Kampania jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i zarządców nieruchomości. Mieszkańcy często gromadzą przy altanie śmietnikowej odpady, które nie powinny się tam znaleźć, przekonani, że postępują prawidłowo. W ramach edukowania gdańszczanek i gdańszczan jak prawidłowo pozbywać się starych mebli, odpadów poremontowych czy elektrośmieci zaplanowany został szereg działań, w tym przygotowane zostały tablice informacyjne na altany śmietnikowe z instrukcją w zakresie prawidłowego postępowania. Plansze mają także zachęcać do korzystania z PSZOK czy usług odbioru elektroodpadów. Tablice zostaną zamontowane na każdej altanie śmietnikowej obok tablicy z instrukcją właściwej segregacji.
- Tablice montowane są już na gdańskich altanach przez spółki Gdańskie Usługi Komunalne i SUEZ Północ. Zachęcamy wszystkich właścicieli i zarządców nieruchomości wielorodzinnych do umożliwienia takiego montażu, a w przypadku większego zapotrzebowania, do zgłaszania się do Wydziału Gospodarki Komunalnej po dodatkowe egzemplarze - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Nowe usługi – większy komfort dla mieszkańców
W Gdańsku od stycznia 2021 Gdańskie Usługi Komunalne odbierają od mieszkańców elektroodpady – prosto spod drzwi. W różnych punktach miasta pojawiły się także pojemniki na drobne elektroodpady.
- Poszerzanie wiedzy i zmiana nawyków w tym zakresie są niezwykle ważne. Dziś bywa, że mieszkaniec jest przekonany, że wystawiając starą lodówkę przy altanie postępuje prawidłowo i zostanie ona odebrana przez służby. A jednocześnie nie ma świadomości, że może ten sprzęt wygodnie i bezpiecznie oddać, zamawiając kurs miejskiej ekipy bezpłatnie odbierającej go wprost z jego domu - dodaje Piotr Grzelak.
Edukacja wsparciem dla mieszkańców
Działania edukacyjne związane z tematem kampanii będą prowadzone na fb Czyste Miasto Gdańsk, poprzez wspomniane już plansze informacyjne. Planowany jest także pilotażowy program dyżurów edukacyjnych przy altanach śmietnikowych, w ramach, których mieszkańcy wyrzucający odpady będą edukowani przez przeszkolone w tym zakresie osoby.
- Budowanie kompetencji społecznej w tym zakresie to proces długofalowy, który wpłynie na bezpieczeństwo środowiska i mieszkańców, a ponadto na estetykę naszego najbliższego otoczenia. Stale pracujemy nad rozwiązaniami, które pomogą mieszkańcom w prawidłowym postępowaniu. W tym celu konsultujemy się też regularnie z zarządcami nieruchomości, spółkami miejskimi i innymi uczestnikami systemu gospodarki odpadami. Obecnie testujemy między innymi naklejki informacyjne na niewłaściwe odpady pozostawione przy altanach - wyjaśnia Olga Goitowska, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
(kliknij w grafikę, aby powiększyć)
Jak podkreślają organizatorzy kampanii, istotnym jej elementem będzie również podnoszenie poziomu wiedzy o formalno-prawnym podziale obowiązków, odpowiedzialności przy gromadzeniu i odbiorze odpadów pomiędzy gminą, właścicielem lub zarządcą nieruchomości, a samymi mieszkańcami. Dla tych ostatnich niesie to praktyczne skutki. Przykładowo świadomość do kogo się zwrócić o interwencję w przypadku zalegających przy altanie, najczęściej porozrzucanych już, odpadów remontowych. Kampania #gdanskiealtany w kilku odsłonach potrwa do jesieni bieżącego roku.
„Słownik segregacji”. Znakomity przewodnik o tym, jak segregować, co i gdzie wyrzucać