Rok bez Pawła Huellego. Zobacz, jak wyglądał „Wieczór Przyjaciół” w Centrum św. Jana
- Wszystko zaczęło się od śpiewania - twierdzą specjaliści. Nasi przodkowie wydawali dźwięki przypominające śpiew, aby umilić sobie życie, rozładować napięcie, dodać otuchy, chwalić Boga lub bóstwa. Muzykę zaczęto zapisywać na glinianych tabliczkach już 5000 lat przed naszą erą. 7000 lat później, bez glinianych tabliczek, a z ciepłokrystalicznymi wyświetlaczami tabletów, my też umilamy sobie życie, rozładowujemy napięcie, dodajemy otuchy, czasem też chwalimy Boga – powitała publiczność prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, podczas koncertu inauguracyjnego w Centrum św. Jana, w środowy wieczór. - Przed nami piękny czas. Actus Humanus na chwilę przed świętami Bożego Narodzenia jest jak wyprawa do lepszego świata. Kłaniam się z wdzięcznością artystkom i artystom oraz twórcom. Dziękuję też wszystkim państwu melomanom, często przybywającym z różnych części i świata, i Polski, słuchających koncertów na żywo w najpiękniejszych wnętrzach w naszym mieście.
Tegoroczną edycję festiwalu Actus Humanus Nativitas otworzył występ francuskiego zespołu Le Poeme Harmonique, który poprowadził jego założyciel, Vincent Dumestre. Założony w 1998 roku zespół tworzony jest przez pasjonatów wykonawstwa muzyki XVII i XVIII wieku. Ale w parze z szacunkiem do dorobku dawnych kompozytorów – przede wszystkim francuskich, włoskich czy angielskich, idzie u nich otwartość na nowe, chęć do własnych muzycznych poszukiwań, pewnego rodzaju artystyczna innowacyjność i przystępność – oraz poczucie humoru. Występ w Centrum św. Jana muzycy i śpiewacy rozpoczęli próbą rozśmieszenia tłumnie przybyłej publiczności – dość udaną. W repertuarze pierwszego festiwalowego wieczoru znalazły się hiszpańskie villancicos (dzisiejszy odpowiednik kolęd) granych w okresie Bożego Narodzenia.
Natomiast wcześniej tego dnia, w Dworze Artusa odbył się pierwszy z serii popołudniowych koncertów, rozpoczynających się jak co roku o godzinie 17:30. Wystąpił Le Consort – młody francuski zespół muzyki dawnej, współprowadzony przez skrzypka Théotime’a Langlois de Swarta i klawesynistę Justina Taylora. Pomimo niedługiego stażu, szybko stał się „jednym z czołowych wykonawców na francuskiej scenie barokowej” („Diapason”), a ich wykonania cenione są za entuzjazm, szczerość i nowoczesność. Le Consort składa się z czterech młodych muzyków, których specjalnością jest interpretacja repertuaru sonat triowych. W Gdańsku zaprezentował – wraz z obsypaną nagrodami francuską mezzo-sopranistką Adèle Charvet – wirtuozowski program „Teatro Sant’Angelo”.
Zobacz naszą fotorelację z otwarcia festiwalu Actus Humanus Nativitas:
Actus Humanus Nativitas trwa do niedzieli
Drugiego dnia festiwalu, w czwartek, 5 grudnia, podczas popołudniowego koncertu zabrzmi zbiór Georga Philippa Telemanna: „XII Fantasien für Violine solo” TWV 40:14–25 w ujęciu skrzypaczki Marty Korbel – reprezentantki młodego pokolenia i wschodzącej gwiazdy wykonawstwa historycznego. Natomiast wieczorem usłyszymy bożonarodzeniowe „Concerti grossi con una Pastorale per il Santissimo Natale” op. 8 Giuseppe’a Torellego oraz motety George’a Friderica Handla w wykonaniu {oh!} Orkiestry pod kierownictwem Martyny Pastuszki, którym towarzyszyć będzie znakomita śpiewaczka Rachel Redmond.
W piątek, 6 grudnia, organizatorzy zapraszają najpierw na koncert muzyki wokalno-instrumentalnej Jakoba Kremberga, kompozytora urodzonego w roku 1652 w Warszawie, który większą rozpoznawalność zyskał poza Polską. Po jego twórczość sięgną sopranistki Anna Zawisza i Joanna Sojka, którym towarzyszyć będzie na lutni Anna Wiktoria Swoboda. W piątkowy wieczór, wzorem poprzedniego wieczoru, pozostaniemy na Południu – Concerto Italiano pod kierownictwem Rinalda Alessandriniego powraca do Gdańska z kolejną księgą madrygałów Claudia Monteverdiego. Tym razem artyści zaprezentują „Il quarto libro de madrigali”, które kompozytor napisał podczas pobytu na dworze Vincenza Gonzagi w Mantui.
Kolejnego dnia - w sobotę, 7 grudnia, na początek zabrzmią na klawesynie i pozytywie „Biblischer Historien” Johanna Kuhnaua. Zaprezentuje je premierowo Anna Firlus. Podczas wieczornego koncertu po raz pierwszy na festiwalu Actus Humanus zabrzmi muzyka Johanna Davida Heinichena – kapelmistrza króla polskiego i elektora saskiego Augusta II Mocnego. Za jego czasów drezdeński zespół uchodził za jeden z najlepszych w Europie, a Drezno było wymarzonym miejscem każdego muzyka. Arte dei Suonatori pod kierunkiem Marcina Świątkiewicza zaprezentuje gatunek koncertu solowego na instrumenty dęte, a w uzupełniających program motetach Johanna Adolpha Hassego pojawi się włoska sopranistka Silvia Frigato.
Podczas ostatniego koncertu serii popołudniowej, w niedzielę, 8 grudnia, zadebiutuje w Gdańsku zespół Les Musiciens de Saint-Julien, prowadzony przez wirtuoza fletu Françoisa Lazarevitcha. Artyści wraz z kontratenorem Timem Meadem zabiorą słuchaczy w podróż do Anglii, z programem poświęconym świeckiej twórczości Henry’ego Purcella.
A co na finał? Znów gorąca Hiszpania! Wraz z muzykami powrócimy tam ostatniego festiwalowego, niedzielnego wieczoru, aby ponownie zanurzyć się w bożonarodzeniowej muzyce dawnych wieków tworzonych przez takich twórców, jak Matas Juan de Veana, Cristbal Galn, Juan del Vado y Gómez czy Sebastin Durn. Ich niedoścignionym wykonawcą i propagatorem jest powracający na festiwal Actus Humanus po kilku latach ansambl Al Ayre Español pod dyrekcją Eduarda Lópeza Banzo, który jest autorem programu „¡Oigan, miren y vengan a ver!” Założony w 1988 roku przez klawesynistę Eduardo Lópeza Banzo zespół, nazwę zaczerpnął od tytułu fugi gitarowej kompozytora Gaspara Sanza, który w uwagach napisał: play with "ayre español" (in the Spanish way), stąd Al Ayre Español.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM I BILETY NA STRONIE Actus Humanus Nativitas 2024.
9. edycja Nordic Focus Festival za nami. Zobaczcie, jak było