„Nora” to oparta na dramacie Henryka Ibsena opowieść o gospodyni domowej, której spełnienie zależy od satysfakcji męża. Reżyser Radosław Rychcik przenosi akcję sztuki do lat 60. XX wieku, na amerykańskie przedmieścia. To całkiem uzasadnione odwołanie, biorąc pod uwagę, że najprostszym i najbardziej oczywistym skojarzeniem, kiedy myślimy o burzliwych przemianach społeczno-obyczajowych i walce o prawa kobiet, są obrazki z rewolucji seksualnej w Stanach Zjednoczonych. 1960 rok to historyczny przełom - Agencja Żywności i Leków w USA dopuszcza do użytku tabletkę antykoncepcyjną, której stosowanie, początkowo nielegalne, możliwe jest kilka lat później. Mniej więcej w tym samym czasie dochodzi tam też do zniesienia ustaw zabraniających kobietom zamężnym aktywności zawodowej.
Któregoś dnia, także i Nora zdaje sobie sprawę, że jej życie przypomina egzystencję towarzyszącej człowiekowi - mężczyźnie - lalki. To zmusza ją do działania, co z kolei odbije się nie tylko na jej rodzinie, i pociągnie za sobą szereg konsekwencji. Warto wspomnieć, że bohaterka stała się, nie tylko w literaturze, ikoną samostanowienia i wolności ku samorealizacji, której warunkiem jest bycie w prawdzie z sobą samym.
W tytułowej roli Dorota Androsz. W spektaklu występują ponadto: Grzegorz Gzyl (Mecenas Helmer), Robert Ninkiewicz (Doktor Rank), Katarzyna Kaźmierczak (Pani Linde) oraz Cezary Rybiński (Adwokat Krogstad).
Miłośnikom bardziej nowoczesnych rozwiązań w teatrze spodoba się „Życie intymne Jarosława” w reżyserii Kuby Kowalskiego. Tym spektaklem Kowalski powrócił do Teatru Wybrzeże po kilku latach przerwy - w 2013 roku mogliśmy zobaczyć jego „Życie jest snem”, wcześniej zaś ceniony spektakl „Ciała obce” czy „Zwodnicę”, która przyniosła mu rozpoznawalność w Trójmieście.
Najnowsza propozycja tego reżysera to oparta na „Dzienniku” Jarosława Iwaszkiewicza i jego listach do Jerzego Błeszyńskiego opowieść o nieokiełznanej erotycznej relacji jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy z młodszym o 40 lat mężczyzną. Pisarza poznajemy od strony obsesyjnej namiętności i burzliwych rozstań, kroczącego poprzez piekło zazdrości i ból odrzucenia zmieszany z wzniosłym uczuciem. To też historia poświęcenia i pięlęgnowania w chorobie.
Ale Kuba Kowalski traktuje również tę opowieść jako manifest, ubrany w ironiczną formę. W swojej realizacji świadomie sięga do kampu - tak zwanej estetyki złego gustu, dla której charakterystyczny jest celowo używany kicz, przesada i odniesienia do stereotypów. Cóż to za manifest? Bohaterowie mówią wprost: to chore, żebyśmy - osoby nieheteronormatywne - w taki sposób musieli udowadniać, że mamy prawo do kochania i do bycia kochanym.
W tytułowej roli Krzysztof Matuszewski. W pozostałych rolach: Anna Kociarz (Anna), Piotr Biedroń (Jurek, Korab), Robert Ciszewski (Karol, Dziad Szpitalny, Lekarz), Marcin Miodek (Jurek, Julia, Charles), Jan Napieralski (Jurek, Romeo, Rellov). W spektaklu usłyszymy muzykę Rafała Ryterskiego.
Teatr Wybrzeże przypomina też swoje starsze produkcje: na VOD trafiły „Amatorki” Elfriede Jelinek, głośny spektakl w reżyserii Eweliny Marciniak, uznany za jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych 2012 roku. Przedstawia historie dwóch kobiet, pracownic fabryki, które na różne sposoby radzą sobie z regułami patriarchalnego i kapitalistycznego porządku.
W rolach tytułowych Dorota Androsz (Brigitte) i Katarzyna Dałek (Paula) - obie za swoje kreacje zdobyły Nagrody Aktorskie podczas 53. edycji Kaliskich Spotkań Teatralnych. Na scenie partnerują im Piotr Biedroń (Heinz), Małgorzata Brajner (Matka), Piotr Domalewski (Erich), Krzysztof Matuszewski (Ojciec) oraz Ala Masskotka.
Ofertę teatru online uzupełniają „Ruscy” w reżyserii Adama Orzechowskiego, na podstawie sztuki Radosława Paczochy. To opowieść o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, i ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani.
Występują: Magdalena Gorzelańczyk (Wiera), Agata Woźnicka (Natasza), Sylwia Góra (Mama), Krzysztof Matuszewski (Dziadek), Piotr Biedroń (Ksiądz Bukowiński, Jura), Katarzyna Dałek (Kobieta, Urzędniczka w ambasadzie, Barbara), Katarzyna Z. Michalska (Kobieta, Urzędniczka w gminie), Piotr Chys (Rosjanin, Antropolog, Polak), Robert Ninkiewicz (Rosjanin, Jerzy) oraz Marek Tynda (Nauczyciel, Antropolog).
Platforma jest dostępna pod adresem www.vod.teatrwybrzeze.pl, aby z niej skorzystać należy dokonać bezpłatnej rejestracji. Koszt biletu online to 10 zł, zakup umożliwia dostęp do spektaklu przez 3 dni.