4. Control Room: sound art - pomiędzy dźwiękiem a przestrzenią 

Co to jest środowisko akustyczne? Jak i dlaczego warto je chronić? Już po raz czwarty zespół Control Room zaprasza fanów nieoczywistych dźwięków na koncerty - wystąpią Robert Curgenven and Kat McDowall oraz Alfredo Costa Monteiro - i warsztaty, które poprowadzi Krzysztof Cybulski. 4 edycja festiwalu odbędzie się 2 i 3 września 2022 r., w CSW ŁAŹNIA 2.
30.08.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Marcin Dymiter, kurator festiwalu: - Sztuka dźwiękowa zadziwia, a jej związki z innymi mediami, nauką i sztuką XX wieku dowodzą, że eksperyment wciąż otwiera nowe pola do eksploracji, do wyrażania za pomocą niewidzialnego szyfru tego, co niewyrażalne, nieuchwytne – jak sam dźwięk
Marcin Dymiter, kurator festiwalu: - Sztuka dźwiękowa zadziwia, a jej związki z innymi mediami, nauką i sztuką XX wieku dowodzą, że eksperyment wciąż otwiera nowe pola do eksploracji, do wyrażania za pomocą niewidzialnego szyfru tego, co niewyrażalne, nieuchwytne – jak sam dźwięk
fot. Łukasz Głowala

 

Czy Control Room jest festiwalem muzycznym?

CR szuka i bada powiązania pomiędzy dźwiękiem a nauką i sztuką nowoczesną. 

-Control Room podejmuje temat relacji pomiędzy dźwiękiem a przestrzenią, daleko wykraczając poza muzykę - tłumaczy kurator festiwalu Marcin Dymiter, producent muzyczny i muzyk poruszający się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej; autor książki Notatki z terenu”. - Przez wykłady, rozmowy, filmy i warsztaty przybliżamy problemy środowiska akustycznego oraz możliwości jego ochrony. W tym szerokim kontekście przedstawiamy interesujące zjawiska muzyczne i dźwiękowe, prezentujemy różne odcienie aktualnie powstającej muzyki: od muzyki współczesnej, przez ambient, po muzykę eksperymentalną, improwizowaną i field recording.

II Control Room. Muzyk Marcin Dymiter o związkach pejzażu z dźwiękiem i hałasu z architekturą

Czwarta edycja Control Room - o czym będzie?

Tegoroczny festiwal kontynuuje zagadnienia poruszane w poprzednich latach, ale znów w nowej przestrzeni. Po Mlecznym Piotrze na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej i siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury, artyści gościć będą w nowoportckim oddziale CSW Łaźnia.

- Tym razem przyjrzymy się technologiom, które wypełniają naszą rzeczywistość. W czwartej edycji „włączamy” media, aby badać i opisywać otoczenie, odkrywać miasto i przestrzeń urbanistyczną, mając jednocześnie świadomość wartości stanu „offline” - wyjaśnia Dymiter. - Zapraszamy na autorskie warsztaty, które poprowadzi Krzysztof Cybulski – artysta dźwiękowy i konstruktor obiektów audio – przybliżając uczestnikom tajniki budowy obiektów dźwiękowych.

3. Control Room. Pomiędzy muzyką a sztuką dźwięku - rozmowa z kuratorem Marcinem Dymiterem

Kinetyczny sampler optyczny - warsztaty dla ludzi “z zajawką” 

Na warsztaty z Krzysztofem Cybulskim organizatorzy zapraszają osoby o dowolnym poziomie umiejętności – mile widziani zarówno posiadacze podstawowych umiejętności elektronicznych lub diy-erskich, jak również zupełni nowicjusze, byle z „zajawką”. Praca będzie miała charakter zespołowy, a uczestnicy stworzą dwu, trzyosobowe teamy.

-Optyczna synteza dźwięku to technika eksplorowana już od niemal stu lat, będąca podstawą historycznych instrumentów, takich jak ANS Synthesizer, Optigan czy VaKoOrchestron, ale też współczesnych realizacji, choćby MotorSynth lub Apparatum - mówi Kzysztof Cybulski. - Podczas warsztatów „Kinetyczny sampler optyczny” zbudujemy kolejną wariację na temat tej techniki – samojezdne syntezatorko-samplerki. Urządzenia te, nawiązujące do Color Chasers Yuriego Suzukiego oraz Barcoders Eiego Wady, zamienią na dźwięk jasność powierzchni, po której będą się przemieszczały. Aby dostarczyć im jak najciekawszego materiału do sonifikacji, ich trasa zostanie wyklejona wielkoformatowymi wydrukami, sporządzonymi ze zdjęć kontrastowych, rytmicznych wzorów znalezionych przez uczestników w przestrzeni miejskiej Gdańska.

Krzysztof Cybulski jest muzykiem i artystą dźwiękowym, który łączy w pracach rozwiązania analogowe, cyfrowe, akustyczne i mechaniczne, tworząc interaktywne obiekty dźwiękowe oraz instrumenty. Otrzymał Paszport „Polityki” za 2018 rok, w kategorii kultura cyfrowa (wraz z grupą panGenerator , którą współtworzy od 2010 r.), jest też laureatem drugiej nagrody na Guthman Musical Instruments Competition w 2020 roku oraz honorary mention na festiwalu Ars Electronica w 2017. Jest doktorantem na wydziale reżyserii dźwięku UMFC i członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej oraz STOART-u.

Prowadzi zajęcia na temat interaktywnych obiektów dźwiękowych i realizacji projektów interaktywnych na podyplomowych studiach Creative Coding (SWPS/School of Form) oraz warsztaty i wykłady z pogranicza sztuki i technologii, między innymi w ramach festiwalu Wydźwięki, cyklu Canti Spazializzati oraz gościnnie w Georgia Institute of Technology w USA.

