Actus Humanus do niedzieli w Gdańsku. Zobacz zdjęcia z inauguracji, poznaj program festiwalu

Największy festiwal muzyki dawnej w Polsce i jedna z najważniejszych tego rodzaju imprez w Europie tradycyjnie odbywa się w Gdańsku w okresie przedświątecznym. W nastrój refleksji i zadumy wielkanocnej wprowadzają nas artyści m.in z Polski, Francji i Szwajcarii. Środowa inauguracja w kościele św. Jana już za nami, ale festiwal trwa do wielkanocnej niedzieli, 17 kwietnia. Bilety na część koncertów jeszcze są dostępne. Zobacz zdjęcia z otwarcia tegorocznej edycji festiwalu.
14.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Czworo młodych ludzi w trakcie wykonywania muzyki. Dwoje gra na skrzypcach, dwie inne osoby na instrumentach dętych (fagot, flet prosty). Panuje półmrok, wokół są płomyki świec
Francuski zespół wokalno-instrumentalny muzyki dawnej Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a na uroczystą inaugurację festiwalu wykonał program „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera. Wszystko przy świecach, w skupieniu, jakiego wymaga muzyka sprzed stuleci. Centrum św. Jana było wypełnione gdańską publicznością
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Podczas tegorocznej wiosennej edycji festiwalu Actus Humanus Resurrectio - największego festiwalu muzyki dawnej w Polsce i jednej z najważniejszych tego rodzaju imprez w Europie - jak zawsze publiczność ma okazję, by usłyszeć najwybitniejszych artystów polskiej i zagranicznej sceny muzyki dawnej. 

Festiwal zaczął się w środę (13 kwietnia) koncertem pieśni wielkopostnych. Wykonał je Adam Strug, który pieśni nabożnych uczył się od swojej babki - córki wiejskiego śpiewaka. Artysta poznał dzięki temu repertuar i maniery wykonawcze sprzed I wojny światowej. Potem zamieszkał w Warszawie, ale już jako dorosły człowiek powrócił na wieś, gdzie osiem lat śpiewał ze swoim mistrzem Wincentym Nasiadko. Od ponad trzech dekad działa jako śpiewak, autor tekstów i kompozytor, prowadzi zespół Monodia Polska. Ten koncert odbył się o godz. 17:30 w Ratuszu Staromiejskim, z towarzyszeniem Hipolita Woźniaka na lirze korbowej.

Uroczysta inauguracja festiwalu odbyła się w środę, o godzinie 20:00. W Centrum św. Jana wystąpił Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a. Francuski zespół wokalno-instrumentalny muzyki dawnej, założony z inicjatywy wspomnianego dyrygenta w 1998 roku, wraz z solistami (Cyril Auvity, Nicolas Scott, Virgile Ancely) wykonał program „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera.

Słowo wstępu - dla podkreślenia rangi festiwalu - wygłosiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

 

ZOBACZ FOTOGALERIĘ Z INAUGURACYJNEGO KONCERTU W CENTRUM ŚW. JANA

 

Drugi dzień wiosennej edycji Actus Humanus, czwartek, 14 kwietnia, zaplanowano pod znakiem kompozycji Johanna Sebastiana Bacha i Carla Philippa Emanuela Bacha w wykonaniu Agnieszki Gorajskiej. Jako uzupełnienie programu recitalu fletowego przygotowano „Recercada primera” ze zbioru „Trattado de Glosas” Diego Ortiza, najważniejszego kompozytora hiszpańskiego renesansu. Ten zbiór wydany w Rzymie w 1553 roku jest pierwszym źródłem muzyki instrumentalnej z Półwyspu Iberyjskiego. Koncert zaplanowano na godz. 17:30 w Ratuszu Głównego Miasta.

Gwiazda wtorkowego wieczoru to The Tallis Scholars - angielski ansambl muzyki dawnej, założony przez Petera Phillipsa w 1973 roku. Na przestrzeni lat zespół ten zyskał renomę wśród grup wykonawstwa historycznego, a zdobywając „Gramophone Award” w 1987 roku potwierdził swoją pozycję jako jednej z czołowych formacji wykonujących renesansową wokalną muzykę sakralną. Koncert zaplanowano na godz. 20:00 w Dworze Artusa pod przewodnictwem dyrygenta Petera Phillipsa; w programie kompozycje jednego z najwybitniejszych hiszpańskich kompozytorów przełomu XVI/XVII wieku - Tomása Luisa de Victorii.

