Actus Humanus Resurrectio 2023 w Wielki Tydzień w pięciu różnych lokalizacjach
Bywalcy największego polskiego festiwalu muzyki dawnej wiedzą, że każdego dnia festiwalu organizatorzy zapraszają słuchaczy na dwa koncerty. Wieczorne wydarzenia w Centrum św. Jana poprzedzane są recitalami polskich artystów. Tak będzie i tym razem.
Recital klawesynisty Marcina Świątkiewicza
Odsłonę Resurrectio Actus Humanus 2023, otworzy więc w Wielką Środę, 5 kwietnia, o godz. 17.30 w Ratuszu Głównego Miasta (ul. Długa 46) Marcin Świątkiewicz. Wybitny klawesynista i kompozytor, laureat Paszportu „Polityki” 2015, grę na klawesynie i kompozycję studiował w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz w katowickiej Akademii Muzycznej. W czerwcu 2014 roku muzyk obronił na tej uczelni doktorat, a dziś jest jej wykładowcą.
Jury Paszportów Polityki podkreślało wrażliwość i muzyczną erudycję artysty, doceniając błyskotliwe interpretacje i wszechstronność. "Kreuje muzykę jako żywą tkankę, wielowarstwową i śpiewną, naturalnie ruchliwą, pozwalającą słuchaczowi całkowicie zapomnieć o mechaniczności, z jaką nader często kojarzy się klawesyn" – oceniał krytyk muzyczny Jakub Puchalski.
Klub Żak. Mapowane obrazy miast w malarstwie Agnieszki Srokosz
Muzyka, który sam mówi o sobie “były klawiszowiec”, fascynują też inne instrumenty historyczne - grywa na pianoforte, organach, szpinecie czy klawikordzie. Jacek Hawryluk w podcastach AHR zdradza nawet, że o mały włos, znany z miłości do improwizacji muzyk zostałby jazzmanem: “W liceum grał w śląskich zespołach garażowych”.
Gdańska publiczności ACR Marcina Świątkiewicza zna doskonale, bo koncertuje tu regularnie. Tym razem muzyk wykona kolejne suity klawesynowe Jerzego Fryderyka Händla.
W programie:
Jerzy Fryderyk Händel
Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 430-433
- Suite V E-dur HWV 430
- Suite VI fis-moll HWV 431
- Suite VII g-moll HWV 432
- Suite VIII f-moll HWV 433
Bilety: 50 zł. Dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl.
Karnety: na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły/610 zł premium.
Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé
A co czeka nas wieczorem w Centrum św. Jana? O godzinie 20 serię wieczornych koncertów zainauguruje Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé, organisty i klawesynisty. To specjaliści od muzyki XVII-wiecznej Francji.
Od 15 lat (Sébastien Daucé założył zespół zaraz po ukończeniu Konserwatorium w Lyonie) Ensemble Correspondances występuje na najważniejszych festiwalach, przybliżając słuchaczom Europy, Azji i Ameryk twórczość takich kompozytorów, jak Marc-Antoine Charpentier, Michel-Richard de Lalande, Antoine Boësset, Étienne Moulinié czy Henry Dumont. Ich płyty nagrywane dla Harmonii Mundi spotkają się też z entuzjazmem krytyki, a niektóre z nich wyróżniono prestiżowymi nagrodami fonograficznymi.
Daucé od 2012 roku jest wykładowcą uczelni Le Pôle supérieur de Paris i prowadzi prace badawcze na temat muzyki siedemnastowiecznej. Ma tytuł „artysty stowarzyszonego” Fundacji Royaumont.
Na tegoroczny AHR Ensemble Correspondances przywiozą jednak inną muzykę. Swoją ostatnią płytę poświęcili niemieckim barokowym utworom i taki repertuar zaproponują w Gdańsku. W Centrum św. Jana usłyszymy pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha.
O ile Bacha nikomu przedstawiać nie trzeba, to o Buxtehudem szeroka publiczność może nie wiedzieć tak dużo. Dietrich Buxtehude urodził się w rodzinie organisty i powtórzył karierę ojca. W latach 50. XVII-wieku został organistą kościoła Mariackiego w Helsingborgu, później piastował to stanowisko w kościele pod tym samym wezwaniem w duńskim Helsingørze, a w 1668 r. objął posadę w kościele Mariackim w Lubece. Był uznanym kompozytorem swoich czasów i autorytetem dla młodszych kolegów, którzy odwiedzali go w Lubece - Bacha, Handla czy Matthesona. Tworzył głównie muzykę organową i kościelną muzykę wokalną, a szczególny rozgłos wśród współczesnych zdobyły jego “Preludia”.
- Mamy tylko jedno kryterium: to musi być dobra muzyka – powiedział Sébastien Daucé w radiowej Dwójce. - Niekoniecznie nowa czy nieznana. Wybieramy to, co w XXI wieku okaże się interesujące, co zafascynuje nasze współczesne ucho i poruszy nas dzisiaj. Możemy przez to zmieniać gust i wiedzę przyszłych pokoleń.
Czekamy więc na ich koncert z niecierpliwością.
Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50.
- Bilety: 70 zł, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl.
- Karnety: na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły/610 zł premium.
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.