• Start
  • Wiadomości
  • 36. Festiwal „Dźwięki Północy”. Muzyka krajów nadbałtyckich, od 6 do 10 lipca 

36. Festiwal „Dźwięki Północy” - zatańczymy przy muzyce krajów nadbałtyckich już w środę

„Dźwięki Północy” są jednym z najważniejszych i najstarszych festiwali folkowych w Polsce i jedynym, który koncentruje się na tradycji i kulturze muzycznej regionu Morza Bałtyckiego. Podczas najbliższej edycji, od 6 do 10 lipca 2022 r., czekają nas cztery dni koncertów w Centrum św. Jana, warsztatów tańca, śpiewu, film i wystawę oraz dwie potańcówki w Nadbałtyckim Centrum Kultury. PROGRAM. 
05.07.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Hazelius Hedin tworzą Esbjörn Hazelius i Johan Hedin - popularni muzycy folkowi, którzy dorastali na południu Szwecji, gdzie dominuje tradycyjny taniec. Esbjörn Hazelius gra m.in. na cytarze, a Johan Hedin na nyckelharpie - tradycyjnym instrumencie szwedzkim
Hazelius Hedin tworzą Esbjörn Hazelius i Johan Hedin - popularni muzycy folkowi, którzy dorastali na południu Szwecji, gdzie dominuje tradycyjny taniec. Esbjörn Hazelius gra m.in. na cytarze, a Johan Hedin na nyckelharpie - tradycyjnym instrumencie szwedzkim
fot. David Brohede - Johan Hedin

Teatr dla dzieci i piosenka aktorska wracają do amfiteatru Orana. Pierwszy spektakl już za nami

Festiwal „Dźwięki Północy” odbywa się co dwa lata na początku lipca. W tym roku, po raz pierwszy po pandemicznej przerwie, powróciły do programu warsztaty śpiewu i tańca oraz potańcówki. Ideą, która niezmiennie przyświeca Festiwalowi jest ukazywanie tradycji muzycznej w żywej i nowoczesnej formie, więc do udziału w wydarzeniu organizatorzy z Nadbałtyckiego Centrum Kultury zapraszają zarówno artystów nurtu in crudo, jak i tych, którzy odczytują tradycję na nowo poprzez filtr innych gatunków, takich jak jazz czy muzyka improwizowana. 

W tym roku, w dwóch siedzibach Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku: Centrum św. Jana i Ratuszu Staromiejskim zagrają m.in.: Dreamers Circus z Danii, Hazelius Hedin ze Szwecji, Frigg z Finlandii oraz polskie zespoły: Kapela ze Wsi Warszawa, Odpoczno, kaszubska Radykalna Orkiestra Pomorska, Chłopcy z Nowoszyszek z pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego czy połączone siły szewedzkiego Fränder i polskiego Sutari.

„Dźwięki Północy” koncentrują na tradycji i kulturze muzycznej regionu Morza Bałtyckiego. W programie festiwalu są również warsztaty tańca i śpiewu
„Dźwięki Północy” koncentrują na tradycji i kulturze muzycznej regionu Morza Bałtyckiego. W programie festiwalu są również warsztaty tańca i śpiewu
fot. mat. NCK

Kto wystąpi na 36. Festiwalu „Dźwięki Północy”? Poznaj zespoły

 

ODPOCZNO

Zespół powstał w 2014 r. z inicjatywy doświadczonych muzyków, którzy na co dzień zajmują się różnymi gatunkami: od polskiej muzyki tradycyjnej, poprzez alternatywną scenę rockową aż po muzykę improwizowaną. Wspólnym mianownikiem dla członków zespołu okazała się muzyka z regionu opoczyńskiego. Starając się zachować jak najbardziej surowe i oryginalne brzmienie, a zarazem docierając do własnych muzycznych korzeni, grupa łączy współczesną improwizację z żywiołowością wiejskiego grania. 

Odpoczno jest laureatem III Nagrody Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja 2015, a w 2018 roku, jako jedyny reprezentant Polski, wystąpił na międzynarodowym festiwalu world music – WOMEX.

