się, że mężczyzna trzyma kilka naszyjników w rękach, rozważając prawdopodobnie ich zakup. Stoi on przed długą ścianą pełną zawieszonych, różnokolorowych bursztynowych naszyjników, które prezentują się bardzo efektownie. W tle widzimy inne osoby, które również przeglądają oferowane przedmioty. Atmosfera miejsca jest zatłoczona i targowa, a oświetlenie podkreśla złotawe odcienie bursztynu
Targi Amberif Spring 2024 potrwają do soboty, 23 marca
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Ile podmiotów z Pomorza jest na targach Amberif?

W powitalnym wystąpieniu Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów SA., podkreślił, że Amberif ze swoją długą, 33-letnią historią jest niejako wpisane w DNA spółki, która obchodzi w tym roku 35. rocznicę powstania.  
 
- Amberif to prawdziwe święto branży jubilerskiej, gdzie w sercu oczywiście jest bursztyn, ale także złoto, srebro, kamienie szlachetne oraz specjalistyczne oprzyrządowanie dla pracowni. To więc platforma, która łączy cały świat bursztynu. Na targach tworzą się nowe relacje biznesowe - mówił Paweł Orłowski.  

Jerzy Owsiak Honorowym Obywatelem Gdańska: "Jeśli będziemy się wspierać, pokonamy każdy problem"

O wyjątkowości tegorocznego Amberif wspomniał Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych.
 
- To ponad 250 wystawców z 14 krajów. I co nas najbardziej cieszy to 80 wystawców, którzy pochodzą z Pomorza. To pokazuje właśnie jaką siłą dysponujemy, jeżeli chodzi o ten segment gospodarki. Amberif jest największą tego typu imprezą wystawienniczą, jeżeli chodzi o bursztyn, na całym świecie. Nie wyobrażam sobie, żeby ta impreza odbywała się w innym mieście niż właśnie Gdańsk. To Gdańsk jest światową stolicą bursztynu. Tu krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe - powiedział Piotr Kryszewski.  
Na zdjęciu widzimy trzy osoby w środku jasno oświetlonego sklepu lub stoiska targowego z biżuterią. Kobieta po lewej stronie zdjęcia, ubrana na czarno z białym akcentem, wydaje się być zainteresowana bursztynami wyłożonymi w płaskim pudełku przed nią. Pośrodku jest mężczyzna w jasnym kolorze marynarki, patrzący na wyświetlacz telefonu komórkowego. Po prawej stronie kobieta w wzorzystym ubraniu, z plecakiem i blond warkoczem, przygląda się czemuś, co trzyma w rękach. Cała scena jest częścią większego wydarzenia handlowego, co wskazują tłumy w tle i zróżnicowane stoiska z towarami. Zdjęcie emanuje atmosferą zakupów i zainteresowania prezentowanymi produktami.
W Międzynarodowych Targach Bursztynu i Biżuterii Amberif bierze udział ponad 250 wystawców z 14 krajów, z Europy, Afryki i Azji, z czego 80 pochodzi z Pomorza
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Kto uczestniczy w targach Amberif?

W targach Amberif uczestniczą wystawcy reprezentujący trzy kontynenty: Europę, Afrykę i Azję. Pochodzą z:
 
  • Polski
  • Algierii
  • Belgii
  • Czech
  • Danii
  • Estonii
  • Finlandii
  • Indii
  • Litwy
  • Łotwy
  • Niemiec
  • Senegalu
  • Ukrainy
  • Włoch
W Amberif Spring uczestniczy także kilka tysięcy gości branżowych z całego świata, m.in. z Chin i Bahrajnu
To zdjęcie pokazuje grupę osób przeglądających i kupujących biżuterię na stoisku z napisem „Polish Pride! Genuine Baltic Amber European Quality”. Ściany stoiska są wyłożone licznymi wystawami z biżuterią, głównie zawieszonymi naszyjnikami i innymi ozdobami. Osoby na zdjęciu wydają się być zainteresowane produktami; niektóre z nich schylają się, by przyjrzeć się biżuterii bliżej, inne rozmawiają lub oglądają eksponaty. Dominujące kolory biżuterii to złoty i bursztynowy, co sugeruje, że specjalizacją tego stoiska jest bursztyn bałtycki. Stoisko jest dobrze oświetlone, co podkreśla piękno wystawianych przedmiotów
Amberif Spring 2024 adresowane jest wyłącznie do środowiska branżowego
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Jaki jest program targów Amberif?

W halach AmberExpo na Letnicy znaleźć można także strefy Start-Up i Projektantów, gdzie prezentowane są projekty młodych debiutantów i premierowe kolekcje uznanych polskich twórców. Nowością wiosennej edycji jest Strefa Sztuki, gdzie znajduje się aż 10 wystaw:
 
  • Amber& Pearls" – org. Wydział Wzornictwa, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • ,,W bursztynowym kadrze" – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
  • „A w sercu ciągle maj” – wystawa prac Andrzeja Jacyszyna i Wojciecha Rygało
  • „Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej Prezentacje” – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
  • Amber Trip Jewellery Competition „Inclusive” org. Amber Trip International Baltic Jewellery Show
  • „Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Jakość” – org. Galeria Sztuki w Legnicy
  • Wystawa ,,Cenecka 93/23 – 30 lat pracy twórczej" - wystawa prac Doroty Ceneckiej
  • Wystawa prac Magdaleny Szadkowskiej - org. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników
  • Tribute to FashionSymphony - fotografie Kingi Gełdon-Czech
  • Ada&As - prace nagrodzone w konkursach Amberif Design Award i Amberif Selection
Zdjęcie przedstawia przestrzeń targową z wieloma stoiskami oferującymi biżuterię. Widok jest z góry, co pozwala na uchwycenie ogólnego układu przestrzennego i rozmieszczenia stoisk. Stoiska są zorganizowane w regularne rzędy, a każde z nich jest wyraźnie oświetlone, co przyciąga uwagę do wyeksponowanych produktów. W centralnej części zdjęcia wyróżnia się stoisko z napisem "AMBERMOZAIXA", które specjalizuje się w bursztynie, co sugeruje, że może to być targ biżuterii bursztynowej lub targi specjalistyczne związane z bursztynem. Osoby odwiedzające targi przemieszczają się między stoiskami i przyglądają się produktom. Cała scena tętni życiem handlowym i aktywnością kupiecką
W tym roku czeka nas jeszcze jesienna edycja Amberif, która wyjątkowo odbędzie się w dniach 29-31 sierpnia
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
W programie targów są też liczne prezentacje, szkolenia i wykłady. Wystawcy i goście mogą wysłuchać branżowych prelekcji, a także wziąć udział w szkoleniach z zakresu e-commerce, narzędzi cyfrowych i fotografii biżuterii.
 
Targi to także wydarzenia towarzyszące, w tym Amberif Vibes - spotkanie wystawców połączone z ceremonią rozdania nagród Amberif Design Award i Amberif Selection, a także pokazem mody i biżuterii reżyserowanym przez Macieja Majznera. Miejsce eventu to Foodhall Montownia.

Wybory samorządowe 7 kwietnia. Poznaj wszystkich kandydatów do Rady Miasta

Amberif Design Award to konkurs promujący bałtycki bursztyn jako interesujący środek artystycznej ekspresji. Każda edycja – w tym roku konkurs odbywa się po raz 27. - przyciąga artystów z wielu stron świata. W tym roku organizatorzy otrzymali aż 925 zgłoszeń od 229 autorów z 32 krajów. 
Na zdjęciu widoczna jest grupa osób uczestniczących w ceremonii, prawdopodobnie otwarcia lub specjalnego wydarzenia. Mężczyzna i kobieta w środku wspólnie uderzają w dzwon, co jest tradycyjnym gestem symbolicznie rozpoczynającym lub uświetniającym ważne wydarzenia. Mężczyzna po lewej stronie, ubrany w ciemny garnitur, wydaje się być w dobrym nastroju i może być częścią organizacji lub ważnym gościem. Mężczyzna w środku, także w garniturze, współdziała z kobietą w czerwonej marynarce w ceremonii dzwonienia
Tradycyjne uderzenie w dzwon na otwarcie targów. Od lewej: Paweł Orłowski - wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo, Xiaodong Fan - konsul generalny Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku, Piotr Kryszewski - zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych, Beata Rutkiewicz - wojewoda pomorska
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Wiosenna edycja wydarzenia przeznaczona jest dla branży (z wyjątkiem ogólnodostępnej Amberif Vibes), dlatego uczestniczą w niej tylko osoby zaproszone oraz wystawcy. Amberif otwarte dla publiczności, gdzie można dokonywać zakupów detalicznych, odbywa się tradycyjnie jesienią. W tym roku odsłona jesienna targów odbędzie się nietypowo w dniach 29-31 sierpnia

Jaka jest idea strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu”?

Po ceremonii otwarcia Amberif Spring zaprezentowano strategię “Gdańsk światowa stolica bursztynu” na lata 2023 - 2033.
Na zdjęciu widzimy dwóch mężczyzn w momentach wręczenia nagrody lub wyróżnienia. Młodszy mężczyzna w garniturze i okularach uśmiecha się i podaje starszemu mężczyźnie w jasnym swetrze i marynarce pudełko z wyróżnieniem, które wygląda na medal lub insygnium. Starszy mężczyzna wydaje się być wzruszony lub zaskoczony, a jednocześnie doceniający moment, patrzy na młodszego mężczyznę z szacunkiem lub wdzięcznością. Oba są ubrane elegancko, co sugeruje formalność wydarzenia. W tle jest wyświetlacz z napisem, który może wskazywać na miejsce lub temat ceremonii.
Podczas ceremonii otwarcia targów z rąk Piotra Kryszewskiego, zastępcy prezydenta Gdańska, Medal Prezydenta Miasta Gdańska za zasługi w promocji Gdańska jako światowej stolicy bursztynu, otrzymał Ryszard Uliński, prezes zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, który ma za sobą już 60 lat pracy w branży bursztynniczej
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
W ramach prac nad tym dokumentem w okresie od września do grudnia 2022 r. zorganizowano trzy warsztaty robocze. Kompleksowa strategia została kierunkowo zatwierdzona przez Kolegium Prezydenckie 22 sierpnia 2023 r.

Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie

W przygotowanie strategii, pod kierownictwem Międzynarodowych Targów Gdańskich SA., zaangażowane było szerokie grono ekspertów: badaczy trendów z Infuture Institut Natalii Hatalskiej, przedstawicieli branży bursztynniczej, środowisk naukowych i akademickich oraz przedstawicieli miasta Gdańsk. 
Zdjęcie to infografika lub prezentacja, która przedstawia strategię pozycjonowania miasta Gdańska jako „Światowej Stolicy Bursztynu”. Infografika jest podzielona na kilka sekcji. W lewej kolumnie, pod nagłówkiem „FUNKCJE MIASTA”, wymienione są takie działania jak „Wtapianie w tkankę miasta”, „Angażowanie społeczności” i „Aktywacja środowiska”, które są powtórzone dla różnych aspektów planu.
 
mat. MTG SA.
 
- Bursztyn jest marką Gdańska. Miasto chce się pozycjonować jako światowa stolica designu w biżuterii wykonywanej z bursztynu. To nie będzie jedna z wielu strategii, jak to w Polsce bywa, którą z czasem odłoży się na półkę. Musimy się jednak nastawić na długoterminowy proces, sukces na pewno nie przyjdzie szybko - wyjaśnił Paweł Orłowski, wiceprezes MTG. 

Czas na wymianę starych pieców węglowych. Dofinansowanie czeka, nawet 100 procent

Celem tego dokumentu jest wskazanie priorytetowych kierunków rozwoju projektu oraz identyfikacja kluczowych szans dla zapewnienia dynamicznego rozwoju branży bursztyniczej w Gdańsku oraz samego projektu. Istotną częścią opracowania jest również identyfikacja kluczowych wyzwań jakim będzie musiał sprostać projekt w tej perspektywie.
Kluczową kompetencją Gdańska, na której budowany jest projekt Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu jest koncentracja na tym obszarze firm, organizacji i instytucji powiązanych z bursztynem. Dzięki swojej specjalizacji, Gdańsk posiada unikalną szansę na rozwój, umacnianie swojej pozycji na rynku międzynarodowym oraz przyciąganie inwestorów, projektantów i turystów
Strategia zakłada m.in. większą integrację podmiotów działających w branży bursztynniczej, takich jak producenci, projektanci, naukowcy czy artyści. 
To grafika zawierająca pięć kluczowych obszarów strategicznych kierunków rozwoju związanych z branżą bursztynu, prawdopodobnie w kontekście miasta Gdańska. U góry po lewej stronie znajduje się zdjęcie nietypowej biżuterii z bursztynem, a po prawej strony - zbliżenie na bursztyn, w którym widać zatopione inkluzje. Pięć okręgów na dole grafiki reprezentuje poszczególne kierunki rozwoju, które są następujące: Rozwój designu (symbolizowany przez ikonę, która wygląda jak ręka trzymająca gwiazdę). Kreowanie wizerunku i spójna komunikacja marketingowa (symbolizowana przez ikonę parasolki w okręgu). Promocja marki w kraju i za granicą (przedstawiona jako ikona dymków rozmowy i ołówka). Organizacja Gdańsk Jewellery Week (ikona z notatnikiem i gwiazdką). Nauka i edukacja – popularyzacja wiedzy o Gdańsku i bursztynie (przedstawiona jako ikona drzewa połączonego z mózgiem).
 
mat. MTG SA
 
Projekt przewiduje również wspieranie inicjatyw związanych z rozwojem biznesu, takich jak organizacja targów, wystaw  i spotkań biznesowych dla producentów i projektantów biżuterii bursztynowej oraz nawiązywanie współpracy z innymi sektorami rynku. 

Pięć priorytetów w strategii 

W związku z powyższym w ramach projektu zidentyfikowano pięć współistniejących i wspierających się filarów rozwoju, które mają zapewnić dalszy rozwój branży bursztynniczej w Gdańsku i regionie. Są to: 
 
  • Rozwój designu
  • Kreowanie wizerunku i spójna strategia marketingowa
  • Promocja marki Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu w kraju i zagranicą
  • Organizacja wydarzenia o charakterze festiwalowym - Gdańsk Jewellery Week
  • Nauka i edukacja – popularyzacja wiedzy o Gdańsku i bursztynie 

780 mln złotych dla metropolii. Jakie inwestycje powstaną z unijnych funduszy?

W strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” zawarto kilka analiz dotyczących rynku biżuterii na całym świecie.  
 
Pod kątem destynacji należy zwrócić uwagę na fakt, że udział regionu Azji i Pacyfiku w wartości łącznego rynku biżuterii wyniósł w 2022 roku59,5%. Wynika to głównie z rosnącego popytu na biżuterię ze strony takich krajów jak Chiny i Indie, które charakteryzują się gęstym zaludnieniem, szybko rozwijającą się gospodarką i wzrostem siły nabywczej ludności. 
Poszukując potencjalnych kierunków dalszego rozwoju nie sposób pominąć jednego z największych rynków biżuterii na świecie, czyli wartego w 2020 roku 62,3 miliarda USD rynku USA
Według autorów strategii, kolejnym interesującym obszarem w zakresie potencjalnej ekspansji geograficznej mogą być kraje arabskie: Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, w których biżuteria ma duże znaczenie zarówno pod względem kulturowym, jak i społecznym.
 
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z PIERWSZEGO DNIA TARGÓW AMBERIF SPRING 2024:
 


 
W 2024 r. główny nacisk w realizacji strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” będzie położony na kampanię marketingową.
 

TV

Nowe auta dla Straży Miejskiej