- Muzykę nową definiuję jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nieprzystające do siebie stylistyki - mówi Magdalena Renk, kurator festiwalu i dyrektor Klubu Żak.
W dniach 16-20 stycznia 2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy i ponad granicami gatunków, takich jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu zabrzmi muzyka, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.
- Program 9. Dni Muzyki Nowej to nasz subiektywny wybór najciekawszych zjawisk wpisujących się w te kryteria - dodaje Magdalena Renk.
Kto więc przyjedzie do Gdańska?
Tradycja
Choć Dni Muzyki Nowej są festiwalem skupionym na innowacjach, do Gdańska przyjadą artyści, którzy nowe zjawiska na sceny muzyczne wprowadzali już kilka dekad temu. Taki jest improwizujący kwintet HUBBUB. Utalentowani instrumentaliści rezydujący na przecięciu różnych muzycznych światów (minimal, improwizowany ambient, noise, pseudo-industrial) tworzą tu elektroakustyczną przestrzeń wypełnioną nawarstwieniami, napięciami, powiązaniami, pulsacjami, kropkami i kreskami.
18 stycznia wystąpi producent Wolfgang Voigt, który w drugiej połowie lat 80. współtworzył niemieckie minimal techno, a dziś pod pseudonimem GAS tworzy muzykę ambientową, aby „wprowadzić las na dyskoteki albo vice versa”.
Muzyka współczesna
Wrocławianie z ENSEMBLE KOMPOPOLEX to przedstawiciele nowego pokolenia polskich twórców contemporary classical, urodzonych już w „erze cyfrowej”. Na czele zespołu stoi Jacek Sotomski, kompozytor (nominowany do Nagrody Środowiska Muzycznego „Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018”), który w swojej twórczości wykorzystuje zarówno live electronics, jak i tape music czy improwizację na instrumentach niekonwencjonalnych, np. magnetofonach kasetowych.
Po raz kolejny na Dniach Muzyki Nowej pojawi się duet PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA. Jeden z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich zespołów zajmujących się muzyką współczesną niejednokrotnie dowiódł swojej uniwersalności, a różnorodność podejmowanych inicjatyw sprawia, że ich twórczość, choć bez wątpienia z gruntu zalicza się do contemporary classical, wykracza poza sztywne ramy gatunku. W 2018 roku duet wydał album „Modular”, o którym Bartek Chaciński na polifonia.blog.polityka.pl pisze: „Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet.
Pogranicze muzyki współczesnej, jazzu i muzyki kameralnej o nacechowanej „skandynawską” nastrojowością pojawi się za sprawą występu pianisty Sebastiana Zawadzkiego z towarzyszeniem gdańskiej grupy NEOQUARTET. Muzycy zaprezentują materiał z albumu „Songs about Time” zawierającego utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji kompozycje na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę. Wedle słów Sebastiana Zawadzkiego w utworach dominuje „spokój, przestrzeń, medytacja.”
Po raz pierwszy w Polsce
Po raz pierwszy do Żaka, ale również do Polski, przyjedzie tajemniczy LUTON - to powstały zaledwie rok temu projekt Roberto P. Siguery (fortepian, elektronika) i Attilio Novellino (elektronika). Artyści doświadczenie kompozytorskie zdobywali przede wszystkim tworząc muzykę do teatru i tańca, a materiał na „Black Box Animals” powstawał między innymi w Sztokholmie, Manchesterze i Monachium.
HATIS NOIT to zjawiskowa, pochodząca z Japonii artystka, której narzędziem twórczym jest głos przetwarzany za pomocą elektroniki. Tyleż szeroki co oryginalny wachlarz muzycznych inspiracji artystki sięga od gagaku (japońska muzyka klasyczna) przez operę, bułgarskie i gregoriańskie śpiewy aż po muzykę pop.
Z kolei MARTIN KOHLSTEDT, którego koncert zamknie festiwal, to niemiecki kompozytor i pianista. Muzyk uprawia współczesną kameralistykę w duchu Hauschki, Petera Brodericka czy Jamesa Heathera. Korzysta także z instrumentów elektronicznych. W autorskich utworach Kohlstedt w mistrzowski sposób zachowuje balans między quasi-ciszą a wirtuozerską zwinnością gry na fortepianie, jednocześnie zaś nie stroniąc od wyrażania swą muzyką cech takich, jak ludzka niedoskonałość i nieprzewidywalność.
To na koniec, a na początek?
Festiwal rozpocznie się klimatem współczesnej muzyki improwizowanej w wykonaniu duetu Jorgos Skolias & Piotr Rachoń. Eksperymentujący pianista wraz z zasłużonym „wokalistą poszukującym” w 2018 wydali album „Free”, o którym Robert Ratajczak na longplayrecenzje.blox.pl napisał: „Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją.
Warto też zwrócić uwagę na artystkę o pseudonimie RESINA (19 stycznia), która w ostatnim czasie wydała znakomity album w renomowanej wytwórni (130701). To pseudonim artystyczny Karoliny Rec, wiolonczelistki, która w latach 2011 – 2012 była pierwszą kuratorką Dni Muzyki Nowej. Na albumie „Traces” Karolinę Rec eksplorującą pole brzmieniowe i możliwości wiolonczeli, elektroniki i głosu wspomógł grą perkusista Mateusz Rychlicki. Album zbiera znakomite recenzje branżowych mediów z całego świata, a wybrane utwory RESINY wykorzystał w pokazie swojej kolekcji, jeden z największych domów modowych – Gucci.
9. Dni Muzyki Nowej / Klub Żak / program
16.01.2019 / G.19.00
JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free
Jorgos Skolias – voice / Piotr Rachoń - piano
PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular
Miłosz Pękala - vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics / Magdalena Kordylasińska-Pękala - marimba, percussion
17.01.2019 / G.19.00
SEBASTIAN ZAWADZKI & NEOQUARTET / Songs about Time / premiera
Sebastian Zawadzki – piano / Karolina Piątkowska–Nowicka - I violin / Paweł Kapica - II violin / Michał Markiewicz – viola / Krzysztof Pawłowski - cello
LUTON / Black Box Animals / pierwszy raz w Polsce
Roberto P. Siguera – piano, electronics / Attilio Novellino - electronics
18.01.2019 / G.20.00
ENSEMBLE KOMPOPOLEX
Aleksandra Gołaj – percussion / Rafał Łuc – accordion / Jacek Sotomski – electronics / Monika Winczewska – flute
GAS / Rausch
Wolfgang Voigt - electronics
19.01.2019 / G.20.00
HATIS NOIT / Illogical Dance / pierwszy raz w Polsce
Hatis Noit – vocal, electronics
RESINA / Traces
Karolina Rec – cello, electronics / Mateusz Rychlicki - drums
20.01.2019 / G.19.00
HUBBUB
Frédéric Blondy – piano / Bertrand Denzler - tenor saxophone / Jean-Luc Guionnet - alto saxophone / Jean-Sébastien Mariage - electric guitar / Edward Perraud – percussion
MARTIN KOHLSTEDT / Strom / pierwszy raz w Polsce
Martin Kohlstedt – piano, electronics
Karnety Festiwalowe: 120 zł, bilety - 55 zł. Zniżki: 30 zł – zniżka na Kartę Dużej Rodziny; 35 zł – ulgowe dla studentów, uczniów, seniorów; 45 zł – super zniżka na Kartę do Kultury. Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/ oraz w kasie klubu: kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117.