Program Przestrzenie Sztuki - Taniec: rezydencje, warsztaty i szkolenia
Wystawa w GGM 2 (ul. Powroźnicza 13/15) jest próbą skatalogowania i zinterpretowania twórczości, którą Małgorzata Żerwe - artystka i wieloletnia dziennikarka Radia Gdańsk, uprawia od półwiecza. Jubileuszową wystawę zorganizowano w dwóch odsłonach – w GGM2 (ul. Powroźnicza 13/15) oglądamy zbiór prac ułożony chronologicznie i problemowo, w WL4 znajdziemy dynamiczną instalację site-specific. Kuratorką wystawy jest Marta Wróblewska, identyfikację wizualną opracowała Ania Witkowska.
- Leitmotivem twórczości Małgorzaty Żerwe jest nić obecna jako wątek zarówno w jej pracach tkanych, jak i w snutych przez nią narracjach - tłumaczy Marta Wróblewska. - Utożsamiana z ciągłością, przeplata treści i obrazy, zapętlając je zgodnie z symboliką liczby 69, oznaczającą harmonię i nieskończoność.
Wielodyscyplinarny dorobek artystki prezentowany na wystawie to również dla odbiorcy okazja do wspomnień i odkrywania meandrów trójmiejskiej sceny kulturalnej.
Wystawa potrwa do 6 października 2024 r.
Zobacz wystawę zdjęć z wernisażu
O artystce, która lubi cmentarze
Małgorzata Żerwe ukończyła Wydział Malarstwa i Rzeźby PWSSP w Gdańsku. Niespokojny duch - zdawała na wzornictwo przemysłowe, przeniosła się na malarstwo, dyplom obroniła z tkaniny (w 1979 r.), w pracowni założycielki szkoły sopockiej prof. Józefy Wnukowej. Szybko odniosła sukces - dyplom wyróżniono wystawą w warszawskiej Zachęcie, a tkanina na lata stała się jej narzędziem artystycznego wyrazu. Jak do tego doszło, że porzuciła ją dla drobnych plastycznych form, Żerwe tłumaczy w wywiadzie udzielonym Aleksandrze Trzasce dla Teraz! (5. numer magazynu Teraz! Gdański Przewodnik Kulturalny):
"W 1994 roku dostałam się na rezydencję do Atelierhaus Worpswerde pod Bremą (…) W Bremie odkryłam ogromny pchli targ z mnóstwem atrakcyjnych drobiazgów. Zainteresowały mnie stare zdjęcia i listy, których nie umiałam odszyfrować. Nie znałam ich autorów ani adresatów, więc zaczęłam tworzyć historie (...). Zestawiałam przedmioty, wymyślałam zabawne tytuły, opowiadałam wymyślone historie."
Po powrocie do Gdańska artystka zafascynowała się dźwiękiem i rozpoczęła pracę dla Radia Gdańsk, gdzie zajmowała się publicystyką kulturalną, dokumentem artystycznym, tworzyła reportaże radiowe, słuchowiska, z Maciejem Ulewiczem prowadziła program „Gorący klubek”. Ta działalność przyniosła jej wiele nagród i wyróżnień, również międzynarodowych.
Od wczesnych lat 90. związana była też ze sceną artystyczną sopockiego Klubu Sfinks.
"Pokochałam kreatywnych ludzi Sfinksa" - wspomina w wywiadzie dla "Teraz!". - "Przede wszystkim robiliśmy frajdę sobie, a przy okazji setkom innych ludzi. Z moją przyjaciółką Olą Radziszewską nie tylko stałyśmy za barem, same będąc żywymi obiektami sztuki, ale też kreowałyśmy to miejsce. Brałam udział w Muzeach Osobliwości, wystawach, które wymyśliła Ala Gruca. Moje bizarne obiekty z truchłami wpisywały się w konwencję. Niedawno rozmawialiśmy z Robertem Florczakiem, że teraz snksowe imprezy byłyby oskarżane o obrazę uczuć religijnych, epatowanie nagością i wykorzystywanie zwierząt."
Od 20 lat mieszka w kamienicy z widokiem na plac Wybickiego, Dolny Wrzeszcz ceni za małomiasteczkowy klimat, zakupy robi na lokalnym ryneczku, wybiera recykling, lubi cmentarze - w 2020 r. wydała multimedialną książkę „Życie grobowe”.
“Nienawidzę kupować nowych rzeczy. Przyznam ci się, że nawet jak kupuję nowe buty, to niecierpliwie czekam, aż się trochę zniszczą - zwierza się Oli Trzasce. - Latami noszę te same ciuchy. No i staram się nie zostawiać śladu węglowego. Wyjątkiem są moje podróże, czasem muszę polecieć samolotem, przecież nie wszędzie dojadę rowerem. (śmiech)"
Splendory i nagrody
(oprac. na podst. mat. GGM)
Małgorzata Żerwe ma na koncie kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w Polsce, Niemczech i USA. Brała też udział w ok. 50 wystawach zbiorowych w Polsce, Finlandii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Niemczech i na Węgrzech. Reprezentowała Polskę na 9. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Od 1997 do 2018 roku pracowała w Polskim Radiu Gdańsk. Zajmowała się publicystyką kulturalną, reportażem i dokumentem artystycznym. Zrealizowała kilkaset reportaży społecznych i artystycznych oraz ponad 200 monograficznych audycji o artystach, głównie gdańskich. Za reportaże zdobyła kilkadziesiąt nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach radiowych, była także kilkakrotnie nominowana do prestiżowych nagród: Premios Ondas, Prix Europa i Prix Italia. Jest laureatką Grand Prix Marulić i Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarzy.
Artystka wciąż współpracuje z niemieckimi rozgłośniami radia publicznego oraz CBC Canada. Jest przewodniczącą jury Audionomia Award - konkursu na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce. W 2020 r. wydała multimedialną książkę „Życie grobowe” nominowaną do Pomorskiej Nagrody Artystycznej.
Zasiada w Radzie Kultury Gdańskiej działającej przy Prezydencie Miasta Gdańska. Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2000, 2008 i 2009, Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w 2003 roku i Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury. Stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska (2018 i 2023) i Marszałka Województwa Pomorskiego (2018).
Z okazji 50-lecia pracy twórczej, podczas wernisażu wręczono artystce Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury oraz Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego.