• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus Resurrectio 2025. Gdańsk stolicą muzyki dawnej w Wielkim Tygodniu

Actus Humanus Resurrectio 2025. Gdańsk stolicą muzyki dawnej w Wielkim Tygodniu

Tradycyjnie w nastrój zadumy i radosnego oczekiwania, w Wielki Tydzień wprowadzi nas Actus Humanus, największy polski festiwal muzyki dawnej. Wielkanocna odsłona -  Resurrectio – obejmie pięć dni, podczas których odbędzie się 10 koncertów. Wśród wykonawców największe gwiazdy: m.in. William Christie i jego Les Arts Florissants. Pierwszy koncert już w środę, 16 kwietnia. Bilety i karnety jeszcze są.
14.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia elegancko ubraną grupę dwunastu osób – dziesięć kobiet i mężczyzn – pozujących we wnętrzu z drewnianą, stylizowaną boazerią w tle. Wszyscy uśmiechają się i tworzą zgrany zespół, co sugeruje, że mogą być chórem lub zespołem muzycznym
The Tallis Scholars, brytyjska grupa założona przez Petera Phillipsa, działa od blisko pół wieku. Jest legendą wykonawstwa historycznego
mat. prasowe

Czytaj także: Pomorskie Oscary rozdane. Zagańczyk, Umiastowski, Napierała...

Actus Humanus Resurrectio 2025 to nie tylko koncerty – to pełna emocji podróż przez epoki, religie i estetyki, która pozwala zanurzyć się w bogactwie duchowości i piękna muzyki dawnej. Gdańsk staje się w tych dniach miejscem szczególnym – łączącym historię z nowoczesną wrażliwością słuchaczy, zachwycając nie tylko słynnymi kompozycjami i ich wirtuozerskim wykonaniem, ale także przestrzenią i atmosferą.

Jak zwykle inauguracja festiwalu Actus Humanus, odwiedzającego najpiękniejsze zabytkowe sale koncertowe naszego miasta, odbędzie się w Centrum św. Jana, w wigilię Triduum Paschalnego – w środę, 16 kwietnia. W gościnnych progach Dworu Artusa, zawiadywanym przez Muzeum Gdańska, spotykać się będziemy podczas tegorocznej odsłony festiwalu od Wielkiego Czwartku do Niedzieli Wielkanocnej. To właśnie w tym wyjątkowym miejscu zabrzmią koncerty wieczorne. Introdukcjami do wieczornej zadumy będą koncerty artystów polskich, organizowane w Ratuszu Głównego Miasta - także oddziale Muzeum Gdańska.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

Czytaj także: Wyprzedane bilety i gromkie brawa. Opera Bałtycka z sukcesem na Litwie

Zdjęcie przedstawia dużą grupę muzyków orkiestrowych – kobiety i mężczyzn w eleganckich strojach – pozujących z instrumentami w ozdobnym, klasycznym wnętrzu z wysokimi oknami. Uśmiechnięci i zgrani, sprawiają wrażenie profesjonalnego zespołu specjalizującego się w muzyce klasycznej lub barokowej
Orkiestra barokowa Collegium 1704 obchodzi swoje 20-lecie. Została założona w 2005 roku w Pradze przez Václava Luksa
mat. prasowe

Wielkie nazwiska i arcydzieła muzyki sakralnej

Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (16 kwietnia) powracająca po roku na Actus Humanus orkiestra barokowa Collegium 1704, i debiutujące w Gdańsku Collegium Vocale 1704, pod kierownictwem Václava Luksa, z towarzyszeniem wybitnego grona solistów: Roberta Mameli, Benno Schachtner i Yuriy Mynenko. Orkiestra specjalizuje się m.in. w wykonawstwie kompozycji czeskiego mistrza Jana Dismasa Zelenki – i to właśnie jego oratorium „Gesù al Calvario” ZWV 62, pełne duchowej głębi i emocjonalnej intensywności, usłyszymy w Gdańsku. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Centrum św. Jana.

W Wielki Czwartek (17 kwietnia) wystąpią legendy angielskiej sceny muzyki dawnej – The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa, specjalizujący się w renesansowej polifonii a cappella. Usłyszymy m.in. oba cykle „Lamentacji Jeremiasza” autorstwa Thomasa Tallisa, a także utwory pasyjne Willama Byrda. Będzie to jeden z najbardziej wyczekiwanych koncertów tegorocznej edycji.

W Wielki Czwartek (17 kwietnia) wystąpią legendy angielskiej sceny muzyki dawnej: Peter Phillips i brytyjska formacja The Tallis Scholars. Specjalizująca się w renesansowej polifonii a cappella grupa zaprezentuje dwa słynne cykle „Lamentacji Jeremiasza” Thomasa Tallisa, a także muzykę pasyjną Williama Byrda. Będzie to z pewnością duże wydarzenie - pierwszy koncert The Tallis Scholars odbył się 3 listopada 1973 roku w Kościele św. Marii Magdaleny w Oxfordzie. Zespół założył (i prowadzi go do dziś) wspomniany Peter Philips, który zaprosił do składu śpiewaków chórów z Oxfordu i Cambridge. Koncert w Gdańsku odbędzie się o godz. 20:00 - w Dworze Artusa.

Zdjęcie przedstawia dużą grupę ludzi, w tym muzyków z instrumentami, zgromadzonych w ozdobnym, symetrycznie przyciętym ogrodzie w stylu francuskim. W tle widać alejki, żywopłoty, rzeźby z krzewów i długi staw, co nadaje scenie elegancki i artystyczny charakter
Les Arts Florissants to barokowy zespół muzyczny z Francji, któremu przewodzi William Christie
mat. prasowe

Wielki Piątek (18 kwietnia) przyniesie spotkanie z jednym z najważniejszych twórców muzyki sakralnej baroku – Marc-Antoinem Charpentierem. Słynne „Leçons de Ténèbres” tego francuskiego kompozytora wykonają Les Arts Florissants pod kierunkiem Williama Christiego – artysty, który od dekad wyznacza standardy wykonawstwa muzyki XVII i XVIII wieku. Charpentierowskie „Ciemne jutrznie”, które wybrzmią w Gdańsku, to nie tylko subtelna modlitwa zamknięta w muzyce, ale też swoista forma duchowego teatru. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Dworze Artusa.

W Wielką Sobotę (19 kwietnia) zabrzmi twórczość Alfonsa Ferrabosco Starszego, włoskiego kompozytora, który na trwałe wpisał się w historię muzyki angielskiej. W jego pokutnych motetach i lamentacjach usłyszymy echa włoskiej polifonii i angielskiego stylu elżbietańskiego. Wykonawcami będą uwielbiani przez gdańską publiczność wokaliści z La Compagnia del Madrigale - jednej z najlepszych grup wokalnych specjalizujących się w muzyce włoskiej - pod kierownictwem Giuseppe’a Maletty. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Dworze Artusa.

Na zdjęciu widzimy sześć osób – trzy kobiety i trzech mężczyzn – stojących w rzędzie pod arkadami zabytkowego budynku z cegły i kamiennych kolumn. Ubrani na czarno, patrzą poważnie w stronę obiektywu, co nadaje fotografii elegancki i klasyczny charakter, sugerujący profesjonalny zespół muzyczny lub wokalny
La Compagnia del Madrigale
mat. prasowe

Kulminacją festiwalu będzie koncert wielkanocny w Niedzielę (20 kwietnia). Na scenę powróci barwny i energetyczny zespół Les Musiciens de Saint-Julien pod wodzą François Lazarevitcha, z udziałem tenora Roberta Getchella. Program „The High Road to Kilkenny” poświęcony będzie dawnej muzyce Irlandii – od dworskiej elegancji po muzykę taneczną i pieśni przekazywane ustnie. Wśród utworów znajdą się m.in. kompozycje legendarnego harfisty Turlougha O’Carolana. To koncert pełen melancholii, ale i radosnej celebracji życia. Koncert odbędzie się o godzinie 20:00 w Dworze Artusa.

Czytaj także: Płyta z muzyką do „1989” zgarnęła Fryderyka!

Polscy artyści w świetle reflektorów

Festiwal, jak co roku, daje również przestrzeń dla najlepszych polskich wykonawców muzyki dawnej. Program popołudniowy zainauguruje Cohaere Ensemble w Wielką Środę (16 kwietnia), prezentując zbiór „Mensa Sonora” Heinricha Ignaza Franza von Bibera – utwory instrumentalne o niezwykłym bogactwie wyrazu i kontrastów.

Wielki Czwartek (17 kwietnia) należeć będzie do młodego, uznanego klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego, który wykona utwory Johna Bulla, jednego z największych twórców epoki elżbietańskiej.

W Wielki Piątek (18 kwietnia) zabrzmi subtelna muzyka klawesynowa Jeana-Henriego d’Angleberta, nadwornego muzyka Ludwika XIV, w mistrzowskim wykonaniu Ewy Mrowcy – jednej z najwybitniejszych polskich klawesynistek, absolwentki prestiżowych europejskich uczelni.

Wielkosobotnie (19 kwietnia) popołudnie ozdobi koncert carillonowy Moniki Kaźmierczak – z wieży ratuszowej usłyszymy m.in. sonaty i suity Willama Crofta, a także fragmenty jego dzieł ceremonialnych, w tym utwory grane podczas pogrzebów królewskich i państwowych w Anglii.

W Niedzielę Wielkanocną (20 kwietnia), o godz. 17:30 w Ratuszu Głównego Miasta, usłyszymy wyjątkowy recital Krzysztofa Garstki – klawesynisty i szefa Capella Regia Polona. Artysta zaprezentuje utwory ze zbioru „Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach” – muzycznego notatnika Jana Sebastiana Bacha, którego 300-lecie powstania obchodzimy w tym roku.

Na zdjęciu widzimy siedmioosobowy zespół muzyków ubranych na czarno, pozujących przy kamiennej ścianie z historyczną atmosferą. Każda z osób trzyma instrument dawny, m.in. harfę, lutnię, flet i violę da gamba, co sugeruje, że specjalizują się w wykonawstwie muzyki dawnej
Les Musiciens de Saint-Julien
mat. prasowe

Bilety i dodatkowe informacje

Sylwetki artystów oraz szczegóły dotyczące miejsc koncertów i repertuaru dostępne są na stronie organizatora: www.actushumanus.com oraz na profilu festiwalu na Facebooku: Actus Humanus.

Czytaj także: Festiwale 2025 nadchodzą. Zaplanuj swój kalendarz

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Nowy sezon wycieczkowców w Gdańsku rozpoczęty