• Start
  • Wiadomości
  • 7 wrześnie prapremiera dwóch nowych utworów na gdańskie carillony

Prapremiera dwóch nowych utworów na gdańskie carillony - już jutro

W sobotę, 7 września 2024 r., w Gdańsku - carillonowej stolicy Polski - odbędą się światowe prawykonania dwóch utworów na carillon napisanych przez kompozytorów współczesnych. Repertuar poszerzy się o dzieła Joanny Wnuk-Nazarowej i Krzysztofa Knittla, które powstały z intencją upamiętnienia historycznych wydarzeń oraz ludzi. Z kompozytorami będzie się można spotkać pod Ratuszem Głównego Miasta oraz kościołem św. Katarzyny.
06.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Instrument - carillon w gdańskim Ratuszu Głównego Miasta
Carillon w gdańskim Ratuszu Głównego Miasta
fot. Dariusz Kula/mat. Muzeum Gdańska

Gdańskie Targi Książki powracają we wrześniu. Szczygieł, Stasiuk, Rusinek... Zobacz program

Utwór „Ciacona” Joanna Wnuk-Nazarowa skomponowała na carillon Ratusza Głównego Miasta i z jego wieży zabrzmi o godz. 12. Dedykacja dzieła została poświęcona 35. rocznicy pierwszych po II wojnie światowej częściowo wolnych wyborów parlamentarnych w Polsce (1989). Premierowa kompozycja Krzysztofa Knittla „Gdańska nostalgia” napisana została z myślą o instrumencie na wieży kościoła św. Katarzyny, a jej prawykonanie rozpocznie się o godz. 15. Utwór jest dedykowany bohaterskim obrońcom Westerplatte i Poczty Polskiej w 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Autorskie utwory, przygotowane dla Gdańska w ramach rozwoju kultury carillonowej, wykona Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska. Oba wydarzenia poprzedzi rozmowa z kompozytorami i carillonistką oraz zaproszonymi gośćmi.

Nuty zostaną przekazane na ręce Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska. Wydawcą materiałów nutowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Fotografia zrobiona latem. Na zdjęciu na tle niebieskiego nieba strzelisty budynek świątyni z czerwonej cegły.
Premierowa kompozycja Krzysztofa Knittla „Gdańska nostalgia” napisana została z myślą o instrumencie na wieży kościoła św. Katarzyny [na zdjęciu], a jej prawykonanie rozpocznie się o godz. 15
fot. Dariusz Kula/mat. Muzeum Gdańska

Kultura carillonowa i gdańskie carillony

Carillonowa muzyka w Gdańsku wpisana jest na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, prowadzoną przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Tradycja sięga 1561 roku. Pierwszy koncert carillonowy został wykonany z wieży Ratusza Głównego Miasta. 23 września 1561 r. z okazji zamontowania na iglicy pozłacanej figury króla Zygmunta II Augusta. Od tamtej pory, aż do 1942 r., miasto utrzymywało ponad 38 carillonistów miejskich i ich pomocników. Dzięki pracy dziesiątek osób najważniejszym uroczystościom miejskim, np. wizytom koronowanych głów, czy codziennemu życiu miasta towarzyszyły okolicznościowe utwory wybrzmiewające z dzwonów o masie od kilku do kilkuset kilogramów.

Po zniszczeniach II wojny światowej Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które dziś może się poszczycić działającymi carillonami. W ciągu ostatnich trzydziestu lat, dzięki staraniom śp. Pawła Adamowicza, odbudowano carillony z kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) i Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów). Trzeci - carillon „Gdańsk” - to mobilny instrument (48 dzwonów), który może dostać się do niemal każdej miejscowości w Polsce i w Europie. Wszystkimi opiekuje się Muzeum Gdańska.

Kompozytorzy i ich dedykacje. Wydarzenia i mieszkańcy 1000-letniego miasta

Od 2019 roku Gdańsk oraz Muzeum Gdańska zamawiają utwory komponowane na carillony wieży Ratusza Głównego Miasta oraz kościoła św. Katarzyny. Każdy z tych instrumentów ma indywidualne walory, na które składają się definiująca możliwości odgrywania dźwięków liczba dzwonów, czy barwę dźwięku.

Pierwszy utwór, autorstwa Aleksandra Nowaka, zamówiono z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W następnych latach utwory z okazji 40-lecia Porozumień Sierpniowych i w hołdzie prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi oraz 50-lecia Muzeum Gdańska przygotowali odpowiednio Paweł Mykietyn i Elżbieta Sikora. W 2021 roku utwory z okazji wpisania gdańskiej kultury carillonowej na listę NDK utwory przygotowali Krzysztof Krauze i Agata Zubel. Rok później utwory z okazji 425-lecia Biblioteki Gdańskiej oraz z przesłaniem pokoju dla Ukrainy przygotowali Dariusz Przybylski i Hanna Kulenta. W 2023 roku utwór dedykowany Lechowi Wałęsie przygotował Krzysztof Meyer, zaś Marta Ptaszyńska swoją kompozycję dedykowała Wilnu, miastu partnerskiego Gdańska, które świętowało 700-lecie swojego istnienia.

Tegoroczne dedykacje kompozytorów wpisują się w powyższe ramy. Utwór „Ciacona” Joanny Wnuk-Nazarowej został napisany z myślą o 35. rocznicy pierwszych po II wojnie światowej częściowo wolnych wyborów parlamentarnych w Polsce (1989). Z kolei „Gdańska nostalgia” Krzysztofa Knittla, zamówiony na carillon kościoła św. Katarzyny przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska, został poświęcony bohaterskim obrońcom Westerplatte i Poczty Polskiej w 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Portret - kobieta w dojrzałym wieku. Ma zaczesane do tyłu włosy i grzywkę spadającą na oczy. Uśmiecha się.
Joanna Wnuk-Nazarowa jest kompozytorką i dyrygentką. Wykładowczynią w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała po okiem Krzysztofa Pendereckiego. W twórczości kompozytorskiej Joanny Wnuk-Nazarowej ważne miejsce zajmuje muzyka teatralna oraz do spektakli Teatru Telewizji.
fot. mat. MG

Kim są artyści

Joanna Wnuk-Nazarowa

Kompozytorka, dyrygentka i pedagog. Studiowała dyrygenturę i kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego (od 1974 roku wykładowczyni w alma mater). Naukę uzupełniała na mistrzowskich kursach dyrygentury u Hansa Swarowskiego w Austrii. Piastowała stanowiska dyrektora naczelnego Państwowej Filharmonii w Krakowie, Ministra Kultury i Sztuki, dyrektora naczelnego i programowego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Pomysłodawczyni wielu przedsięwzięć muzycznych m.in. biennale „Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza” czy Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

W twórczości kompozytorskiej Joanny Wnuk-Nazarowej ważne miejsce zajmuje muzyka teatralna oraz do spektakli Teatru Telewizji. Do jej ostatnich kompozycji należy m.in. Wanda do słów misterium Cypriana Kamila Norwida (2021) – pierwsza opera w katalogu kompozytorki czy suita symfoniczna Siedem grzechów głównych (2023). W 2023 roku została odznaczona przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej najwyższym odznaczeniem Państwowym – Orderem Orła Białego. Utwory Joanny Wnuk-Nazarowej ukazują się w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Portret dojrzałego mężczyzny w okularach - wspiera głowę na dłoni, uśmiecha się.
Krzysztof Knittel to kompozytor i twórca muzyki elektronicznej, pedagog. Autor dzieł orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki operowej i baletowej, instalacji dźwiękowych. Jego dyskografia obejmuje ponad 60 płyt
fot. mat. MG

Krzysztof Knittel

Kompozytor, twórca muzyki elektronicznej, pedagog. Autor dzieł orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki operowej i baletowej, instalacji dźwiękowych, autor i wykonawca wielu utworów komputerowych i live electronics. Jego dyskografia obejmuje ponad sześćdziesiąt płyt. Studiował reżyserię dźwięku i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego. Koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, Ameryce Północnej i Południowej.

Współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia i z Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo. Wykładał w akademiach muzycznych w Łodzi, Krakowie i Warszawie. Był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, prezesem Związku Kompozytorów Polskich, prezesem Polskiej Rady Muzycznej. Współtworzył szereg grup muzyki improwizowanej i elektroakustycznej. Otrzymał nagrodę podziemnej „Solidarności”, Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, Gustav Mahler Kompositionspreis, a także Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska za muzykę do opery Sąd Ostateczny.

Monika Kaźmierczak

Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort. Stypendystka miasta Gdańska i rządu niderlandzkiego. Naukę gry na carillonie rozpoczęła w 2000 roku podczas kursów u Gerta Oldenbeuvinga organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w Belgii prowadzonych przez Geerta D’hollandera. Od 2001 roku gra na gdańskich carillonach, a od 2018 roku nominalnie piastuje funkcję carillonistki miejskiej. Jest laureatką międzynarodowych konkursów gry na carillonie. Aktywnie koncertuje w Polsce i na świecie. Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego w latach 2011–2015 oraz kierowniczka Chóru Mieszczan Gdańskich w latach 2006–2017.

Obecnie jest adiunktem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Organizatorka m.in. kilku edycji Muzycznego Święta Miasta, Letnich Koncertów Carillonowych i Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W 2021 roku zarejestrowała nominowany do statuetki Fryderyka album „Contemporary Carillon” (Anaklasis). Uhonorowana Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2020 oraz odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Kiedy i gdzie?

Światowe prawykonanie utworu „Ciacona” Joanny Wnuk-Nazarowej

  • Kiedy: 7 września (sobota), godz. 12.00-12.30
  • Gdzie: Dwór Artusa, Przedproże, Długi Targ 43/44, wstęp: wolny

Światowe prawykonanie utworu „Gdańskie nostalgie” Krzysztofa Knittla

  • Kiedy: 7 września (sobota), godz. 15.00-15.30
  • Gdzie: Kościół św. Katarzyny, ogród OO. Karmelitów, ul. Wielkie Młyny 10, wstęp: wolny

Gdańska kultura carillonowa. Wykaz utworów

  • 2019: Aleksander Nowak „Trzy wezwania”; z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej
  • 2020: Paweł Mykietyn „Stop”; z okazji 40-lecia Porozumień Sierpniowych / Elżbieta Sikora „Running North”; z okazji 50-lecia Muzeum Gdańska
  • 2021: Agata Zubel „Pamięć z brązu” / Zygmunt Krauze „Hejnał”; oba z okazji wpisu kultury carillonowej na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego
  • 2022: Dariusz Przybylski „Wizje”; z okazji 425 lat istnienia Biblioteki Gdańskiej / Hanna Kulenta „Cristal en Cristal” („Kryształ w krysztale”); z przesłaniem pokoju dla Ukrainy.
  • 2023: Krzysztof Meyer „Memento”; utwór dedykowany Lechowi Wałęsie z okazji jego 80. urodzin / Marta Ptaszyńska „Dzwony św. Katarzyny”; Wilnu świętującemu 700-lecie w roku 25-lecia partnerstwa miast
  • 2024: Joanna Wnuk-Nazarowa „Ciacona”; z okazji 35. rocznicy pierwszych po II wojnie światowej częściowo wolnych wyborów parlamentarnych w Polsce / Krzysztof Knittel „Gdańska nostalgia”; poświęcony bohaterskim obrońcom Westerplatte i Poczty Polskiej w 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej

 

TV

Przystanek Port Gdańsk pod Żaglami na 764. Jarmarku św. Dominika