Krzysztof Cybulski zaprasza na warsztaty. Wciąż można się zapisać: info@controlroomfestival.pl
Limit miejsc: 12

Wybitni artyści na Control Room

W sobotę 3 września czekają nas dwa wyjątkowe koncerty.

Jako pierwsi wystąpią (w sobotę, o godz. 19.30) Robert Curgenven oraz Kat McDowall. Instrumentalista i kompozytor Robert Curgenven to urodzony w Australii artysta dźwiękowy, znany z autorskich albumów i instalacji dźwiękowych. Specjalizuje się w koncertach poświęconych przestrzeniom architektonicznym. Jego prace kładą nacisk na fizyczność, ucieleśnioną reakcję na dźwięk i jego zgodność z lokalizacją, powietrzem, pogodą i architekturą. Kat McDowall jest artystką, której prace obejmują abstrakcję i obiekty fizyczne.

- Pierwszy z występów będzie poświęcony przestrzeni architektonicznej - zapowiada kurator. - Za pomocą konfiguracji dźwięków i częstotliwości budynek przemówi dźwiękami, które są wyjątkowe właśnie dla niego. 

Portugalski muzyk Alfredo Costa Monteiro zagra tego samego dnia, o godz. 21.  Monteiro ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu (obronił dyplom u Christiana Boltanskiego w dziedzinie rzeźby i multimediów), mieszka i tworzy w Barcelonie. Działa na pograniczu instalacji, poezji wizualnej i dźwięku, tworzy muzykę improwizowaną. Ma na koncie wiele wystaw plastycznych oraz występy na festiwalach muzycznych. Był członkiem Espai 22a, niezależnego kolektywu sztuki współczesnej; IBA col.lectiu d’improvisació; Superelvis, jednej z głównych grup hiszpańskiego podziemia artystycznego. 

- Alfredo Costa Monteiro zaprosi nas na koncert specjalny dedykowany nocy, porze czuwania i snu - dodaje Dymiter.

cztery osoby, jedna kobieta z długimi blond włosami, w różnych pozach pozują do zdjęcia
Zespół Control Room tworzą m.in.: [na zdj. od lewej] Maciej Olewniczak, Łukasz Głowala, Diana Lenart i Marcin Dymiter
fot. Grzegorz Mehrig/gdansk.pl

PROGRAM CONTROL ROOM 4

2-3 września 2022 r., CSW Łaźnia 2 Nowy Port

Piątek, 2 września

  • godz. 18:00 - 21:00 Krzysztof Cybulski, Warsztaty, Kinetyczny sampler optyczny, część 1 - obowiązują zapisy

Sobota, 3 września

  • godz. 11:00 - 15:00 Krzysztof Cybulski, Warsztaty, Kinetyczny sampler optyczny, część 2
  • godz. 18:00 - 18:45 Prezentacja: Kinetyczny sampler optyczny
  • godz. 19:30 - 20:45 Robert Curgenven and Kat McDowall
  • godz. 21:30 Alfredo Costa Monteiro, Deceleration (for electro-acoustics) – a nocturnal concert.

Poprzednie edycje festiwalu

Pierwsza edycja CR odbyła się we wrześniu 2019 roku i koncentrowała się na poszukiwaniach związków pomiędzy architekturą a dźwiękiem. W Mlecznym Piotrze koncertowali: zespół Nowa Ziemia, Mikołaj Trzaska, Paweł Rucki/Emiter i Iza Dłużyk. 

- Prezentowaliśmy cykl koncertów i wykładów, które dotyczyły dialogu z otoczeniem - przypomina Marcin Dymiter. - Nasz program artystyczny został zbudowany wokół pytania, jak muzyka interpretuje otoczenie i architekturę (…) przedstawiliśmy różne nurty najnowszej muzyki powstającej w Gdańsku i Gdyni: muzykę współczesną, jazz, ambient, field recording, muzykę eksperymentalną. 

Rok później festiwal przybliżał problem środowiska akustycznego. Oprócz koncertów, wykładów, spaceru dźwiękowego i projekcji filmów: “Wyobraź sobie świat bez muzyki” i “W poszukiwaniu ciszy” zorganizowano dyskusję specjalistów dotyczącą smogu akustycznego. Na warsztatach uczestnicy poznawali działanie Echoes - aplikacji umożliwiającej pracę z dźwiękiem w terenie.  

W 2021 r. Control Room zmienił lokalizację i w nowej przestrzeni - Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego Nadbałtyckiego Centrum Kultury - zajął się tematem sztuki dźwiękowej.

- Pojęcia Klangkunst, sound art, obiekty dźwiękowe, rzeźby, instalacje oraz działania performatywne z zastosowaniem dźwięku są bezsprzecznie wyrazem nowoczesności i nowych form ekspresji w przestrzeni dźwiękowej, a także społecznej - tłumaczy Dymiter. - W polu zainteresowania znalazła się także kwestia różnorodnych środowisk akustycznych.

Odbyły się wykłady Irminy Balickiej i Marcina Borchardta oraz koncerty Justyny Stasiowskiej, duetów Podpora/Kohyt oraz The International Nothing.

Zespół Control Room tworzą: Diana Lenart, Melania Szymerowska, Ania Witkowska, Łukasz Głowala, Marcin Dymiter, Maciej Olewniczak, Małgorzata Ogonowska.

Festiwal Control Room odbywa się dzięki dofinansowaniu ze środków Miasto Gdańsk.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo