Podczas Koncertu Jubileuszowego Polskiego Chóru Kameralnego, który odbył się w piątek, 28 września, w Archikatedrze Oliwskiej, z okazji 40-lecia instytucji, usłyszeliśmy dwie wyjątkowe kompozycje o charakterze sakralnym.
Na początek, w niezwykłej akustyce oliwskiej katedry zabrzmiała muzyka Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego - polskiego kompozytora epoki baroku i księdza katolickiego. Niewiele niestety wiemy dziś o jego życiu, jednak zachowane po nim ślady prowadzą do Łowicza. Być może był członkiem działającej przy tamtejszej katedrze - drugim wówczas najważniejszym po Gnieźnie kościele w Polsce - kapeli prymasowskiej.
W drugiej części koncertu publiczność usłyszała dzieło Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego - stanowiące jedno z najwspanialszych osiągnięć muzyki polskiego baroku. Gorczycki, kapelmistrz katedry na Wawelu, uważany jest za najwybitniejszego kompozytora swojej epoki, nazywany był czasem nawet polskim Händlem. Jego Completorium to przykład utworu napisanego w stile moderno, wykorzystującego bogatą technikę koncertującą.
W koncercie wzięli udział cenieni w Polsce i za granicą śpiewacy, oraz argentyński artysta Juan Sebastian Lima, jeden z najbardziej rozchwytywanych wirtuozów teorby, lutni i gitary barokowej swojego pokolenia. Nad całością czuwał Jan Łukaszewski, dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego, zaliczany do najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.