 

William Christie to dyrygent i klawesynista, twórca zespołu Les Arts Florissants, i najważniejszy propagator i interpretator muzyki francuskiego baroku
William Christie to dyrygent i klawesynista, twórca zespołu Les Arts Florissants, i najważniejszy propagator i interpretator muzyki francuskiego baroku
mat. organizatora

W piątek, 15 kwietnia, o godzinie 17:30 w Ratuszu Głównego Miasta wystąpi Agnieszka Budzińska-Benett. Na program jej gdańskiego koncertu złożą się lamenty pisane przez kobiety, lub z kobiecej perspektywy. Te klasztorne reprezentować będą: litania z klasztoru augustianek na Majorce, śpiewana niegdyś przy ciele zmarłej siostry, pieśń anonimowego minnesingera, w której nowicjuszka żegna się ze światem i przyodziewa mnisi welon, oraz włoski planctus monialis, opisujący rozterki młodej mniszki. Z kolei śmierć Bolesława Chrobrego opłakuje, z wykorzystaniem fragmentu kroniki Galla Anonima, upersonifikowana Polska - wdowa, wzywająca „ludzi wszelkiego wieku, płci i stanu” do powszechnej żałoby po królu. Usłyszymy także lamenty chrześcijańskie: dialog Matki Bożej z Krzyżem, autorstwa Filipa Kanclerza i lament maryjny „O filii ecclesie” w wariancie przechowywanym w Innsbrucku oraz lament pogański - fragmenty pierwszej Pieśni o Gudrun, która opłakuje swojego męża, Sigurda.

O godzinie 20:00 zabrzmi „Leçons de Ténèbres” Françoisa Couperina, czyli muzyczna oprawa części nabożeństwa Triduum Paschalnego. Były one w barokowej Francji prawdziwym fenomenem - wykonywały je najświetniejsze śpiewaczki, a całość Ciemnych Jutrzni zyskała z czasem teatralizowaną oprawę. Nabożeństwa cieszyły się ogromną popularnością słuchaczy spragnionych nie tylko doznań religijnych, lecz także czysto zmysłowych wrażeń muzycznych tak bliskich operze. Ducha epoki przypomni Les Arts Florissants - zespół, którego nazwa wywodzi się z tytułu krótkiej opery Marc-Antoine’a Charpentiera, założony w 1979 roku przez francusko-amerykańskiego klawesynistę i dyrygenta Williama Christie, wykonujący muzykę barokową na instrumentach dawnych. Koncert odbędzie się w Dworze Artusa.

 

Paul van Nevel w 1971 roku założył Huelgas Ensemble, z którym wykonuje i nagrywa muzykę średniowiecza oraz renesansu
Paul van Nevel w 1971 roku założył Huelgas Ensemble, z którym wykonuje i nagrywa muzykę średniowiecza oraz renesansu
mat. organizatora

W Wielką Sobotę, 16 kwietnia, o godz. 17:30 odbędzie się recital carillonowy Małgorzaty Fiebig, która była pierwszą po sześciu dekadach miejską carillonistką Gdańska (od 1999). Obecnie jest pierwszym obcokrajowcem i pierwszą kobietą, która została carillonistką w Utrechcie. Swoją karierę rozwija przede wszystkim w Holandii, ojczyźnie podniebnych dzwonów. Ceniona jest nie tylko za wyśmienitą technikę i wyjątkowy, indywidualny styl gry, lecz także za ciekawy repertuar. Melomanów z pewnością zaskoczy podczas koncertu na carillonie, znajdującym się na wieży Ratusza Głównego Miasta.

Małgorzata Fiebig - gdańszczanka gra na wieży w Utrechcie

Następnie, wieczorny koncert o godzinie 20:00 należeć będzie do szwajcarskiego Huelgas Ensemble pod dyrekcją Paula van Nevela. Muzycy wykonają „Księgę Lamentacji” Orlando di Lasso, jednego z najbardziej uwielbianych i docenionych za życia kompozytorów w historii. Zabrzmią biblijne treny, których autorstwo przypisuje się Jeremiaszowi, prorokowi judzkiemu, stanowiące dla chrześcijan symbol pokuty, zapowiedź ofiary Zbawiciela i wezwanie do nawrócenia. Prawdopodobnie treny owe w VIII wieku zostały włączone do nabożeństw Triduum Paschalnego, tzw. Ciemnych Jutrzni, a od XV stulecia opracowywane były polifonicznie. Koncert odbędzie się w Dworze Artusa.

 

O międzynarodowym sukcesie zespołu Akademie für Alte Musik Berlin świadczy ponad milion sprzedanych płyt, nagrodzonych wszystkimi znaczącymi nagrodami międzynarodowymi
O międzynarodowym sukcesie zespołu Akademie für Alte Musik Berlin świadczy ponad milion sprzedanych płyt, nagrodzonych wszystkimi znaczącymi nagrodami międzynarodowymi
mat. organizatora

Muzyczną Niedzielę Wielkanocną, 17 kwietnia, rozpocznie recital Marcina Świątkiewicza o godzinie 17:30 w Ratuszu Staromiejskim. To laureat Paszportu „Polityki”, muzyk wszechstronny - grający na różnych typach historycznych instrumentów klawiszowych, kompozytor, improwizator, teoretyk i pedagog. Jako solista, kameralista i kierownik zespołów koncertuje na całym świecie, a szczególnie często w Wielkiej Brytanii. Od lat współpracuje z Rachel Podger, a także z Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori czy {oh!} Orkiestrą Historyczną. Jako solista i członek zespołów pojawiał się na płytach najlepszych wytwórni świata.

Wiosenną edycję festiwalu Actus Humanus zakończy koncert w Centrum św. Jana - o godzinie 20:00 Akademie für Alte Musik Berlin wykona Orchestersuiten BWV 1066-1069 Johanna Sebastiana Bacha. Formacja zwana też Akamus, założona w 1982 roku należy dziś do czołówki światowych orkiestr grających na instrumentach historycznych. Zespół gości regularnie w muzycznych centrach Europy, znany jest również publiczności najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce, gdzie parokrotnie święcił już spektakularne triumfy - także na Actus Humanus.

Co się rzadko zdarza w przypadku tego muzycznego wydarzenia, bilety i karnety na to wydarzenie jeszcze są. Karnety pięciodniowe, uprawniające do wejścia na wszystkie koncerty, kupimy w cenie 410 zł (610 zł kosztuje karnet premium oferujący miejsca w wydzielonej strefie bliżej muzyków). Bilety na poszczególne recitale kosztują 30/40 zł (40/50 zł bilet premium). Bilety na koncerty: 70-100 zł.

Bilety i karnety do kupienia na www.ticketmaster.pl.

PROGRAM:

Środa, 13 kwietnia

  • godz. 17:30 - PIEŚNI WIELKOPOSTNE: ADAM STRUG. Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35;
  • godz. 20:00 - LEÇONS DE TÉNÈBRES MARCA-ANTOINE’A CHARPENTIERA, LE POÈME HARMONIQUE POD DYREKCJĄ VINCENTA DUMESTRE’A (ZAMIANA ZA JOHANN SEBASTIAN BACH: MSZA H-MOLL BWV 232 TON KOOPMAN / AMSTERDAM BAROQUE ORCHESTRA & CHOIR). Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50.

Czwartek, 14 kwietnia

  • godz. 17:30 - JOHANN SEBASTIAN BACH / CARL PHILIPP EMANUEL BACH: FLAUTENWERKE, AGNIESZKA GORAJSKA. Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46;
  • godz. 20:00 - TOMÁS LUIS DE VICTORIA: TENEBRAE RESPONSORIA, PETER PHILLIPS / THE TALLIS SCHOLARS. Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43-44.

Piątek, 15 kwietnia

  • godz. 17:30 - LAMENTATIONES FEMINÆ, AGNIESZKA BUDZIŃSKA-BENNETT. Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46;
  • godz. 20:00 - FRANÇOIS COUPERIN: LEÇONS DE TÉNÈBRES, WILLIAM CHRISTIE / LES ARTS FLORISSANTS. Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43-44.

Sobota, 16 kwietnia

  • godz. 17:30 - JOHANN SEBASTIAN BACH: ARIEN UND CHORÄLE, MAŁGORZATA FIEBIG. Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46;
  • godz. 20:00 - ORLANDO DI LASSO: HIEREMIAE PROPHETAE LAMENTATIONES, PAUL VAN NEVEL / HUELGAS ENSEMBLE. Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43-44.

Niedziela, 17 kwietnia

  • godz. 17:30 - GEORGE FRIDERIC HANDEL: SUITES DE PIÈCES POUR LE CLAVECIN HWV 426-429, MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ. Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35;
  • godz. 20:00 - JOHANN SEBASTIAN BACH: ORCHESTERSUITEN BWV 1066-1069, AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN. Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50.

TV

Dobiega końca realizacja zakładu termicznej obróbki odpadów