  • Marcin Lorenc – skrzypce
  • Piotr Gwadera - dżaz
  • Joanna Szczęsnowicz – śpiew, elektronika
  • Marek Kądziela – gitara

 

Zespół Kapela ze wsi Warszawa  istnieje już od 1997 r., a jej repertuar tworzą awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej z okolic Mazowsza.  Uwodzenie  jest ich najnowszą płytą
Zespół "Kapela ze wsi Warszawa" istnieje już od 1997 r., a jej repertuar tworzą awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej z okolic Mazowsza. "Uwodzenie" jest ich najnowszą płytą
fot. mat. NCK

KAPELA ZE WSI WARSZAWA

Grupa istnieje od 1997 r. a na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty - skrzypce, cymbały, barabany - muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z DJ-ami. Ich siłą są koncerty. Występowali już w ponad 30 krajach na czterech kontynentach i wydali dziewięć albumów. Ostatni zatytułowany “Uwodzenie” jest z 2020 roku. Wokalistką zespołu jest Sylwia Świątkowska.

Kapela zdobyła wiele nagród polskich i zagranicznych:, m.in. Nagrodę Niemieckiej Krytyki Fonograficznej, Folkowy Fonogram Roku oraz pięciokrotnie Fryderyka. 

HAZELIUS HEDIN

To wspólny projekt dwóch z grona najbardziej znanych szwedzkich muzyków folkowych, którzy grają i śpiewają swoje utwory z pasją i wirtuozerską spójnością. Esbjörn Hazelius i Johan Hedin dorastali na południu Szwecji, gdzie dominuje tradycyjny taniec. Ich repertuar obejmuje różne gatunki muzyczne, począwszy od średniowiecznych ballad, poprzez szanty i ballady miłosne po instrumentalne melodie taneczne. Hazelius i Hedin przekazują też tradycję muzyczną w postaci swoich własnych kompozycji. Starannie aranżują utwory i stale poszukują nowych harmonii instrumentalnych.

Na najnowszym albumie „Jorland”, nominowanym do szwedzkiej nagrody Grammy 2019, słuchacz znajdzie nie tylko zbiór tradycyjnych melodii tanecznych, lecz również nowo stworzone pieśni.

  • Esbjörn Hazelius - śpiew, cytara, skrzypce i gitara
  • Johan Hedin – nyckelharpa* sopranowa i oktawowa, śpiew

*Nyckelharpa - szwedzki instrument ludowy, który ma klawisze jak lira korbowa i struny rezonansowe jak viola amore, a gra się a nim smyczkiem jak na skrzypcach. Na nyckelharpie gra się od stuleci, a jej najstarszym znanym wyobrażeniem jest kamienna rzeźba w kościele z około 1350 r. Aż do XX wieku nyckelharpa była wyposażona w struny burdonowe. Współczesna nyckelharpa ma około 40 klawiszy w trzech rzędach, cztery struny melodyczne i dwanaście strun rezonansowych.

RADYKALNA ORKIESTRA POMORSKA

Powołany w 2021 r., we współpracy z Festiwalem Radykalna Kultura Polska, to otwarty projekt muzycznych poszukiwań, opartych na lokalnych - pomorskich i kaszubskich tradycjach.

- Do udziału w tym niezwykłym combo zaprosiliśmy takie trójmiejskie znakomitości jak Emil Miszk, Jakub Klemensiewicz czy Emiter, a także artystów z innych części kraju, który pod wodzą skrzypka Macieja Filipczuka od dłuższego już czasu z powodzeniem badają i łączą repertuar oraz techniki wykonawcze wiejskiej muzyki tradycyjnej z praktykami kompozytorskimi i improwizacyjnymi awangardy, muzyki „poważnej”, jazzowej czy elektronicznej - mówią muzycy z Orkiestry.

Podczas koncertu usłyszymy oryginalne tematy i melodie z Pomorza w nowych opracowaniach oraz premierowe kompozycje, nawiązujące do pomorskiego dziedzictwa muzycznego technikami wykonawczymi, instrumentarium, a przede wszystkim nastrojem i atmosferą nadmorskiego pejzażu dźwiękowego.

  • Emilia Bolibrzuch – skrzypce
  • Łucja Siedlik – skrzypce
  • Maria Stępień – skrzypce
  • Maciej Filipczuk – skrzypce
  • Marcin Lorenc – skrzypce
  • Piotr Gwadera – dżaz
  • Marcin Dymiter – elektronika
  • Emil Miszk – trąbka
  • Jakub Klemensiewicz – klarnet, saksofony
  • Michał Bieżuński – tuba

EWA GROCHOWSKA

Śpiewaczka i skrzypaczka. Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (w latach 2000 -13). Prowadzi badania poświęcone gatunkom i stylom wykonawczym śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową na temat polskich pieśni tradycyjnych oraz muzyki instrumentalnej z Małopolski Północnej i Lubelszczyzny. Jest autorką

projektów edukacyjnych i artystycznych ,od 2017 r. prowadzi badania nad tożsamością kulturową i przemianami tradycji muzycznych w warunkach trudnych realiów historycznych (powojenne migracje i przesiedlenia ludności).

