Rozmowa o edukacji
Organizatorami spotkania były Fundacja im. Arkadiusza Rybickiego i Europejskie Centrum Solidarności. Punktem wyjścia do rozmowy była najnowsza książka Katarzyny Hall pt. „Szkoła przyszłości. Jakich zmian potrzebujemy w edukacji?”
- Edukacja trwa dość długo. To około 20-letni cykl produkcyjny. Przychodzi młody człowiek do zorganizowanej edukacji, często jest to etap przedszkolny czy przed przedszkolny a wychodzi po iluś latach, często jako absolwent szkoły średniej, wyższej. Ilu ministrów w tym czasie się przewinie? - mówiła na początku rozmowy Katarzyna Hall, minister edukacji w latach 2007-2011.
- Jak my chcemy stworzyć szkołę przyszłości, skoro nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemów tu i teraz? Problemów, które dałoby się rozwiązać. Moglibyśmy poprawić jakość obecności w szkołach młodych ludzi - pytał Paweł Lęcki. - Mamy dwa miejsca, w których oni (uczniowie - red.) zderzają się z koszmarną rzeczywistością. Najpierw rekrutacja do szkoły średniej, czyli po egzaminach ośmioklasisty a później dostają nową maturę. Wcześniej matura też nie była doskonała, ale była już oswojona, w tej całej słabości wiedzieliśmy przynajmniej jak przygotować uczniów do niej. W tej chwili jesteśmy w dużej mierze bezradni.
Uczestnicy rozmowy dyskutowali m.in. o grzechach głównych. Ale też o presji, którą często wywołują rodzice uczniów.
- Wymagania jednakowe dla wszystkich, nieumiejętność ocenienia, straszenie stopniami, straszenie egzaminami, straszenie ewaluacjami, straszenie rankingami - wyliczała prowadząca spotkanie Małgorzata Gradkowska. - Czy da się to zmienić?
- Kwestia egzaminów jest czymś bardzo poruszającym emocje, w tym rodziców, dziadków, oczywiście też nauczycieli. Wystarczyłoby egzaminy traktować w sposób wskaźnikowy a nie progowy. Może ktoś nie ma talentu polonistycznego czy matematycznego, próbuje, zmaga się, ten wskaźnik ma niski, ale drugi czy trzeci przedmiot zda wysoko i może kontynuować naukę na podstawie wskaźnika. - zaznaczała Katarzyna Hall. - W różnych systemach edukacji jest bardzo różnie. Mnie się podobają rozwiązania holenderskie. Tam nie ma sztywnych mechanizmów, jest miękkie doradztwo, polegające na doradzaniu i pomaganiu uczniom. Mam poczucie, że u nas często rodzice biorą udział w tym wyścigu a te dzieci są bardzo biedne pod tą presją rodziców.
ZOBACZ CAŁĄ ROZMOWĘ
Noty o uczestnikach Salonu
Katarzyna Hall - od 1989 r. inicjatorka tworzenia autorskich rozwiązań w edukacji, w latach 2006-2007 zastępczyni prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza ds. polityki społecznej, minister edukacji narodowej w pierwszym rządzie Donalda Tuska (2007–2011), posłanka na Sejm VII kadencji (2011–2015), od 2012 r. prezeska Stowarzyszenia Dobra Edukacja, które stawia sobie za cel wypracowywanie i upowszechnianie nowatorskich, efektywnych rozwiązań programowych i organizacyjnych, które służą dobrej edukacji, prowadzi 12 szkół i placówek oświatowych. Katarzyna Hall od 2016 r. jest dyrektorką prowadzonego przez Stowarzyszenie Instytutu Dobrej Edukacji.
Paweł Lęcki - nauczyciel języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, felietonista i fotograf.
Małgorzata Gradkowska - publicystka. Z wykształcenia polonistka i teatrolożka, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, z pomorskimi mediami związana jest od 1995 roku. Swoją reporterską drogę zaczynała w „Głosie Wybrzeża”, by po stażu przejść do „Dziennika Bałtyckiego". Tam była reporterką, publicystką i wydawcą - redagowała piątkowy magazyn Rejsy, sobotni „Magazyn na weekend” oraz codzienne wydania gazety. W trakcie doświadczeń reporterskich była finalistką nagród dziennikarskich „Grand Press”. Od 1 grudnia 2021 roku jest publicystką i wydawcą nowego tygodnika „Zawsze Pomorze" oraz portalu www.zawszepomorze.pl. Zajmuje się problematyką edukacyjną i społeczną, uważnie i z niepokojem przygląda się zmianom, zachodzącym w oświacie.
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.