Miłośniczka dawnego wiejskiego śpiewu weselnego, którego uczy się od wiejskich śpiewaczek w Polsce, na Ukrainie i Białorusi od 1999 r.; członkini takich zespołów i projektów muzycznych jak: Tęgie Chłopy, Z Lasu, Warszawa Wschodnia, Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego, Boygn Trio, Bujne Ziele, PoMore TanzOrkiestra.

FRÄNDER & SUTARI

„Across The Baltic Sea” to efekt muzycznej współpracy tria Sutari ze szwedzką grupą Fränder. Rodzinny zespół z Uppsali, grający nordycką muzykę akustyczną, oraz Sutari połączyli siły tworząc muzykę o pięknych harmoniach w śpiewie, bogatą instrumentalnie, magnetyczną. 

Muzycy poznali się przy okazji międzynarodowych tras koncertowych, a ich przyjaźń zapoczątkowała współpracę nad wspólnym repertuarem łączącym tradycje obu krajów. Artyści mają w planach nagranie pełnego albumu muzycznego oraz wspólne koncerty w Szwecji oraz w Polsce.

  • Basia Songin – śpiew, Wilcze Basy, Sowa, bębny ramowe, perkusjonalia
  • Kasia Kapela – śpiew, skrzypce, kankles, bębny ramowe, perkusjonalia
  • Säde Tatar – flet, śpiew
  • Gabbi Dluzewski – mandola, śpiew
  • Daniel Dluzewski – bass, śpiew
  • Alva Granstorm – skrzypce, śpiew
Kobieta i trzech mężczyzn ubrani w letnie niezobowiązujące stroje, stoją na ganku budynku z rysunkami ludowymi na ścianie
Zespół "Chłopcy z pogranicza" założyli pasjonaci tradycyjnej muzyki z pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. Melodii tanecznych, które grają m.in. polek, oberków, fokstrotów, krakowiaków, ale też kochaneczków, wasaduli czy kozaków uczyli się głównie od nieżyjących już skrzypków suwalskich - Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko
fot. mat. NCK

CHŁOPCY Z NOWOSZYSZEK

Zespół założony przez pasjonatów tradycyjnej muzyki z pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. Na repertuar grupy składają się melodie taneczne : polki, walce, oberki, fokstroty, krakowiaki – szerzej rozpowszechnione w całej Polsce, ale również bardziej egzotyczne tańce charakterystyczne dla wielokulturowego tygla dawnej Rzeczpospolitej, takie jak kochaneczka, wasadula, kozak. Melodie pochodzą głównie od nieżyjących już skrzypków suwalskich Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko.

  • Urszula Murawko - cymbały
  • Adrian Żukowski – harmonia 3-rzędowa
  • Piotr Fiedorowicz – skrzypce, dudy
  • Paweł Luto – baraban i bęben obręczowy

GUSTAW JUZALA-DEPRATI

muzykolog i etnolog, docent na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wileńskiego oraz Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. Prowadził liczne badania na pograniczach polsko-litewsko-białoruskich, w rumuńskiej Bukowinie, w Łatgalii (polskich Inflantach) na Łotwie, wśród Polaków na Węgrzech. Tak jak wielu etnomuzykologów jego pokolenia nie ogranicza się tylko do badania muzyki ludowej, ale również ją wykonuje - śpiewa w dwóch zespołach: litewskim „Visi” oraz polskim „Łałymka”, którego jest kierownikiem.

FRIGG

Frigg to prawdziwa instytucja na fińskiej scenie folkowej i jej ambasador na całym świecie. W tym roku obchodzą jubileusz 20-lecia istnienia grupy. To też hipnotyczne połączenie wyjątkowego dźwięku skrzypiec, instrumentów smyczkowych i kontrabasu. Muzycy przechodzą od tradycyjnego fińskiego tańca, poprzez styl bluegrass i rytmy bałkańskie aż po dynamikę muzyki klasycznej. 

Na zaproszenie BBC zagrali na festiwalu WOMAD, odwiedzili festiwal Rainforest World Music Festival w lasach deszczowych Borneo, koncertowali w Japonii i Australii. Radosna skandynawska muzyka ludowa połączona ze stylem bluegrass została entuzjastycznie przyjęta też w Ameryce Północnej. 

Współpracują z orkiestrami symfonicznymi, chórami i orkiestrami dętymi.

  • Petri Prauda - mandolina, cytara, dudy
  • Alina Järvelä - skrzypce
  • Esko Järvelä - skrzypce, fortepian
  • Tommi Asplund - skrzypce
  • Tero Hyväluoma - skrzypce
  • Juho Kivivuori - kontrabas
  • Topi Korhonen - gitara

NORDIC FIDDLERS BLOC

zespół stworzony przez wirtuozów skrzypiec i znawców tradycji muzycznych Norwegii, Szwecji i Szetlandów. Tym co od 2009 r. napędza Kevina Hendersona, Olava Luksengård Mjelvę i Andersa Halla jest pasja, kryjąca się za ich determinacją w poszukiwaniu idealnych melodii i perfekcyjnego sposobu zagrania określonej frazy (Henderson znalazł kiedyś na swoim telefonie nagrania 40 różnych interpretacji tego samego motywu wykonanych podczas prób!).

NFB mają na swoim koncie szereg osiągnięć, w tym nagrodę Norwegian Folk Award i wyróżnienie magazynu Songlines w kategorii Top of the World, setki koncertów oraz trzy albumy. Ostatni, „Bonfrost”, ukazał się pod koniec 2020 r.

  • Kevin Henderson - skrzypce
  • Olav Luksengård Mjelva – skrzypce, skrzypce hardanger
  • Anders Hall – skrzypce, altówka

DREAMERS CIRCUS

Trio o duńsko-szwedzkich korzeniach należy do czołówki skandynawskich zespołów folkowych. Od 2009 roku serwują tysiącom fanów z Europy, Japonii, Australii i Stanów Zjednoczonych innowacyjną mieszankę współczesnego i tradycyjnego folku. Inspiracje grupy są bardzo różnorodne. Wywodząc się z nurtu muzyki tradycyjnej i zachowując dla niej głęboki szacunek, zespół rozwinął własny styl, który nie daje się zaszufladkować czy ograniczyć – pełen innowacji, wyzwań, pomysłów zaczerpniętych z innych gatunków i nieustannie ewoluujący.

Na ostatnim, czwartym albumie “Blue White Gold” muzycy przekraczają granice gatunków - muzyki ludowej, klasycznej, jazzowej i współczesnej. Płyta zdobyła prestiżową duńską nagrodę Carl Prize 2021 dla kompozytora roku (w kategorii muzyki folkowej). 

  • Nikolaj Busk - fortepian i akordeon
  • Ale Carr – cytara
  • Rune Tonsgaard Sørensen - skrzypce

„Dźwięki Północy” - jaki to festiwal?

Podstawą programu festiwalu są koncerty, którym towarzyszą warsztaty tańca, śpiewu, instrumentalne i rękodzieła, projekcje filmów, spotkania, prezentacje teatralne i kulinarne oraz potańcówki z muzyką graną na żywo.

Dzięki Festiwalowi „Dźwięki Północy” NCK od ponad 30 lat popularyzuje muzykę współczesną, inspirowaną tradycyjną kulturą Polski oraz krajów nadbałtyckich.

Dotychczas na Festiwalu gościli m.in.: Kapela ze Wsi Warszawa, Kimmo Pohjonen, Vołosi, Adam Strug, Maria Kalaniemi, Vassvik, Nordic, Harald Haugaard, Kapela Maliszów, Maarja Nuut, Kroke czy Valkyrien Allstars.

Zobacz program 36. Festiwalu „Dźwięki Północy”

Koncerty odbywają się w Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50, Gdańsk

6-9 lipca 

  • warsztaty tańca i śpiewu 

Środa, 6 lipca 

  • godz. 19.00 – 21.00 Potańcówka

Czwartek, 7 lipca 

  • godz. 19.00 - Dreamers Circus (DK)
  • godz. 20.30 - Kapela ze Wsi Warszawa (POL)

Piątek, 8 lipca 

  • godz. 19.00 - Nordic Fiddlers Bloc (SWE/NOR/SHET)
  • godz. 20.30 - Odpoczno (POL)
  • godz. 22.00 - Frigg (FIN)

Sobota, 9 lipca 

  • godz. 19.00 - Across the Baltic Sea „Fränder & Sutari” (POL/SWE)
  • godz. 20.30-23.00 - Noc Tańca

Niedziela, 10 lipca 

  • godz. 19.00 - Hazelius Hedin (SWE)
  • godz. 20.30 - Radykalna Orkiestra Pomorska (POL)

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

TV

Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024 przyznane